Masters degree in nursing: interfaces of its creation through the ecosystemic perspective
Masters degree in nursing: interfaces of its creation through the ecosystemic perspective
Mestrado acadêmico em enfermagem: interfaces de sua criação na perspectiva ecossistêmica
Naiana Alves Oliveira; Hedi Crecencia Heckler de Siqueira
Abstract
It aims to weave the interfaces of the Post-Graduate Program in Nursing, stricto sensu, Master Degree course at a public university in the extreme south of the country, on an ecosystemic perspective, from the voice of pioneer teachers. This is a historical qualitative research built through the oral history method with the three pioneer teachers of the faculty program and documentary survey. The data found expressed the following theme: The Creation of a Post-Graduation Course stricto sensu in Master Degree. The study allowed the knowledge in understanding how occurred the creation of a post-graduation stricto sensu in Master Degree, the involvement, the meanings of being pioneers and the challenges faced by the pioneers. It is concluded that the program contributed significantly to the production of knowledge in nursing and health, its development and qualification of future teachers and researchers, stimulated and still encourages the practice of interconnected actions, linked, synchronized with the knowledge in nursing.
Keywords
Resumen
It aims to weave the interfaces of the Post-Graduate Program in Nursing, stricto sensu, Master Degree course at a public university in the extreme south of the country, on an ecosystemic perspective, from the voice of pioneer teachers. This is a historical qualitative research built through the oral history method with the three pioneer teachers of the faculty program and documentary survey. The data found expressed the following theme: The Creation of a Post-Graduation Course stricto sensu in Master Degree. The study allowed the knowledge in understanding how occurred the creation of a post-graduation stricto sensu in Master Degree, the involvement, the meanings of being pioneers and the challenges faced by the pioneers. It is concluded that the program contributed significantly to the production of knowledge in nursing and health, its development and qualification of future teachers and researchers, stimulated and still encourages the practice of interconnected actions, linked, synchronized with the knowledge in nursing.
Palabras clave
Resumo
Objetivou-se tecer as interfaces do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Stricto sensu, curso de Mestrado Acadêmico, em uma Universidade pública do extremo sul do país, na perspectiva ecossistêmica, a partir da voz dos docentes pioneiros. Trata-se de pesquisa qualitativa histórica construída por meio do método da história oral com os três docentes pioneiros do programa e levantamento documental. Os dados encontrados expressaram a seguinte temática: Criação do curso de pós-graduação stricto sensu - Mestrado Acadêmico. O estudo possibilitou conhecer como ocorreu a criação do curso de pós-graduação stricto sensu - Mestrado Acadêmico, o envolvimento, os significados de ser pioneiro e os desafios enfrentados pelos pioneiros. Conclui-se que o programa contribuiu expressivamente para a produção do conhecimento em enfermagem e saúde, para o seu desenvolvimento e para a qualificação de futuros docentes e pesquisadores, e estimulou e estimula a prática de ações interligadas, conectadas, em sintonia com o saber em Enfermagem.
Palavras-chave
Referências
1. Oliveira NA. A pós-graduação em enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande: percorrendo os caminhos de sua história [dissertação de mestrado]. Rio Grande (RS): Escola de Enfermagem, Universidade Federal do Rio Grande; 2012.
2. Bom Meihy JCS, Holanda F. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2007.
3. GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5º ed. São Paulo: Atlas, 2007.
4. Minayo MCS. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21ª ed. Petrópolis (RJ): Vozes; 2010.
5. Silva RMCRA, Pereira ER, Santo FHE, Silva MA. Cultura, saúde e enfermagem: o saber, o direito e o fazer crítico-humano. Rev. Eletr. Enf. [Internet]. 2008; [citado 2009 out 23]; 10(4): 1165-71. Disponível em: <
6. Capra F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. 10ª ed. São Paulo: Cultrix; 2006.
7. Oliveira NA, Thofehrn MB, Cecagno D, Siqueira HCH, Porto AR. Especialização em projetos assistenciais de enfermagem: contribuições na prática profissional dos egressos. Texto Contexto Enf. 2009 out/dez; 18(4): 697-704.
8. Chiavenato I. Teoria geral da administração. 7ª ed. São Paulo: Campus; 2004.
9. Galindo WCM. A construção da identidade profissional docente. Psicologia: ciência e profissão. 2004; 24(2): 14-23.
10. Siqueira HCH. As interconexões dos serviços no trabalho hospitalar - um novo modo de pensar e agir [tese de doutorado]. Florianópolis(SC): Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Universidade Federal de Santa Catarina; 2001.
11. Mello R, Furegato ARF. Teoria ego-ecológica e o estudo da identidade social aplicabilidade em pesquisas de enfermagem. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2011 out/dez; 15(4): 825-32.
12. Santos MC, Siqueira HCH, Silva JR. Saúde coletiva na perspectiva ecossistêmica: uma possibilidade de ações do enfermeiro. Rev. Gaúch. Enferm. 2009 dez; 30(4): 437-44.
13. Leff E. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez; 2001.
14. Claval PA. Geografia cultural. 3a ed. Florianópolis (SC): UFSC; 2007.
Submetido em:
20/05/2012
Revisado em:
28/08/2012
Aceito em:
11/09/2012