Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/S1414-81452013000300010
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Mental health literacy of portuguese adolescents and youth about alcohol abuse  

Instrucción en salud mental de adolescentes y jóvenes portugueses sobre el abuso del alcohol

Literacia em saúde mental de adolescentes e jovens portugueses sobre abuso de álcool 

Luís Manuel de Jesus Loureiro; Teresa Maria Mendes Dinis de Andrade Barroso; Aida Maria de Oliveira Cruz Mendes; Manuel Alves Rodrigues; Rui Aragão Aleixo Neves Oliveira; Nuno Rafael Neves de Oliveira

Downloads: 0
Views: 32

Abstract

Characterize the mental health literacy of adolescents and young people about alcohol abuse, in the various components of the concept.

Exploratory descriptive study, through the application of the instrument QuALiSMental to a representative sample of 4938 adolescents and young adults aged between 14 and 24 years, attending schools in the 3rd cycle of basic and secondary education of the central region of Portugal.

The recognition of the vignette of alcohol abuse by the participants is high (72.4%), although it is also identified as alcoholism (70.3%), which indicates the perception of the problem as serious. Participants have modest levels of literacy in the remaining components, preferring informal sources of help.

Therefore, we conclude that there is a need to implement school programs that promote mental health literacy, to promote the adoption of healthy behaviors in young people, which transfer them into adulthood.

Keywords

Mental health; Health Education; Alcoholism; Adolescent

Resumen

OBJETIVO: Caracterizar la instrucción en salud mental de adolescente y jóvenes con respecto al abuso del alcohol, en los diversos componentes del concepto de instrucción.


MÉTODOS: Estudio exploratorio-descriptivo, con aplicación del instrumento QuALiSMental a partir de la muestra representativa de 4938 adolescentes y jóvenes adultos, con edades entre 14 y 24 años, que frecuentan escuelas del tercer ciclo de enseñanza básica y de educación secundaria en la región central de Portugal.

RESULTADOS: El reconocimiento de la viñeta del abuso de alcohol por los participantes es alto (72,4%), aunque se identifica también como alcoholismo (70,3%), que sin embargo, indica la percepción del problema como siendo grave. Los participantes tienen modestos niveles de instrucción en los componentes restantes, prefiriendo las fuentes informales de ayuda.

CONCLUSIÓN: Se concluye, así, que la necesidad de implementar en las escuelas programas que promueven la instrucción en salud mental para la adopción de conductas saludables en los jóvenes, que los transfieren hacia la edad adulta.

 

Palabras clave

Salud mental; Educación en Salud; Alcoholismo; Adolescente

Resumo

OBJETIVO: Caracterizar a literacia em saúde mental de adolescentes e jovens relativamente ao consumo abusivo de álcool, nas diversas componentes do conceito de literacia.

MÉTODOS: Estudo descritivo-exploratório, em que foi aplicado o QuALiSMental a uma amostra representativa de 4.938 adolescentes e jovens, com idades compreendidas entre os 14 e os 24 anos, que frequentam escolas do 3º ciclo do ensino básico e do ensino secundário da região centro de Portugal.

RESULTADOS: O reconhecimento da vinheta do consumo abusivo de álcool pelos participantes é elevado (72,4%), ainda que seja também identificado como alcoolismo (70,3%), o que no entanto indica a percepção do problema como grave. Os participantes apresentam níveis modestos de literacia nas restantes componentes, preferindo as fontes informais de ajuda.

CONCLUSÃO: Conclui-se que há necessidade de implementação de programas nas escolas que promovam a literacia em saúde mental, para adoção de comportamentos saudáveis nos jovens, que os transferem para a idade adulta.

Palavras-chave

Saúde Mental; Alcoolismo; Adolescente

References

1. Organização Mundial de Saúde. Global status report on alcohol 2004. Geneva (SUI): DMHSA; 2004.

2. Currie C, et al. Young people's health in context. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: international report from the 2001/2002 survey. Copenhagen; 2004. [citado 2012 dez. 17]. Disponível em: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/110231/e82923.pdf

3. Feijão F, Lavado E, Calado V. Estudo sobre o Consumo de Álcool, Tabaco e Drogas-2011: Grupos etários dos 13 aos 18 anos. ECATD/ESPAD-Portugal/2011. [citado 2012 nov 27]. Disponível em: <http://www.idt.pt/PT/Investigacao/Paginas/EstudosConcluidos.aspx>.

4. Zeigler DW, Wang CC, Yoast RA, Dickinson BD, McCaffree MA, Robinowitz CB, et al. The neurocognitive effects of alcohol on adolescents and college students. Prev. med. 2005 Jan; 40(1):23-32.

5. Gruber E, DiClemente RJ, Anderson MM, Lodico M. Early drinking onset and its association with alcohol use and problem behavior in late adolescent. Prev. med. 1996 May-June; 25(3):293-300.

6. Lewinsohn PM, Rohde P, Seeley JR. Alcohol consumption in high school adolescents: frequency of use and dimensional structure of associated problems. Addiction. 1996 Mar; 91(3):375-90.

7. Barroso T, Barbosa A, Mendes A. Programas de Prevenção do Consumo de Álcool em Jovens Estudantes - Revisão Sistemática. Lisboa (POR): Universidade de Lisboa; 2006.

8. Jorm AF. Mental health literacy: Empowering the community to take action for better mental health. Am. psychol. 2012;67(3):231-43.

9. Loureiro L, Mendes A, Barroso T, Santos J, Oliveira R, Ferreira R. Literacia em saúde mental de adolescentes e jovens: conceitos e desafios. Rev Enf Ref. 2012 mar; 3(6):157-66.

10. Jorm AF. Mental Health Literacy: Public knowledge and beliefs about mental health disorders. Br. j. psychiatr. 2000 Nov; 177(5):396-401.

11. Reavley NJ, Cvetkovski S, Jorm AF, Lubman DI. Help-seeking for substance use, anxiety and affective disorders among young people: results from the 2007 Australian National Survey of Mental Health and Wellbeing. Aust N Z J Psychiatry. 2010 Aug; 44(8):729-35.

12. Rickwood DJ, Deane FP, Wilson CJ, Ciarrochi J. Young people's help-seeking for mental health problems. Austr. e j. adv. mental health. 2005 Dec; 4(3):218-51.

13. Jorm AF, Wright A. Beliefs of young people and their parents about the effectiveness of interventions for mental disorders. Aust N Z J Psychiatry. 2007 Aug; 41(8):656-66.

14. Reavley NJ, Jorm AF. Young people' s recognition of mental disorders and beliefs about treatment and outcome: findings from an Australian national survey. Aust N Z J Psychiatry. 2011 Oct; 45(10):890-8.

15. Portugal. Ministério da Saúde. Plano Nacional de Saúde Mental 2007-2016: Resumo executivo. Lisboa (POR): Coordenação Nacional para a Saúde Mental; 2008.

16. Ministério da Saúde (POR). Programa Nacional de Saúde Escolar. Despacho n.º12.045/2006 (2.ªSérie). Publicado no Diário da República n.º 110 de 7 de Junho.

17. Loureiro L, Pedreiro A, Correia S. Tradução, Adaptação e Validação de um questionário de Avaliação da Literacia em Saúde Mental (QuALiSMental) para Adolescentes e Jovens Portugueses a partir de um Focus Group. Revista Investigação em Enfermagem. 2012 fev; (25):42-8.

18. Associação Americana de Psiquiatria. DSM-IV-TR: manual de diagnóstico e estatística das perturbações mentais. Lisboa (POR): Climepsi; 2006.
 


Submitted date:
01/21/2013

Reviewed date:
02/16/2013

Accepted date:
07/18/2013

6838be95a953950bcd01a684 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections