Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.5935/1414-8145.20130022
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

Understanding the principle of integrality from the view of undergraduate nursing students  

Comprender el principio de la integralidad a través de la visión de los estudiantes de enfermería

Compreendendo o princípio de integralidade na visão de discentes da graduação em enfermagem

Gabriela Bezerra Teixeira; Camila Augusta da Silva; Lidiane Bezerra Teixeira; Akemi Iwata Monteiro

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Abstract

OBJECTIVE: This study aimed to investigate the knowledge of students of the 9th period of the Undergraduate Nursing Course of the Universidade Federal do Rio Grande do Norte regarding the concept of integrality of the Brazilian National Health System.

METHODS: This was a qualitative study conducted in the Nursing Department. The sample was composed of 26 students from the final semester of the course. For the data collection a questionnaire with open questions was completed after the consent of the participants. The interpretation of the information followed thematic content analysis according to Bardin.

RESULTS: The students showed that they had an adequate formation regardingthe concept of integrality, describing good theoretical learning as well as the essential characteristics of the principle. However, there were still gaps with regard to the union of theory and practice.

CONCLUSION: In this sense, teachers could invest in teaching methodology which combines theory and practice, whichmay help the application of theoretical knowledge in the healthcare services.

Keywords

Nursing; National Health System; Education

Resumen

OBJETIVO: Este estudio tuvo como objetivo investigar los conocimientos adquiridos por los estudiantes del 9º período de una facultad de Enfermería en el concepto de integralidad del Sistema Único de Salud.


MÉTODOS: Se trata de una investigación cualitativa, llevada a cabo con 26 estudiantes del último período mediante cuestionario de preguntas abiertas para recogida de las informaciones. La interpretación de la información siguió el análisis temático de contenido según Bardin.

RESULTADOS: Los alumnos demostraron que tienen una formación adecuada sobre el concepto de integralidad, describiendo un buen aprendizaje teórico, así como las características esenciales de este principio. Sin embargo, aún existen deficiencias en cuanto a la unión de la teoría y la práctica.

CONCLUSIÓN: En este sentido, los profesores podrían invertir en la metodología de enseñanza que combina la teoría y la práctica, lo que podría ayudar en la aplicación de los conocimientos teóricos en los servicios de salud.

Palabras clave

Enfermería, Sistema Único de Salud, Educación

Resumo

Este estudo objetivou investigar o conhecimento apreendido pelos discentes do 9º período da Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte sobre o conceito de integralidade do Sistema Único de Saúde.

MÉTODOS: Trata-se de uma pesquisa qualitativa, desenvolvida no Departamento de Enfermagem. O público foi composto por 26 discentes do último período do curso. Para coleta das informações, utilizou-se um questionário contendo perguntas abertas, preenchido após consentimento dos participantes. A interpretação das informações seguiu a análise temática de conteúdo segundo Bardin.

RESULTADOS: Os alunos mostraram ter uma formação adequada sobre o conceito de integralidade, descrevendo um bom aprendizado teórico, bem como as características essenciais do princípio. Entretanto, ainda há lacunas no que se refere à união do fazer teórico e prático.

CONCLUSÃO:: Os docentes poderiam investir na metodologia de ensino que articula teoria e prática, o que auxiliaria a aplicação do conhecimento teórico nos serviços de saúde.

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Submetido em:
30/05/2013

Revisado em:
12/07/2013

Aceito em:
22/07/2013

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