Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/S1414-81452013000300009
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

Prevention program of use/abuse of alcohol in school-aged adolescents: stop to think  

Programa de prevención del uso/abuso de alcohol en escolares adolescentes: Parar Para Pensar

Programa de prevenção do uso/abuso de álcool para adolescentes em contexto escolar: parar para pensar

Teresa Maria Mendes Diniz de Andrade Barroso; Aida Maria de Oliveira Cruz Mendes; António José Feleciano Barbosa

Downloads: 0
Views: 39

Abstract

OBJECTIVE: To assess the impact to the intervention program Stop to Think on the prevention of alcohol use/abuse among school-aged adolescents.

METHODS: It is a quasi-experimental study, with pre- and post-test, 178 participants, 7th grade, experimental group (n = 70) subject to intervention and control group (n = 108) without intervention. The Alcohol knowledge Questionnaire, Alcohol Expectancy Questionnaire, Social Skills Rating System were used.

RESULTS: The experimental group showed a positive evolution of knowledge and expectations about alcohol, perception of peer alcohol use and reported consumption (p < .05).

CONCLUSION: The program proved to be effective in stabilizing alcohol consumption, increasing knowledge, stabilizing the positive expectations, and in the perception of peer alcohol use. Further research should be developed and follow-up should continue to consolidate these findings.

Keywords

Primary Prevention; Alcohol Abuse; Adolescents; School Health

Resumen

OBJETIVO: Evaluar el resultado del programa en la prevención del uso/abuso de bebidas alcohólicas en los adolescentes dentro de un contexto escolar.

MÉTODOS: Estudio seme-experimental que ha contado con un pretest y un postest, 178 participantes, grupo experimental (n = 70) sujeto a la intervención y un grupo de control (n = 108) que no estuvo sujeto a ninguna intervención. Se utilizó un cuestionario de Conocimientos, Escala de Expectativas Acerca del alcohol y Escala de Aptitudes Sociales.

RESULTADOS: Grupo experimental muestra una evolución positiva de los conocimientos, de las expectativas acerca del alcohol, de la percepción del consumo en las parejas y del consumo declarado (p < .05).

CONCLUSIÓN: El programa resultó eficaz en la estabilización del consumo de alcohol, en el aumento de los conocimientos, en la estabilización de las expectativas positivas y en la percepción del consumo en las parejas. Para finalizar, se propone realizar nuevos estudios y continua con el seguimiento para consolidar los resultados encontrados.

Palabras clave

Prevención Primaria, Abuso Alcohol, Adolescentes, Salud Escolar

Resumo

OBJETIVO: Avaliar o efeito do programa Parar Para Pensar na prevenção do uso/abuso de bebidas alcoólicas de adolescentes em contexto escolar.

MÉTODO: Realizou-se estudo quasi-experimental, com pré e pós-teste, com 178 participantes, estudantes no 7º ano escolar; o grupo experimental (n = 70) foi sujeito à intervenção durante um ano, e o grupo de controle (n = 108) não sofreu intervenção. Foram utilizados o Questionário de Conhecimentos Acerca do Álcool; Questionário de caracterização dos consumos; Escala de Expectativas Acerca do álcool e Escala de Aptidões Sociais.

RESULTADOS: Constatou-se que os adolescentes submetidos ao programa apresentaram evolução positiva nas seguintes variáveis: frequência do consumo e ocorrência de episódios de embriaguez; e, ainda, melhorou os conhecimentos, as expectativas acerca do álcool e a percepção do consumo pelos pares (p < 05).

CONCLUSÃO: O programa foi eficaz na estabilização do consumo, no aumento dos conhecimentos, na estabilização das expectativas positivas e na percepção do consumo pelos pares. Sugerem-se novos estudos e manutenção de follow-up para consolidar os resultados encontrados.

Palavras-chave

Prevenção primária; Abuso de álcool; Adolescentes; Saúde escolar

Referências

1. MacArthur GJ, Smith MC, Melotti R, Heron J, Macleod J, Hickman M, Kipping R, Campbell R, Lewis G. Patterns of alcohol use and multiple risk behavior by gender during early and late adolescence: the ALSPAC cohort. J. public health. 2012 Mar; 34(suppl 1):20-30.

2. Baumgarten LZ, Gomes VLO, Fonseca AD. Consumo alcoólico entre universitários(as) da área da saúde da Universidade Federal do Rio Grande/RS: subsídios para enfermagem. Esc Anna Nery. 2012 Set; 16(3):530-35.

3. World Health Organization (WHO). WHO Expert Committee on Problems Related to Alcohol Consumption. WHO Technical Report Series. Genéve: WHO, 2007. [em linha]. [citado 2008 jan 14]. Disponível em <http://www.who.int/substance_abuse/expert_committee_alcohol_trs944.pdf>

4. Anderson P, Baumberg B. Alcohol in Europe: A public health perspective. London: Institute of Alcohol Studies, 2006. [em linha]. [citado 2007 Fev. 14]. Disponível em <http://ec.europa.eu/health/ph_determinants/life_style/alcohol/documents/alcohol_europe.pdf>.

5. Deutsche Hauptstelle für Suchtfragen e.V. (DHS). Binge Drinking and Europe. Hamm (GER): DHS; 2008.

6. Currie C, Roberts C, Morgan A, Smith R, Settertobulte W, Samdal O, et al. Young people's health in context. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: international report from the 2001/2002 survey. Copenhagen (CAN): WHO, 2004. [periodico online]. [citado 2006 set. 10]. Disponível em <http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/110231/e82923.pdf>.

7. Balsa C. II Inquérito Nacional ao Consumo de Substâncias Psicoactivas na População Geral - Portugal 2007. Lisboa (POR): CEOS/FCSH/UNL; 2008. [citado 2009 jan. 14]. Disponível em: <http://www.idt.pt/PT/Investigacao/Paginas/EstudosConcluidos.aspx>.

8. Barroso T, Barbosa A, Mendes A. Análise do fenómeno do consumo de álcool em adolescentes: estudo realizado com adolescentes do 3º ciclo de escolas públicas. Rev. latinoam. enferm. 2009;17(3):347-53.

9. Barroso T, Barbosa A, Mendes A. Programas de prevenção do consumo de álcool em jovens estudantes - Revisão sistemática. Rev Enf Ref. 2006 Dez; 2(3):33-44.

10. Perkins H. Misperceptions of peer drinking norms in Canada: another look at the 'reign of error' and its consequences among college students. Addict Behav. 2007 Nov; 32(11):2645-56.

11. McKay MT, McBride N, Sumnall H, Cole JC. Reducing the harm from adolescent alcohol consumption: results from an adapted version of SHAHRP in Northern Ireland. J Subst Use. 2012 Abr; 17(2):98-121.

12. Moreira MT, Oskrochi R, Foxcroft DR. Personalised Normative Feedback for Preventing Alcohol Misuse in University Students: Solomon Three-Group Randomised Controlled Trial. Plos One. 2012 Set; 7(9):e44120.

13. Barroso T, Barbosa A, Mendes A. Os meus colegas bebem álcool? Consumo de álcool e percepção do consumo em adolescentes - estudo realizado com estudantes do 3º ciclo de escolas públicas de Coimbra. Psychologica. 2010;2(52):673-86.

14. Barroso T, Mendes A, Barbosa A. Adaptação cultural e validação da versão portuguesa da Escala de Expectativas acerca do Álcool - versão adolescentes. Rev Enf Ref. 2012 Dez; 3(8):17-27.

15. Pedro C, Albuquerque CP. Questionário de avaliação de aptidões sociais (SSRS - Versão para Alunos). Psychologica. 2007;(45):87-102.

16. Reich RR, Below MC, Goldman MS. Explicit and implicit measures of expectancy and related alcohol cognitions: a meta-analytic comparison. Psychol. addict. behav. 2010 Mar; 24(1):13-25.

17. Mackillop J, Ryabchenko K, Lisman S. Life skills training outcomes and potential mechanisms in a community implementation: A preliminary investigation. Subst. use misuse. 2006;41(14):1921-35.

18. Zeigler DW, Wang CC, Yoast RA, Dickinson BD, McCaffree MA, Robinowitz CB, et al. The neurocognitive effects of alcohol on adolescents and college students. Prev. med. 2005 Jan; 40(1):23-32.
 


Submetido em:
29/01/2013

Revisado em:
15/02/2013

Aceito em:
12/07/2013

683886b1a9539570cf5bfe22 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections