Interdisciplinary and interinstitutional simulation and cooperation: development of nursing students competencies in disaster
Simulación y cooperación interdisciplinaria e interinstitucional: desarrollo de competencias del estudiante de enfermería en desastres
Simulação e cooperação interdisciplinar e interinstitucional: desenvolvimento de competências do estudante de enfermagem em desastres
Paulo Alexandre Figueiredo dos Santos; Rui Carlos Negrão Batista; Verónica Rita Dias Coutinho; Isabel Cristina Mascarenhas Rabiais
Abstract
Objective: to identify the importance attributed to simulated practice use in nursing undergraduate students’ pedagogic actions in the field of disasters, in an interdisciplinary and interinstitutional scope in Portugal.
Methods: a study framed in the qualitative paradigm, supported by inductive and exploratory reasoning. As a data collection technique, semi-structured interviews were applied to coordinators/directors of nursing courses at public and private schools in Portugal.
Results: simulation methodology in the field of disasters is a teaching/learning strategy for nursing students to develop skills in this area. This type of teaching/learning methodology will have a greater advantage if carried out in partnership with organizations involved in protection and rescue operations and with an interdisciplinary scope, since it enhances prevention quality and response of all actors involved.
Final considerations and implications for practice: considering the specific complexity and unpredictability of disaster situations, the establishment of strategic cooperation partnerships with organizations with responsibility in this field, which promotes the development of nursing students’ skills and reduces the erroneous deterministic view of organizations, regarding the ability of students to integrate these actions, is fundamental.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: identificar a importância atribuída à utilização da prática simulada na ação pedagógica do estudante do Curso de Licenciatura em Enfermagem no domínio de desastres e no âmbito interdisciplinar e interinstitucional em Portugal.
Métodos: estudo enquadrado no paradigma qualitativo, apoiado no raciocínio indutivo e exploratório. Como técnica de coleta de dados, recorreu-se à entrevista semiestruturada, aplicada a coordenadores/diretores dos Cursos de Licenciatura em Enfermagem de escolas públicas e privadas de Portugal.
Resultados: a metodologia de simulação no domínio de desastres constitui uma estratégia de ensino/aprendizagem, para os estudantes de enfermagem desenvolverem competências nesse âmbito. Este tipo de metodologia de ensino/aprendizagem terá maior vantagem, se realizada em parceria com organizações que intervêm nas operações de proteção e socorro e de âmbito interdisciplinar, uma vez que potencializa a qualidade de prevenção e de resposta de todos os atores envolvidos.
Considerações finais e implicações para a prática: face à complexidade específica e à imprevisibilidade das situações de desastres, o estabelecimento de parcerias estratégicas de cooperação com organizações com responsabilidade nesse domínio, que promova nos estudantes de enfermagem o desenvolvimento de competências e diminua a visão determinística errada das organizações, relativamente à capacidade de o estudante integrar estas ações, é fundamental.
Palavras-chave
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Submitted date:
03/19/2023
Accepted date:
01/31/2023