Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/S1414-81452009000200025
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Reflection

Nursing academics' understaning of families: some reflexions

Comprensión de academicos de enfermeria sobre familias: algunas reflexiones

Compreensões de acadêmicos de enfermagem sobre famílias: algumas reflexões

Diego Schaurich

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Abstract

The present study involves some reflexion regarding the understanding that Nursing students have of families. From the experience of Teaching Practice in the Nursing graduation program. For this purpose, the information of academic productions was analyzed considering Bardin's content analysis. This process originated three categories: families as blood related groups and/or affectionate; families and their modifications; families, history and society. The conclusion that was reached is that the nursing academics are following the (re)structuring and the (re)signification which this human group has gone through and it emphasized the need to create discussion over the issue in the graduation program

Keywords

Nursing; Family; Nursing students

Resumen

Se trata de una reflexión acerca de la comprensión que tienen estudiantes de enfermería sobre familias, a partir de la experiencia vivencial de la Práctica Docente en la carrera de enfermería. Con ese proposito, se analizaron las informaciones de producciones de académicos, teniendo como recurso el análisis de contenidos de Bardin. De este proceso emergieron tres categorías: familias como grupos consanguíneos y/o afectivos; familias y sus modificaciones; y, familias, historia y sociedad. Se concluye que los académicos de enfermería están acompañando las (re)estructuraciones y (re)significaciones por las que ha pasado esta agrupación humana y se resalta la necesidad de incitar la discusión de esta temática en la carrera.

Palabras clave

Enfermería; Familia; Estudiantes de enfermería

Resumo

Trata-se de uma reflexão acerca das compreensões de estudantes de enfermagem sobre famílias, a partir da vivência do estágio de docência na graduação em enfermagem. Para tanto, analisaram-se as informações de produções dos acadêmicos, tendo como recurso a análise de conteúdo de Bardin. Deste processo emergiram três categorias: famílias como grupos consanguíneos e/ou afetivos; famílias e suas modificações; e famílias, história e sociedade. Conclui-se que os acadêmicos de enfermagem estão acompanhando as (re)estruturações e (res)significações por que tem passado este agrupamento humano e salienta-se a necessidade de se instigar a discussão desta temática na graduação.

Palavras-chave

Enfermagem; Família; Estudantes de Enfermagem

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Submitted date:
03/13/2008

Reviewed date:
06/28/2008

Accepted date:
09/11/2008

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