Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/S1414-81452008000100012
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Standardized discourse recording model: methodological proposal for the systematization of interviews in qualitative research

Modelo de registro estandarizado del discurso: propuesta metodológica para la sistematización de entrevistas en la investigación cualitativa

Modelo de registro padronizado do discurso: proposta metodológica para sistematização de entrevistas em pesquisas qualitativas  

Zeina Hassen Mustafa; Dirce Guilhem; Elioenai Dornelles Alves

Downloads: 0
Views: 11

Abstract

Qualitative research is considered an innovative way of apprehending reality. There is still a need to improve the methods used in conducting interviews and in the way in which dense complex discourses are systematized and analyzed. Considering the technical and operational difficulties that qualitative methods tend to create, a methodological proposal called Standardized Discourse Recording Model is being proposed with the aim of finding a structural logic that systematizes the construction of interviews. To demonstrate the use of this technique, the discourse recording of three people who were interviewed in a project in which this methodology was applied is presented as examples. One can observe the unfolding of its three operational phases - script elaboration, material for the discourse recording, and construction of the text from the interviews - and conclude that this process creates a standardized model of constructing the interviews, which makes the register and the analysis of the data easier.

Keywords

Qualitative Research; Methodology; Data Display; Interviews

Resumen

La investigación cualitativa es considerada una metodología innovadora para conocer la realidad. Todavía persiste la necesidad de mejorar los métodos utilizados para realización de entrevistas, la forma de sistematización de los datos y el análisis de discursos complejos y densos. Considerando las dificultades técnicas y operacionales que los métodos cualitativos ocasionan, fue elaborada una propuesta metodológica denominada Modelo de Registro Estandarizado del Discurso. Si propone encontrar una lógica estructural que sistematiza la construcción de las entrevistas. Para ejemplificar su aplicación, fueram utilizados los discursos de tres participantes de una investigación. La técnica está compuesta por tres fases operacionales: elaboración del guía de entrevista, formato para registro del discurso y construcción del texto final para presentación de las entrevistas. Se puede concluir que este proceso cria un modelo estandarizado de construir las entrevistas, lo que proporciona el registro y el análisis de los datos más facilmente.

Palabras clave

Investigación Cualitativa; Metodología; Presentación de Datos; Entrevistas

Resumo

A pesquisa qualitativa é considerada uma forma inovadora de apreensão da realidade. Persiste a necessidade de aprimoramento dos métodos utilizados para realizar as entrevistas e, principalmente, do modo de sistematizar e de analisar depoimentos densos e complexos. Consideradas as dificuldades técnicas e operacionais que os métodos qualitativos tendem a gerar, apresenta-se uma proposta metodológica denominada Modelo de Registro Padronizado do Discurso, que objetiva encontrar uma lógica estrutural que sistematize a construção das entrevistas. Para demonstrar a aplicação da técnica, apresenta-se, como exemplo, o registro de discursos de três entrevistados em um projeto de pesquisa no qual esta técnica foi utilizada. Pode-se observar o desdobramento de suas três fases operacionais - construção de um roteiro, formulário de registro do discurso e construção do texto das entrevistas -, o que nos leva a concluir que esse processo proporciona um modelo padronizado de construção das entrevistas que facilita o registro e a análise dos dados.

Palavras-chave

Pesquisa Qualitativa; Metodologia; Apresentação de Dados; Entrevistas

Referencias

1. Kvale S. Interviews: an introduction to qualitative research interviewing. London (UK): Sage; 1996.

2. Lefèvre F, Lefèvre AM. Discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). 2º ed. Caxias do Sul (RS): EDUC; 2005.

3. Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7ª ed. São Paulo: Hucitec; 2000.

4. Watson C. ‘Unreliable narrators? Inconsistency (and some inconstancy) in interviews'. Qual Health Res 2006 mar; 6(3): 367-84.

5. Lather P. How research can be made to mean: feminist ethnography at the limits of representation. In: Ibanez-Carrasco F, Meiners E, editors. Public acts: disruptive readings on curriculum and research. New York (NY): Routledge; 2004.

6. Rosa MVFPC, Arnoldi MAGC. A entrevista na pesquisa qualitativa: mecanismos para avaliação de resultados. Belo Horizonte(MG): Autêntica; 2006.

7. Denzin NK. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2ª ed. Porto Alegre(RS): Artmed; 2006.

8. Chizzotti A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 7ª ed. São Paulo (SP): Cortez; 2005.

9. Flick U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 2ª ed. Porto Alegre (RS): Bookman; 2004.

10 Jensen C, Lauritsen P. Qualitative research as partial connection: bypassing the power-knowledge nexus. Qual Health Res 2005 May; 5(1): 59–77.

11. Wengraf T. Qualitative research interviewing: biographic narrative and semi-structured methods. London (UK): Sage; 2001.

12. James N, Busher H. Credibility, authenticity and voice: dilemmas in online interviewing, Qual Health Res 2006 mar; 6(3): 403-20.

13. Crilly N, Blackwell AF, Clarkson PJ. Graphic elicitation: using research diagrams as interview stimuli. Qual Health Res 2006 mar; 6(3): 341-66.

14. Rey FG. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação . São Paulo (SP): Thomson Pioneira; 2005.

15. Rubin IS, Rubin HJ. Qualitative interviewing: the art of hearing Ddta. London (UK): Sage; 2004.

16. Bauer MW, Gaskell G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis (RJ): Vozes; 2002.

17. Mustafa ZH. A educação física e a educação para a saúde nas escolas públicas da cidade de Dourados, MS.[dissertação de mestrado]. Brasília (DF): Faculdade de Ciências da Saúde/UnB; 2006.

18. Gressler LA. Introdução à pesquisa: projetos e relatórios. São Paulo (SP): Loyola; 2003.

19. Rudio FV Introdução ao projeto de pesquisa científica. 31ª ed. São Paulo (SP): Vozes; 2003.

20. Seidman I. Interviewing as qualitative research: a guide for researchers in education and the social sciences. New York (USA): Teachers College Press; 1998.

21. Thiollent M. Metodologia da pesquisa-ação. 14ª ed. São Paulo(SP): Cortez; 2005.

22. Lodi JB. A entrevista: teoria e prática . São Paulo (SP): Pioneira; 1994.

23. Bardin L. Análise de conteúdo. 3ª ed. Lisboa (PT): Ed 70; 2004.

24. Franco MLPB. Análise do conteúdo. Brasília (DF): Plano Ed; 2003.
 


Submitted date:
16/05/2007

Reviewed date:
07/09/2007

Accepted date:
10/10/2007

686d6e38a95395134b662c04 ean Articles
Links & Downloads

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections