Health education in the family health strategy program: the meaning and praxis of nurse
Educación en salud en la estrategia salud de la familia: el significado y la praxis de los enfermeros
Educação em saúde na estratégia saúde da família: o significado e a práxis dos enfermeiros
Simone Roecker; Sonia Silva Marcon
Abstract
The study aimed to identify the meaning of health education for the nurses of the Family Health Strategy Program (ESF) and the individual and collective educational actions developed by them. In the research took part 20 nurses who work in the ESF program within the 10th Regional of Health of Paraná State. This is a descriptive-exploratory study with qualitative approach. Data were collected in April 2010 through semi-structured recorded interviews, and submitted to the analysis of its categorical content. Results point to two categories: unveiling of the meaning of health education under the nurses' view; and the educational praxis in the quotidian of the nurses. It is concluded that there is a need of clarifying the objectives of ESF related to health education to the professionals, and to establish a training process and permanent education so that it becomes effective propitiating prevention of diseases and promoting health to the population.
Keywords
Resumen
El estudio tuvo como objetivo identificar el significado de la educación en salud para los enfermeros de la Estrategia Salud de la Familia (ESF) y las acciones educativas individuales y colectivas desarrolladas por ellos. Participaron de la investigación 20 enfermeros que actúan en la ESF en el ámbito de la 10ª Regional de Salud del Estado de Paraná. Se trata de un estudio descriptivo y exploratorio con abordaje cualitativo. Los datos fueron recogidos en abril de 2010 a través de entrevistas semiestructuradas grabadas, y sometidos al análisis de contenido de categorías. Los resultados apuntan para dos categorías: desvelamiento del significado de la educación en salud bajo la óptica de los enfermeros; y la praxis educativa en el cotidiano de los enfermeros. Se concluye que hay necesidad de aclararse los objetivos de la ESF relacionados a la educación en salud a los profesionales, y establecer un proceso de capacitación y educación permanente para que ésta sea eficaz y propicie la prevención de enfermedades y la promoción de la salud de la población.
Palabras clave
Resumo
O estudo objetivou identificar o significado da educação em saúde para os enfermeiros da Estratégia Saúde da Família (ESF) e as ações educativas individuais e coletivas desenvolvidas por eles. Participaram da pesquisa 20 enfermeiros que atuam na ESF no âmbito da 10ª Regional de Saúde do Estado do Paraná. Trata-se de um estudo descritivo-exploratório com abordagem qualitativa. Os dados foram coletados em abril de 2010, por meio de entrevistas semiestruturadas gravadas, e submetidos à análise de conteúdo categorial. Os resultados apontam para duas categorias: desvelamento do significado da educação em saúde sob a ótica dos enfermeiros; e a práxis educativa no cotidiano dos enfermeiros. Conclui-se que há necessidade de se esclarecer os objetivos da ESF relacionados à educação em saúde aos profissionais, e estabelecer um processo de capacitação e educação permanente para que ela seja eficaz e propicie a prevenção de doenças e a promoção da saúde da população.
Palavras-chave
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Submitted date:
15/12/2010
Reviewed date:
03/07/2011
Accepted date:
10/09/2011