Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/S1414-81452009000100008
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Psychiatric nursing care reference: a reflective process of a group of nurses

Referencial de Cuidar en Enfermería Psiquiátrica: un proceso de reflexión de un grupo de enfermeras

Referencial de cuidar em enfermagem psiquiátrica: um processo de reflexão de um grupo de enfermeiras

Anna Cristina Cardoso Fontes dos Santos

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Abstract

Qualitative research that had as purpose to construct in conjunction with six head nurses, of a public Psychiatric Institution located in Rio de Janeiro, a theoretical-philosophical reference to be implemented by themselves, in the development of the psychiatric patients' care process. It was made a reflexion process on group dynamics looking for self-knowledge and maturity. This occurred during the development of master thesis (1), advised by Dr. Eloita Pereira Neves. It was used concepts of Humanistic (2) and Bureaucratic Care Theories (3), directives of the Psychiatric Reform and Politics of Mental Health. The data collected were recorded, transcribed, and analyzed according to the content analysis (4). The results pointed to categories of Conceptions related to: Human Being; Professional Nursing Care; Care of the Professional Caregiver; Caring as an Educational Process; Institutional and Carelessness. These allowed formulating a reference proposal for the Nursing Care practice in institutionalized psychiatric patients of long permanence.

Keywords

Beware of Nursing; Education; Psychiatric Nursing; Qualitative Research

Resumen

Investigación cualitativa que tuvo como objetivo construir con seis enfermeras jefes, de una Institución Psiquiátrica pública en Río de Janeiro, una referencia teórico-filosófica a ser implantada por ellas propias, en el desarrollo del proceso de cuidar de pacientes psiquiátricos. Se realizó un proceso de reflexión sobre la dinámica de grupo buscando el auto-conocimiento y maduración. Esto se desarrolló durante la construcción de mi disertación de Maestría (1), impulsada por la Drª Eloita Pereira Neves. Se utilizó conceptos de las Teorías Humanística (2) y Cuidado Burocrático (3), directrices de la Reforma Psiquiátrica y Políticas de Salud Mental. Los datos obtenidos fueron grabados, transcritos y analizados de acuerdo con la analisis del contenido (4). Los resultados destacaron categorías acerca de Concepciones sobre: Ser Humano, Cuidado Profesional de Enfermería; Cuidador profesional; Proceso Educativo; Institucional y des-cuidado que permitieron formular una propuesta de referencia para la práctica del Cuidar en Enfermería a pacientes psiquiátricos institucionalizados de larga permanencia.

Palabras clave

Cuidado de enfermeria; Educación; Enfermería psiquiátrica; Investigación Cualitativa

Resumo

Estudo qualitativo que teve como objetivo construir, em conjunto com seis enfermeiras chefes de uma instituição psiquiátrica pública no Rio de Janeiro, um referencial teórico-filosófico a ser implantado por elas próprias, no desenvolvimento do processo de cuidar de pacientes psiquiátricos. Realizou-se um processo de reflexão sobre dinâmica de grupo, buscando autoconhecimento e amadurecimento. Tal processo desenvolveu-se durante a construção de dissertação de Mestrado desta autora, orientada pela Drª Eloita Pereira Neves. Utilizaram-se conceitos das Teorias Humanística e Cuidado Burocrático, diretrizes da Reforma Psiquiátrica e Políticas de Saúde Mental. Os dados obtidos foram gravados, transcritos e analisados de acordo com a análise de conteúdo. Dos resultados emergiram categorias de concepções sobre: Ser Humano; Cuidado Profissional de Enfermagem; Cuidador Profissional; Processo Educativo e Institucional; e Descuidado, que permitiram formular uma proposta de referencial para a prática do Cuidar em Enfermagem para pacientes psiquiátricos de longa permanência institucionalizados.

Palavras-chave

Cuidado de Enfermagem; Educação; Enfermagem Psiquiátrica; Pesquisa Qualitativa

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Submitted date:
08/12/2008

Reviewed date:
11/04/2008

Accepted date:
01/11/2008

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