Comprehensiveness of the care for the neonate: the articulation of management, training and care
Atención integral al recién nacido: articulación entre gestión, capacitación y asistencia
A integralidade do cuidado ao recém-nascido: articulações da gestão, ensino e assistência
Elysângela Dittz Duarte; Roseni Rosângela de Sena; Erika da Silva Dittz; Tatiana Silva Tavares; Paloma Morais Silva; Cynthia Marcia Romano Faria Walty
Abstract
This study's objective was to understand the practices of comprehensiveness revealedin the ambits of the management, care and training, based on the care given to the new-born hospitalized in the Neonatal Intensive Care Unit.
METHODS: A qualitative study with a dialectical approach. The data was collected through participant observation and interviews with managers, lecturers and students, and was analyzed using Thematic Content Analysis.
RESULTS: Evidence was found of managers' and professionals' practices which contribute to the comprehensiveness of the care for the neonate, such as the de-centralization of management actions, joint decision-making with the health professionals, encouragement to work as a team, and the valuing of the family. The integration of the service's professionals into the teaching-learning process was indicated as a strategy for a training guided by comprehensiveness.
CONCLUSION: It is ascertained that articulation between management, care and training is necessary for the construction of care based on comprehensiveness.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Palavras-chave
Referências
1. Mattos RA. A integralidade na prática (ou sobre a prática da integralidade). Cad. saúde pública. 2004 set-oct; 20(5):1411-6.
2. Albuquerque VS, Gomes AP, Rezende CHA, Sampaio MX, Dias OV, Lugarinho RM. A integração ensino-serviço no contexto dos processos de mudança na formação superior dos profissionais da saúde. Rev. bras. educ. méd. 2008 jul-set; 32(3):356-62.
3. Gonzalez AD, Almeida MJ. Integralidade da saúde: norteando mudanças na graduação dos novos profissionais. Ciênc saúde coletiva. 2010 maio; 15(3):757-62.
4. Bardin L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70; 2009.
5. Ministério da Saúde (Brasil). Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 196, de 10 de outubro de 1996. Diretrizes e normas regulamentadoras sobre pesquisa envolvendo seres humanos. Brasília(DF): Ministério da Saúde; 1996.
6. Duarte ED, Sena RR, Xavier César Coelho. Work process in the neonatal intensive care unit: building a holistic-oriented care. Rev. Esc. Enferm. USP. 2009 sep.; 43(3):647-54.
7. Lamy ZC, Gomes R, Carvalho Manoel. A percepção de pais sobre a internação de seus filhos em unidade de terapia intensiva neonatal. J pediatr (Rio J.). 1997 set-out; 73(5):293-8.
8. Duarte ED, Sena RR, Tavares TS. Práticas cuidadoras que favorecem a integralidade do cuidado ao recém-nascido de alto risco: revisão sistemática. Rev eletrônica enferm. 2010;12(3):539-46.
9- Dittz ES, Sena RR, Mota JAC, Duarte ED. Cuidado materno ao recém-nascido na unidade de terapia intensiva neonatal: possibilidades e desafios. Cienc enferm. 2011;17(1):45-55.
10- Spir EG, Soares AVN, Wei CY, Aragaki IMM, K P. The companions' perception about the humanization of assistance at a neonatal unit. Rev. Esc. Enferm. USP. 2011 out; 45(5):1048-54.
11- Braga PP, Sena RR. Cuidado e Diálogo: as interações e a integralidade no cotidiano da assistência neonatal. Rev RENE. 2010;(11):142-49.
12- Duarte ED, Sena RR, Coelho XC. A vivência de pais e profissionais na unidade de terapia intensiva neonatal. Cienc enferm. 2011;17(2):77-86.
13- Duarte ED, Sena RR, Dittz ES, Tavares TS, Lopes AFC, Silva PM . A família no cuidado do recém-nascido hospitalizado: possibilidades e desafios para a construção da integralidade. Texto & contexto enferm. 2012 oct-dez; 21(4):870-8.
14- Duarte APP, Ellensohn L. A operacionalização do processo de enfermagem em Terapia Intensiva Neonatal. Rev enferm. UERJ. 2007 out-dez; 15(4):521-6.
15- Edwards N, Roelofs S. Participatory approaches in the codesign comprehensive referral system. Can nurse. 2005;101(8):20-4.
16- Nietsche EA et al. Educação em saúde: planejamento e execução da alta em uma Unidade de Terapia Intensiva neonatal. Esc Anna Nery. (Online). 2012 out/dez; 16(4): 809-816. Acesso em: 01 mar 2013, Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452012000400024&lng=pt&nrm=iso>.
17- Viera CS, Mello DF. O seguimento da saúde da criança pré-termo e de baixo peso egressa da terapia intensiva neonatal. Texto & contexto enferm. 2009 jan-mar; 18(1):74-82.
18- Peduzzi M. Equipe multiprofissional de saúde: conceito e tipologia. Rev. saúde pública. 2001 feb; 35(1):103-9.
Submetido em:
27/02/2013
Revisado em:
12/07/2013
Aceito em:
22/07/2013