Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.5935/1414-8145.20130015
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Vulnerability to sickening of children with HIV/AIDS in transition from childhood to adolescencea

Vulnerabilidad frente a la enfermedad de niños con vih/sida en transición de la niñez para la adolescencia

Vulnerabilidade ao adoecimento de crianças com hiv/aids em transição da infância para a adolescência a

Renata de Moura Bubadué; Cristiane Cardoso de Paula; Franco Carnevale; Sandra Catalina Ochoa Marín; Crhis Netto de Brum; Stela Maris de Mello Padoin

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Abstract

OBJECTIVE: To identify situations of vulnerability to sickening of patients with HIV/AIDS during the transition from childhood to adolescence.

METHODS: Qualitative research with thematic content analysis of a database of interviews held with 11 subjects from 12 to 14 years old, infected by vertical transmission and with diagnosis disclosure.

RESULTS: On the individual level, the following were observed: knowing the diagnosis and not being able to talk about it; a negative reaction to the diagnosis; taking on the responsibility for self-care; and, difficulties in taking the medications. On the social plane: orphanhood and/or the falling-ill of a family member; telling other people of the diagnosis; the need for help to remember to take the medication; and, dating and beginning a sex life.

CONCLUSION: The importance is highlighted of a multidisciplinary team which has been trained to meet this population's specific health needs, so as to promote autonomy in self-care and social integration.

Keywords

Child Health; Adolescent Health; Acquired Immunodeficiency Syndrome; Nursing

Resumen

OBJETIVO: Identificar situaciones de vulnerabilidad a la enfermedad durante la transición de la niñez para la adolescencia con VIH/SIDA.


MÉTODOS: Investigación cualitativa, con análisis de contenido temático de banco de entrevistas realizadas con 11 sujetos entre 12 y 14 años, infectados por transmisión vertical y con revelación diagnóstica.

RESULTADOS: El plan individual contempló cuatro sub-núcleos: conocer el diagnóstico y no poder hablar; reacción negativa al diagnóstico; asumir responsabilidades de cuidar a sí; dificultades para tomar las medicinas. En el ámbito social: orfandad y/o enfermedad de un familiar; contar para otras personas el diagnóstico; necesidad de ayuda para recordarse de las medicinas; relaciones y inicio de la vida sexual.

CONCLUSIÓN: Se destaca la importancia del equipo multidisciplinar capacitado para atender a las demandas específicas de salud de esta población, a fin de promover la autonomía del cuidado y la inserción social de este individuo.

Palabras clave

Salud del Niño; Salud del Adolescente; Síndrome de Inmunodeficiencia Adquirida; Enfermería

Resumo

OBJETIVO: identificar situações de vulnerabilidade ao adoecimento de pacientes com HIV/AIDS durante a transição da infância para a adolescência.

MÉTODOS: pesquisa qualitativa com análise de conteúdo temática de banco de entrevistas realizadas com 11 sujeitos de 12 a 14 anos, infectados por transmissão vertical e com revelação diagnóstica.

RESULTADOS: no plano individual, foram observados: saber do diagnóstico e não poder falar; reação negativa ao diagnóstico; assumir responsabilidades de se cuidar; dificuldades para tomar os remédios. No plano social: orfandade e/ou adoecimento de um familiar; contar para as outras pessoas o diagnóstico; necessidade de ajuda para lembrarse de tomar o remédio; namoro e início da vida sexual.

CONCLUSÃO: ressalta-se a importância de uma equipe multidisciplinar capacitada para atender às demandas de saúde específicas dessa população, para promover a autonomia do cuidado de si e a inserção social.

Palavras-chave

Saúde da criança; Saúde do adolescente; Síndrome da imunodeficiência adquirida; Enfermagem

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Submitted date:
04/11/2012

Reviewed date:
22/03/2013

Accepted date:
07/05/2013

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