Breastfeeding in the context of visual impairment: maternal perception
La lactancia materna en el contexto de la discapacidad visual: la percepción materna
Aleitamento materno no contexto da deficiência visual: percepção materna
Anny Karolainy da Silva Sousa; Camila Chaves da Costa; Lívia Karoline Torres Brito; Maria de Lourdes Leite Paiva; Ana Kristia da Silva Martins; Anne Fayma Lopes Chaves
Abstract
Objective to understand the perception of mothers with visual impairment about the breastfeeding process.
Method cross-sectional, qualitative study, carried out between April and May 2024 through interviews in the state of Ceará, Brazil. The study population consisted of women with visual impairment, including those over 18 years of age. Fourteen women were eligible; however, six had stopped breastfeeding more than three years ago. Eight women participated in the study. Sampling was by convenience and exponential sampling snowball. For textual analysis, the IRAMUTEQ software was used.
Results The analysis generated three classes: “Learning to breastfeed”, which addresses the feeling of fear and discovery of confidence during breastfeeding; “Desire and difficulties in breastfeeding”, which describes the challenges faced by women such as fear, insecurity and the false idea of incapacity; and “Presence and absence of the support network”, which highlights the importance of family and professional support.
Final considerations and implications for practice the experience of mothers with visual impairment in breastfeeding involves challenges such as insecurity, lack of guidance, and the need for adequate support. The implementation of inclusive actions in health services and the strengthening of support networks are essential to ensure safe and satisfactory breastfeeding.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: conhecer a percepção das mães com deficiência visual sobre o processo de aleitamento materno.
Método: estudo transversal, qualitativo, realizado entre abril e maio de 2024 por meio de entrevistas no estado do Ceará, Brasil. A população do estudo foi composta por mulheres com deficiência visual, incluíram-se as maiores de 18 anos. Foram 14 mulheres elegíveis, contudo, seis haviam encerrado a amamentação há mais de três anos. As participantes da pesquisa foram oito mulheres. A amostragem é por conveniência e bola de neve exponencial. Para a análise textual foi utilizado o software IRAMUTEQ.
Resultados: a análise gerou três classes: “Aprendendo a amamentar”, que aborda o sentimento de medo e descoberta da confiança durante a amamentação; “Desejo e dificuldades para amamentar”, que descreve os desafios enfrentados como medo, insegurança e a falsa ideia de incapacidade; e “Presença e ausência da rede de apoio”, que destaca a importância do apoio familiar e profissional.
Considerações finais e implicações para a prática: a experiência de mães com deficiência visual na amamentação envolve desafios como insegurança, falta de orientação e a necessidade de suporte adequado. Ações inclusivas nos serviços de saúde e o fortalecimento das redes de apoio são essenciais para garantir uma amamentação segura e satisfatória.
Palavras-chave
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Accepted date:
07/03/2025