The social value in nursing education
El valor social en la enseñanza del oficio de la enfermería
O valor social no ensino da enfermagem
Gilberto de Lima Guimarães; Ligia de Oliveira Viana
Abstract
This article is demarcated in the Theory of Value. Nursing has a set of values that underpin the development of a scale. OBJECTIVE: To understand the social value in the nurse-teacher´s act of educating and discuss it based on the assumptions of Max Scheler. The methodology is qualitative, focused on the phenomenological approach. Took part in the study seven nurses-teachers, from three institutions of higher nursing education located in Rio de Janeiro city. The implementation period was from August 2007 to June 2008. Data were obtained through interviews. RESULT: the social value emerged through the speech of the nurse-teacher in the act of educating. CONCLUSION: It was through the act of educating that the nurse presented the social value to the student, confirming him as established to the practice of nursing care.
Keywords
Resumen
El presente artículo está balizado en la Teoría de Valor. La enfermería tiene un conjunto de valores el cual se nutre para elaborar una escala. OBJETIVO: comprender el valor social en el acto de educar del enfermero-docente y discutirlo a la luz de los supuestos de Max Scheler. La metodología aplicada fue cualitativa, centrada en el enfoque fenomenológico. Los participantes fueron siete enfermeras docentes de tres instituciones de educación superior en enfermería ubicadas en la ciudad de Rio de Janeiro. El período de realización del estudio fue de agosto de 2007 a junio de 2008. Los datos fueron obtenidos por entrevistas. Se ha constatado que el valor social aparece en el acto de educar del enfermero-docente. Como conclusión, por medio del acto de educar el enfermero presenta el valor social al alumno, ratificándolo como parte integrante de la praxis asistencial de la enfermería.
Palabras clave
Resumo
Palavras-chave
References
1. Almeida MCP. Rocha JSY. O saber da enfermagem e sua dimensão prática. São Paulo: Cortez; 1986.
2. Silva SAI.Valores e educação. 4Şed. Petrópolis(RJ): Vozes; 2000.
3. Werneck VR. Educação e sensibilidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária; 1996.
4. Scheler M. Le formalisme en éthique et i'ethique matériale des valeurs. Paris: Gallimard; 1955.
5. Costa JS. Max Scheler: o personalismo ético. São Paulo: Moderna; 1996.
6. Aranha MLA. Filosofando: introdução à filosofia. 3Ş ed. São Paulo: Moderna; 2003.
7. Scheler M. Da reviravolta dos valores. Tradução de Marco Antonio dos Santos Casa Nova. Petrópolis(RJ): Vozes; 1994.
8. Freire P. Pedagogia do oprimido. 18Ş ed. Rio de Janeiro: Ed. Paz e Terra; 1988.
9. Sousa LB, Torres CA, Pinheiro PNC. Pinheiro AKB. Práticas de educação em saúde no Brasil: a atuação da enfermagem. Rev Enferm UERJ. 2010 jan;18(1): 55-60.
10. Sousa LB, Aquino OS, Fernandes JFP. Educação, cultura e participação popular: abordagem no contexto da educação em saúde. Rev Enferm UERJ. 2008 jan; 16(1): 107-12.
11. Freire P. Pedagogia da autonomia. 33Ş ed. São Paulo: Paz e Terra; 2006.
12. Rosa LM, Silva AMF, Pereima SRMR, Santos SMA, Meirelles BHS. Família, cultura e práticas de saúde: um estudo bibliométrico. Rev Enferm UERJ. 2009 out; 17(4): 516-20.
13. Capalbo C. Considerações sobre o método fenomenológico e a enfermagem. Rev Enferm UERJ.1994; 2:192-97.
14. Carvalho AS. Metodologia da entrevista: uma abordagem fenomenológica. Rio de Janeiro: Agir; 1991.
15. Lopes RLM, Souza IEO. A fenomenologia como abordagem metodológica: compartilhando a experiência das mulheres que buscam a prevenção do câncer cervico-uterino. Rev Latino-Am Enfermagem.1997; 5: 5-11.
16. Guimarães GL, Viana LO. O valor ético no ensino da enfermagem. Esc Anna Nery. 2009; 13(3): 517-22.
17. Guimarães GL. O perfil do enfermeiro-educador para o ensino de graduação. Esc Anna Nery. 2005 ago; 9(2): 255-60.
Submitted date:
07/15/2011
Reviewed date:
01/11/2012
Accepted date:
03/06/2012