Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/S1414-81452009000100006
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Participating actions in a nursing virtual community

Acciones participativas en una comunidad virtual de enfemería

Ações participativas em uma comunidade virtual de enfermagem

Jaqueline Santos de Andrade Martins; Marcos Antônio Gomes Brandão; Viviane Modesto Ferraz; Cristiane Casquilha Rocha; Daniele da Nóbrega Fernandes

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Abstract

This study is about interaction of nursing on virtual environments and their importance for nursing care and learning this profession. Objectives: To propose a categorization for participating actions in messages produced by virtual identity of the nursing community; and to verify the distribution of the participating actions, to correlate with the process of interaction in a nursing virtual community. Methods: This is an exploratory study of quantitative approach, with descriptive statistics. Held inspectional reading email messages and through the nine categories were proposed for the participating actions. Results: Commentary, questioning and answer were prevalent categories. These actions were named "triad for conversation". We made the test of kappa, obtaining result in a moderate agreement that guided the discussion to two possible hypotheses for future studies. Conclusion: Believed that exist a possibility to take the participating actions as basics elements that indicate interaction and transaction in the systemic perspective applied in nursing. This comprehension contributes for the better characterization of ambient, individual and his connections on the virtual space in the internet.

Keywords

Communication; Interpersonal relations; Internet; Nursing care

Resumen

Este estudio se ocupa de la interacción de la enfermería en ambientes virtuales y su importancia para la atención y el aprendizaje de la enfermería. Objetivos: Proponer una clasificación de las cuotas de participación que se expresa en los mensajes de participación en una comunidad virtual de la enfermería, y comprobar la distribución de las categorías de acciones participativas con el fin de caracterizar la interacción en la comunidad virtual. Métodos: Estudio exploratorio de enfoque cuantitativo, con análise del contenido y con estadísticas descriptivas. Resultados: Las nueve categorías más prevalentes para el tipo de participación fueron comentarios, preguntas y respuestas que se llamaron "tríada de la conversación". Conclusión: Hay una validad del acciones participativas en la interacción y transición. Este entendimiento trae contribuciones para la mejor caracterización de los entornos, personas y su relaciones en la internet.

Palabras clave

Comunicación; Relaciones interpersonales; Internet; Atención de enfermería

Resumo

O estudo aborda a interação no âmbito da Enfermagem em ambientes virtuais, ressaltando sua importância para o cuidado e aprendizagem da profissão. Objetivos: Propor uma categorização de ações participativas expressas em mensagens de identidades virtuais de uma comunidade de enfermagem; e verificar a distribuição das categorias de ações participativas, de modo a correlacioná-las com o processo de interação na comunidade virtual. Métodos: Estudo exploratório de abordagem quantitativa, com análise de conteúdo textual e estatística descritiva. Verificaram-se nove categorias para as ações participativas. Resultados: As categorias para as ações participativas mais prevalentes foram comentário, questionamento e resposta, sendo denominadas tríade da conversação. Conclusão: Pontua-se a validade em tomar as ações participativas como elementos básicos indicativos de interações e transações na perspectiva sistêmica aplicada à Enfermagem. Esta compreensão traz contribuições para uma melhor caracterização de ambientes, indivíduos e suas relações no espaço virtual da Internet.

Palavras-chave

Comunicação; Relações Interpessoais; Internet; Cuidados de Enfermagem

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Submitted date:
30/04/2008

Reviewed date:
15/08/2008

Accepted date:
28/11/2008

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