Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/S1414-81452009000400011
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Breastfeeding practices after Kangaroo Mother Method in Rio de Janeiro: the necessity for he alth education and nursing intervention at homea

La práctica de amamantar después del Método Mamá Canguro en Río de Janeiro: La necesidad de educación en salud e intervención de enfermería en el domicilio

A prática da amamentação após o método mãe canguru no Rio de Janeiro: a necessidade de educação em saúde e intervenção de Enfermagem no domicílio  

Ivone Evangelista Cabral; Danielle Groleau

Downloads: 0
Views: 15

Abstract

IThe "teaching-leaning" is part of the Brazilian Kangaroo Mother Method with the objective of increasing skills of mother's breastfeeding infants with special health needs. Nevertheless, we do not know if this knowledge was embodied in the family inner circle, so we aimed at identifying and analyzing how this medical knowledge was incorporated in the context of infants' homes. Participatory research was developed at home with eleven groups of mother, family members and neighbors. Local knowledge of neighbors' and family members' replaced the medical knowledge and changed infant feeding practices. Health education should be implemented beyond hospital and include family members.

Keywords

Postnatal care; Child health; Pediatric Nursing; Breastfeeding

Resumen

La "enseñanza-aprendizaje" integra el Método Mamá Canguro brasileño para promover las habilidades maternas en la acción de amamantar a bebés prematuros o con bajo peso. Por desconocer si lo que fue enseñado integró al círculo interno de la familia, nuestro objetivo fue el de analizar como ese conocimiento sobre lactancia exclusiva fue incorporado en el contexto de los domicilios. La investigación sucidió en el domicilio de 11 grupos de madres, familiares y vecinos. El saber local de los vecinos y familiares substituyó el conocimiento enseñado a la madre en el Método y cambió la alimentación de esos bebés. La educación en salud debe extenderse más allá del hospital e incluir a los familiares y personas significativas.

Palabras clave

Atención posnatal; Salud del Niño; Enfermería Pediátrica; Lactancia Materna

Resumo

O "ensino-aprendizagem" integra o Método Mãe Canguru (MMC) brasileiro para promover as habilidades maternas na amamentação de bebês prematuros ou baixo peso. Por desconhecermos se o que foi ensinado integrou o círculo interno da família, nosso objetivo foi analisar como esse conhecimento sobre amamentação exclusiva foi incorporado no contexto dos domicílios. A pesquisa participante aconteceu no domicilio de 11 grupos de mães, familiares e vizinhos. O saber local dos vizinhos e familiares substituiu o conhecimento ensinado à mãe no MMC e mudou a alimentação desses bebês. A educação em saúde deve estender-se para além do hospital e incluir os familiares e pessoas significativas.

Palavras-chave

Cuidado pós-natal; Saúde da criança; Enfermagem pediátrica; Aleitamento materno

Referencias

1. Ministério da Saúde (Brasil). Atenção humanizada ao recém-nascido de baixo peso: método mãe-canguru: manual técnico. Brasília (DF); 2002,196 p.

2. Lamy ZC, Gomes MASM, Gianini NO, Hennig MAS. Atenção humanizada ao recém-nascido de baixo peso método canguru: a proposta brasileira. Ciência e Saúde Coletiva. 2005; 10(3): 659-668.

3.Cabral IE, Moraes JRMM, Santos FF. O egresso da terapia intensiva neonatal de três instituições públicas e a demanda de cuidados especiais. Esc Anna Nery Rev Enferm 2003; 7, (2): 211-18.

4. Moraes JRMM, Cabral IE. O cuidar de crianças egressas da unidade de terapia intensiva neonatal no espaço domiciliar: instrumentos mediadores das famílias. Texto& Contexto Enferm 2004; 13(3): 452-58.

5. Campos MA, Cabral IE. Concepções e vivências das mães na enfermaria mãe canguru-subsídios para prática de enfermagem pediátrica. Rev Soc Bras Enferm Pediatr 2002; 1(2): 37-8.

6. Moss W, Darmstadt GL, Marsh DR, Black RE, Santosham M. Research priorities for the reduction of perinatal and neonatal morbidity and mortality in developing country communities. J Perinatol 2002; 22: 484-95.

7. Conde-AgudeloA, Diaz-Rossello JL, Belizan JM. Kangaroo mother care to reduce morbidity and mortality in low birthweight infants (Review). The Cochrane Collaboration. Wiley; 2005.

8. Ministério da Saúde (BR). Caderno de Informação de saúde. Informações gerais. Secretaria Executiva: Ministério da Saúde. Disponível em: http://tabnet.datasus.gov.br/tabdata/cadernos/BR/Brasil_GeralBR.xls . Acesso em 29 de marco de 2005.

9. Ministério da Saúde (BR) Secretaria de Atenção a Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Agenda de compromissos para a saúde integral da criança e redução da mortalidade infantil. Brasília (DF); 2004.80 p.

10. Apple RD. Mothers and medicine: a social history of infant feeding 1890-1950. Wisconsin(USA): University of Wisconsin Press; 1987.

11. Denzin NK, Lincoln YS The Sage Handbook of Qualitative Research. 3rd ed. California (USA): Sage; 2005.

12. Cabral IC. Método criativo e sensível. In: Gauthier, JHM; Cabral IE; Santos, I.; Tavares, CMM. Pesquisa em enfermagem. novas metodologias aplicadas. Rio de Janeiro (RJ): Guanabara Koogan; 1998.

13. Freire P. The pedagogy of the oppressed. 30th ed. New York;(USA): Continuum; 2006. 183p.

14. Fairclough N. Language and power. 2nd ed. Harlow:Pearson Education; 2001.

15. Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Políticas de. Secretaria da Criança e Aleitamento Materno. Departamento de Gestão de Políticas Estratégicas. Recomendações técnicas para o funcionamento de bancos de leite humano. 4ªed. Brasília (DF); 1999.

16. World Health Organization. Kangaroo Mother Care: A practical guide. 2003. Geneva: Department of Reproductive Health and Research. World Health Organization. 54p.

17. Valdés V, Schooley J. The role of education in breastfeeding success. Food and Nutrition Bulletin. 1996. [Access 2006 July 6]; 17(4): 10. Available in: http://www.unu.edu/unupress/food/8F174e/8F174EOm.htm .

18. Bittencourt S A, Leal MC, Jourdan-Gadelha AM, Oliveira MA. Growth, Diarrhea, and breastfeeding: the case of Vila do João. Cad Saude Pública 1993; 9 (suppl 1): 07-13.

19. Esterik PV. The cultural context of breastfeeding and breastfeeding policy. Food and Nutrition Bulletin. 1996; [Access 2006 July 6] 17(4): 11. Available in http://www.unu.edu/unupress/food/8F174e/8F174EOm.htm .

20. Ahluwalia IB, Morrow B, Hsia J. Why do women stop breastfeeding? Paediatr 2005; 116(6): 1408-412.
 


Submitted date:
01/04/2009

Reviewed date:
16/08/2009

Accepted date:
01/10/2009

686d23daa9539570b2712c7b ean Articles
Links & Downloads

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections