Scientific research at nursing course: the critical analyses
La investigación científica en el curso de enfermería: un análisis crítico
A investigação científica no curso de enfermagem: uma análise crítica
Iací Proença Palmeira; Mirta Betancourt Rodriguéz
Abstract
Qualitative research, with the objective to diagnose the formation of search into abilities in the Nursing Course at the Pará State University in 1999.The sample was 42 pupils and ten professors. For the collect of data, was use half structurized interview and the questionnaire whose answers had been submitted the analysis of contents, generating two thematic categories. The results had demonstration that the course does not propitiates the development of the investigative acquirement, because the pupils are not motivate, education is technicality and not arrange the investigative component; The works carried through for the pupils are unprovided of scientific severity; the majority of the professors presents unconsciously investigative scientific formation to apply exercise of teach-learning to possibility obtaiment. It is concluded that the investigative abilities construct in multiple ways, been necessary, in first place, to explore and to stimulate the taste for the enquire in the professors and pupils, making this activity proselytize them perpetual apprentices in investigative practices.
Keywords
Resumen
Investigación cualitativa, que tuvo por objetivo: diagnosticar la formación de habilidades investigativas en el Curso de Enfermería de la Universidad del Estado do Pará en 1999. La muestra fue de 42 alumnos y 10 profesores. Para la colecta de los datos se utilizaron la entrevista semi-estructurada y el cuestionario, cuyas respuestas fueron sometidas al análisis de los contenidos, generando dos categorías temáticas. Los resultados demostraron que el curso no propicia lo desarrollo de las aptitudes investigativas, porque los alumnos no son motivados; la enseñanza es técnica y no resalta lo componente investigativo; los trabajos realizados por los alumnos son desprovistos de rigor científico; la mayoría de los profesores, no poseen la formación para la investigación y para aplicar técnicas de enseñanza-aprendizaje que posibiliten su alcance. Se concluye que las habilidades investigativas se construyen por varios medios, siendo necesario, en primero lugar, explotar y estimular el gusto por la investigación en los profesores y alumnos, para que esa actividad los convierta en eternos aprendices de la práctica investigativa.
Palabras clave
Resumo
Palavras-chave
Referências
1. Palmeira IP. A investigação científica no Curso de Enfermagem da Universidade do Estado do Pará: da análise à proposta. [dissertação de mestrado] Belém (PA): Universidade do Estado do Pará/UEPA; Cuba /IPLAC; 2000.
2. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília(DF): MEC; 1996.
3. Leontiev AN. Actividad, conciencia, personalidade. Ciudad de La Habana (CU): Pueblo y Educación; 1983.
4. Vigotsky LS. A formação social da mente. São Paulo (SP): Martins Fontes; 1998.
5. Luria AR. A mente e a memória. 2ª ed. São Paulo(SP): Martins Fontes; 2006.
6. Libâneo JC. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: A teoria histórico-cultural da atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Rev Bras Educ 2004 set/dez; 36 (27): 5-24.
7. Kozulin A. O conceito de atividade na psicologia soviética: Vigotsky, seus discípulos, seus críticos. In: Daniels H. Uma introdução a Vygotsky. São Paulo(SP): Loyola; 2002.
8. Saviani D. O espaço acadêmico da pedagogia no Brasil: perspectiva histórica. Paidéia: cad psicol educ 2004 maio/ago; 14 (28): 113-24.
9. Vasconcellos CS. Currículo: a atividade humana como princípio educativo: para além da prática disciplinar instrucionista. Rev Educ AEC 2006 jul/set; 35 (140): 27-46.
10. Daniels H. Vygotsky e a pedagogia. São Paulo (SP): Loyola; 2003.
11. Zayas CA. La escuela en la vida . 6ª ed. Cochabamba(CO): Kipus; 2004.
12. Leontiev NA. Sobre o desenvolvimento histórico da consciência. In: O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa (PT): Horizonte Universitário; 1978.
13. Lipman M. O pensar na educação. Tradução de Ann Mary Figueira Perpétuo. 7ª ed. Petrópolis (RJ): Vozes; 1999.
14. Triviños ANS. Introdução à pesquisa em ciências sociais: pesquisa qualitativa em educação. 4ª ed. São Paulo (SP): Atlas; 1995.
15. Minayo MCS. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: Deslandes SF, Cruz Neto O, Minayo MCS, organizadores. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23ª ed. Petrópolis (RJ): Vozes; 2004.
16. Maldonado LA, Paiva EV. A iniciação científica na graduação em nutrição: possibilidades e construções para a formação profissional. In: Calazans J, organizadora. Iniciação científica: construindo o pensamento crítico. São Paulo (SP): Cortez; 1999.
17. Viau R. . Pedagogies en développement: problématiques et recherches. Saint Lorent(CA): Boeck Université [on-line] 1994; [citado 13 maio 1999]; Disponível em:
18. Splitter LJ, Sharp AM. Uma nova educação: a comunidade de investigação em sala de aula. São Paulo (SP): Nova Alexandria; 1999.
19. González V. Motivación profesional y personalidade. Habana(CU): Universidad Mayor Real y Pontificia de San Francisco Xavier; 1994.
20. Demo P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 12ª ed. São Paulo(SP): Cortez; 2006.
21. Tapia JA, Fita EC. A motivação em sala de aula: o que é, como se faz. São Paulo(SP): Loyola; 2001.
Submetido em:
07/05/2007
Revisado em:
20/08/2007
Aceito em:
18/09/2007