Genesis of nursing service in Hospital Federal Bonsucesso: contribution of Ana Neri School
Génesis del servicio de enfermería en el Hospital Federal de Bonsucesso: contribución de la Escuela Ana Neri
Gênese do serviço de enfermagem do Hospital Federal de Bonsucesso: contribuição da escola Ana Néri
Camila Pureza Guimarães Silva; Suely de Souza Baptista; Ieda de Alencar Barreira; Jane Márcia Progianti; Maria Angélica de Almeida Peres; Tânia Cristina Franco Santos
Abstract
The object of this study is the implementation of the Nursing Service at the Hospital of the Institute of Retirement and Pension Employee Transport and Cargo current Federal Bonsucesso Hospital in the period 1946-1948. Your goal is to discuss the participation of Ana Neri School in the process. Primary sources: written documents and oral testimony. Secondary sources: bibliographies on the subject. The theoretical-methodological approach was based on the concepts of the sociologist Pierre Bourdieu and Maria Cecilia Minayo. It was evident that the contribution of Ana Neri School as well as having been crucial to the successful implementation of the Nursing Service at the Hospital of the Institute of Retirement and Pension Employee Transport and Cargo also helped to strengthen its position in the hospital in the federal capital Dutra.
Keywords
Resumen
El objeto de este estudio es la implementación del Servicio de Enfermería en el Hospital del Instituto de Aposentadoria e Pensões dos Empregados em Transportes e Cargas, actual Hospital Federal de Bonsucesso, en el periodo 1946-1948. Su objetivo es discutir la participación de la Escuela Ana Neri en ese proceso. Fuentes primarias: documentos escritos y testimonios orales. Las fuentes secundarias: bibliografías sobre el tema. Los enfoques teóricos y metodológicos se basaron en los conceptos de los sociólogos Pierre Bourdieu y María Cecilia Minayo. Era evidente que la contribución de la Escuela Ana Neri, además de decisiva para la exitosa implementación del Servicio de Enfermería en el Hospital del Instituto de Aposentadoria e Pensões dos Empregados em Transportes e Cargas también contribuyó para fortalecer su posición en el espacio hospitalario de la Capital Federal en el Gobierno Dutra.
Palabras clave
Resumo
Palavras-chave
Referências
1. Oliveira JAA, Teixeira SMF. (Imp)previdência social: 60 anos de história da Previdência no Brasil. Petrópolis (RJ): Vozes/Abrasco;1985.
2. Vaghetti H, Vaz MRC. Década de 40: uma reflexão sobre o contexto sócio-econômico e político brasileiro e sua influência na enfermagem.. Texto&Contexto Enferm. 1998 jan/abr;7(I):9-26.
3. Fonte AS. A Escola de Enfermagem Anna Nery e a nova ordem no campo da educação em enfermagem: 1949 - 1961. [tese]. Rio de Janeiro: Escola de Enfermagem Anna Nery, Universidade Federal do Rio de Janeiro;2009.
4. Carvalho Junior H. Mais uma obra relevante de assistência social para os trabalhadores. Diário Carioca, Rio de Janeiro, 01 fev.1948. Ano 21, p: 3-4.
5. Baptista SS. Trajetória das escolas de enfermagem na sociedade brasileira. Esc Anna Nery. 1997 dez;1(2):84-105.
6. Bourdieu P. O poder simbólico. 11Ş ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; 2007
7. Coelho CP. A Escola de Enfermagem Anna Nery: sua história, nossas memórias. Rio de Janeiro: Cultura Médica;1997.
8. Coelho CP. Depoimento de história de vida profissional.. Teresópolis, 2006. Entrevista concedida a Renata Lucas Mercês Silva em 25 jan 2006. Conferência e copydesk: Ieda de Alencar Barreira e Suely de Souza Baptista. [CD-ROM]. Rio de Janeiro: UFRJ/EEAN/Centro de Documentação; 2006.
9. Coelho CP.. Depoimento temático sobre a vida profissional no Hospital do IAPETC. Teresópolis, 2009. Entrevista concedida a Camila Pureza Guimarães da Silva em 30 de maio 2009. [CD-ROM]. Rio de Janeiro: UFRJ/ EEAN/Centro de Documentação; 2010.
10. Minayo MC. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7Ş ed. São Paulo: Hucitec/ABRASCO; 2000
11. Gomes TO, Silva BR, Baptista SS, Almeida Filho AJ. Enfermeiras católicas em busca de melhores posições no campo da educação e da prática em enfermagem nos anos 40 e 50 no Brasil, no século XX. Texto&Contexto Enferm. 2005 out/dez;14(4):506-12.
12. Bourdieu P. A economia das trocas lingüísticas: o que falar quer dizer.. 2Ş ed. São Paulo: EDUSP; 1998.
Submetido em:
12/03/2011
Revisado em:
18/08/2011
Aceito em:
28/09/2011