Living the international classification of nursing practices in public health: report of experience
Living the international classification of nursing practices in public health: report of experience
Vivenciando a classificação internacional de práticas de enfermagem em saúde coletiva: relato de experiência
Kisna Yasmin Andrade Alves; Cilene Nunes Dantas; Pétala Tuani Candido de Oliveira Salvador; Rodrigo Assis Neves Dantas
Abstract
The objective to achieve an experience report about the construction of roadmaps for nursing consultation, utilizing the nursing diagnoses from the perspective of the International Classification for Nursing Practice in Public Health coordinated to the Nursing Care System. It had been developed in the period 2007 to 2008, four meetings at the Supreme crafted experiential, with 146 participants, two educators. The meetings were aimed at strengthening the theoretical on the subject and the construction of the road maps to guide the consultations held by the students. Thus, it appears that a positive result, which proves the feasibility of using the instrument and negative, which indicates the deficiency of the training in view of the care system in the context of Primary Care. Thus, the classification of practical activity is an innovator in public health of great importance for research and teaching, because it shows potential as diagnostics and Nursing Interventions.
Keywords
Palabras clave
Resumo
Objetivou-se realizar um relato de experiência acerca da construção de roteiros para consultas de Enfermagem utilizando-se os Diagnósticos de Enfermagem na perspectiva da Classificação Internacional de Práticas de Enfermagem em Saúde Coletiva articulada à Sistematização da Assistência de Enfermagem. Para tanto, foram desenvolvidos, no período de 2007 a 2008, quatro encontros vivenciais em uma instituição de ensino superior do Rio Grande do Norte, com 146 participantes, sendo duas educadoras. Os encontros visaram ao aprofundamento teórico acerca da temática e à construção dos roteiros para nortear as consultas realizadas pelos educandos. Constataram-se resultados positivos, os quais provam a viabilidade da utilização deste instrumento, e negativos, o que indica a deficiência da formação dos profissionais na perspectiva da sistematização da assistência no contexto da Atenção Primária à Saúde. Assim, a classificação das práticas é uma atividade inovadora em saúde coletiva importante para pesquisa e o ensino, pois revela potencialidades como os diagnósticos e intervenções de Enfermagem.
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Submitted date:
16/05/2012
Reviewed date:
24/11/2012
Accepted date:
10/12/2012