Sandwich doctoral program in nursing: an experience report
Doctorado sándwich en enfermería: relato de experiencia
Doutorado-sanduíche em enfermagem: relato de experiência
Rosane Arruda Dantas; Lorita Marlena Freitag Pagliuca; Antônio Luís Rodrigues Faria de Carvalho; Wilson Correia de Abreu
Abstract
Experience report about a sandwich doctoral training program carried out with the support of the Improvement Coordination of Superior Level staff, between October 2005 and January 2006, at the School of Nursing D. Ana Guedes in Porto, Portugal, an institution already visited during the undergraduate training. I had the opportunity to replicate the methodology applied in part of my thesis among Portuguese children. This allowed a comparative study between two cultures that have affinities, but also distinct characteristics. Besides, I gave classes, took part in courses and seminars and obtained more in-depth knowledge about the Theory of Cultural Care Diversity and Universality. I consider this experience a stimulus to guarantee the nurse's autonomy in nursing care, as a researcher and faculty, expanding knowledge and inserting it in the care process. Furthermore, it exerts a positive influence of the student's psychological, cultural and social maturing process.
Keywords
Resumen
Experience report about a sandwich doctoral training program carried out with the support of the Improvement Coordination of Superior Level staff, between October 2005 and January 2006, at the School of Nursing D. Ana Guedes in Porto, Portugal, an institution already visited during the undergraduate training. I had the opportunity to replicate the methodology applied in part of my thesis among Portuguese children. This allowed a comparative study between two cultures that have affinities, but also distinct characteristics. Besides, I gave classes, took part in courses and seminars and obtained more in-depth knowledge about the Theory of Cultural Care Diversity and Universality. I consider this experience a stimulus to guarantee the nurse's autonomy in nursing care, as a researcher and faculty, expanding knowledge and inserting it in the care process. Furthermore, it exerts a positive influence of the student's psychological, cultural and social maturing process.
Palabras clave
Resumo
Relato de experiência acerca de estágio de doutorando-sanduíche realizado com bolsa da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, durante o período de outubro de 2005 a janeiro de 2006, na Faculdade de Enfermagem de D. Ana Guedes, no Porto, em Portugal, instituição já visitada na graduação. Tive a oportunidade de replicar a metodologia de parte da dissertação com crianças portuguesas. Isso permitiu estudo comparativo entre duas culturas que guardam afinidades, mas têm características distintas. Além disso, ministrei aulas, participei de cursos e seminários e aprofundei os conhecimentos acerca da Teoria da Universalidade e Diversidade do Cuidado Cultural. Considero que esta experiência é um estímulo para a garantia da autonomia do enfermeiro na assistência de enfermagem, como pesquisador e docente, ampliando conhecimentos e os inserindo no processo de cuidado. Ademais, influencia positivamente no amadurecimento psicológico, cultural e social do doutorando.
Palavras-chave
Referências
1. Ministério da Educação (BR). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior-CAPES. Estágio de Doutorando Balcão (sanduíche/sandwich). Brasília (DF); 2007. [citado 17 dez 2007]. Disponível em:
2. Motta MCS. Intercâmbio científico [editorial].
3. Dantas RA. Validação de figuras e seleção de optótipos para uma escala optométrica. [dissertação de mestrado]. Fortaleza (CE): Faculdade de Enfermagem/ UFC; 2003.
4. Dantas RA. Validação de escala optométrica de figuras. [tese de doutorado]. Fortaleza (CE): Faculdade de Enfermagem/ UFC; 2006.
5. Polit DF, Beck CT, Hungler BP. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: métodos, avaliação e utilização. 5ª ed. Porto Alegre (RS): Artes Médicas; 2004.
6. Wilson D. Promoção da saúde do pré-escolar e de sua família. In: Hockenberry MJ, Wilson D, Winkelstein WW. Fundamentos de enfermagem pediátrica. 7ª ed. Rio de Janeiro (RJ): Guanabara Koogan; 2006. p. 372-92.
7. Leininger MM, McFarland RM. Transcultural nursing: concepts, theories research and practice. 3rd ed. New York (USA): McGraw Hill; 2002.
8. Giger JN, Davidhizar R. Culturally competent care: emphasis on understanding the people of Afghanistan, Afghanistan Americans, and Islamic culture and religion. Int Nurs Rev 2002; 49(2): 79-86.
9. Bueno FMG, Queiroz MS. O enfermeiro e a construção da autonomia profissional no processo de cuidar. Rev Bras Enferm 2006; 59(2): 222-27.
Submetido em:
13/03/2008
Revisado em:
28/06/2008
Aceito em:
11/09/2008