Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/S1414-81452008000100013
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Caring patient with tracheotomy: analyze of an educative leaflet

El cuidado a la persona traqueostomizada: análisis de un folleto educatívo

O cuidado à pessoa traqueostomizada: análise de um folheto educativo

Ana Angélica de Souza Freitas; Ivone Evangelista Cabral

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Abstract

This descriptive study with qualitative approach had the aims of identifying and analyzing the communication resources expressed by the educative leaflet addressed to people who needs continuous tracheotomy caring. The Bardin’s utterance analyses guided the elaboration of the form applied to collect data. The thematic analyses showed two categories: the production condition of words and the meanings of utterances. The communication resources adopted by the leaflet attended par tially the readers’ needs of learning regarding the management of tracheotomy. Although the subjects were presented in the question pattern, based on the idea of virtual readers with doubts, the answers were mediated by ambiguous language (scientific and folks) and uncompleted thoughts. Initiatives of producing educative material, that consider the patient experience and knowledge from real perspective rather than unreal, enhance to mediate a proper contents, because language are closer to the readers understanding and have more adherence to their realities.

Keywords

Nursing; Health Education; Teaching Materials; Tracheostomy

Resumen

El estudio es descriptivo con abordaje cualitativa tiene como objetivos identificar y analizar los recursos de comunicación expresos por el panfleto educativo para mediar contenidos sobre o cuidado a la persona portadora de traqueostomía La análisis de enunciación propuesta por Bardin subsidió la elaboración del instrumento de colecta de datos. El análisis temático llevó a la identificación de dos categorías: condiciones de producción de la palabra y rodeo por la enunciación. Los recursos de comunicación empleados en el panfleto atienden en parte las necesidades de aprendizaje del lector. Aunque los asuntos sean presentados en la forma de preguntas, presuponiendo un paciente virtual con dudas, las respuestas son mediadas por lenguajes ambiguas (popular y científica). Iniciativas de producción de materiales educativos, que incorporan el paciente como sujeto del conocimiento en situación real y no virtual, facilitan la mediación de contenidos ya que el lenguaje queda más próximo del entendimiento del lector y más adherente a su realidad.

Palabras clave

Enfermería; Educación en Salud; Materiales de Enseñanza; Traqueostomía

Resumo

O estudo descritivo com abordagem qualitativa teve como objetivos identificar e analisar os recursos de comunicação expressos pelo folheto educativo para mediar conteúdos sobre o cuidado à pessoa traqueostomizada. A análise de enunciação proposta por Bardin subsidiou a elaboração do instrumento de coleta de dados. A análise temática levou à identificação de duas categorias: condições de produção da palavra e rodeio pela enunciação. Os recursos de comunicação empregados no folheto atendem em par te as necessidades de aprendizado do leitor. Embora os assuntos sejam apresentados na forma de perguntas, pressupondo um paciente vir tual com dúvidas, as respostas são mediadas por linguagens ambíguas (popular e científica). Iniciativas de produção de materiais educativos, que incorporem o paciente como sujeito do conhecimento em situação real, e não vir tual, facilitam a mediação de conteúdos, pois a linguagem fica mais próxima do entendimento do leitor e mais aderente à sua realidade.

Palavras-chave

Enfermagem; Educação em Saúde; Materiais de Ensino; Traqueostomia

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Submitted date:
06/05/2007

Reviewed date:
06/25/2007

Accepted date:
07/25/2007

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