Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/S1414-81452007000200028
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Experience Report

Experience report of the Brazil/Canada exchange: knowing the interdisciplinary program of family intervention

Relato de experiencia de intercambio Brasil/Canadá: conociendo el programa interdisciplinario de intervención familiar

Relato de experiência de intercâmbio brasil/canadá: conhecendo o programa interdisciplinar de intervenção

Iêda Maria Ávila Vargas Dias; Rosangela da Silva Santos

Downloads: 0
Views: 16

Abstract

The present article consists in an experience report about the visit of study realized in Canadá through the Bourse de Complément de de Spécialisation of the Faculty Enrichment Program in Brazil, granted by the Canada Embassy in Brazil. It describes the activities carried though during the visit and presents the Interdisciplinary Program of Precocious Intervention. This program is based on the experience of the intervention by the enrolled boarding way in the education chain for the health, it recognizes the effectiveness of the professional intervention narrowly connected to the degree of contribution established between parents and professionals and emphasizes the importance of family-nurse to develop and to share knowledge and experiences. To conclude can be said that beyond the reach of the objective tracings in the visit, innumerable were the profits acquired in the development of this activity.

Keywords

International Educational Exchange; Education, Nursing, Graduate; Patient Care Team

Resumen

El presente artículo consiste en un relato de experiencia sobre la visita de estudio realizada en el Canadá a través de la Bourse de Complément de Spécialisation del Faculty Enrichment Program in Brazil, concedida por la Embajada del Canadá en el Brasil. Describe las actividades realizadas durante la visita y presenta el Programa Interdisciplinario de Intervención Precoz. Este programa está basado en la experiencia de intervención por medio del abordaje inscrito en la corriente de la educación para la salud, reconoce que la eficacia de la intervención profesional está estrechamente unida al grado de colaboración establecido entre padres y profesionales y da énfasis a la importancia de la familia-enfermera desarrollar y compartir conocimientos y experiencias. A manera de conclusión se puede decir que más allá del alcance de los objetivos trazados en la propuesta de la visita, fueron innumeras los beneficios en el desarrollo de esa actividad.

Palabras clave

Intercambio Educacional Internacional; Educación de Postgrado en Enfermería; Grupo de Atención al Paciente

Resumo

O presente artigo consiste no relato de experiência da visita de estudo realizada ao Canadá através da Bourse de Complément de Spécialisation do Faculty Enrichment Program in Brazil, concedida pela Embaixada do Canadá no Brasil. Descreve as atividades realizadas durante a visita e apresenta o Programa Interdisciplinar de Intervenção Precoce. Este programa baseia-se na experiência de intervenção por meio da abordagem inscrita na corrente da educação para a saúde, reconhece a eficácia da intervenção profissional estreitamente ligada ao grau de colaboração estabelecido entre pais e profissionais e enfatiza a importância de a família-enfermeira desenvolver e compartilhar conhecimentos e experiências. À guisa da conclusão, pode-se de dizer que, para além do alcance dos objetivos traçados na proposta da visita, inúmeros foram os ganhos advindos no desenvolvimento dessa atividade.

Palavras-chave

Intercâmbio Educacional Internacional; Educação de Pós-graduação em Enfermagem; Equipe de Assistência ao Paciente

References

1. Pechalt D, Lefèbvre H. Le PRIFAM: un programme fondé sur le partenariat. L'infermiére du Québec 2001, 9(5) : 26-32.

2. Pechalt D. Lánnonce de la deficience et processus dádaptation de la famille handicap, medecine, éthique. Les Cahiers de l'Afrée 1994, 6(8): 81-88.

3. Pechalt D, Stefanelli RM, Spinks PE. Différences et similitudes dans l'experience des méres et péres d'un enfant ayant deficience. Les Cahiers Internationaux de Psychologie Sociale 2003; 3(5): 73-82.
 


Submitted date:
01/25/2006

Reviewed date:
09/25/2006

Accepted date:
10/30/2006

687555f3a9539511db14a98f ean Articles
Links & Downloads

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections