Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2025-0008en
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

Media library for nurses on child abuse prevention and management: production, validity and assessmenta

Mediateca para enfermeras sobre la prevención y el tratamiento del maltrato infantil: producción, validación y evaluación

Midiateca para enfermeiros sobre prevenção e manejo dos maus-tratos infantis: produção, validação e avaliação a

Letícia de Assis Santos; Fernanda Garcia Bezerra Góes; Aline Cerqueira Santos Santana da Silva; Maithê de Carvalho Lemos Goulart; Iasmym Alves de Andrade Soares; Nátale Gabriele Ferreira Nunes

Downloads: 0
Views: 11

Abstract

Objective  to produce, validate, and assess a media library for nurses on child maltreatment prevention and management in Primary Health Care.

Method  an applied methodological study, developed from February 2023 to June 2024 in seven stages: literature review; content organization; media library construction; media library validity by experts; adaptation after validity; media library assessment by the target audience; and new adaptation after assessment. Thirty-two individuals participated, 16 experts in validity and 16 participants from the target audience in assessment. The data were analyzed by the Concordance Index and the System Usability Scale.

Results  the website-format media library is integrated with other media platforms (YouTube® and Spotify®), and obtained a Concordance Index of 0.996 (99.6%) in both validity and assessment. The usability assessed by experts obtained a score of 95.63, and by the target audience, 94.53, obtaining the classification “best imaginable”.

Conclusion and implications for practices  media library was produced, adjusted and validated satisfactorily by experts, in addition to being well assessed by the target audience representatives. The results indicated high agreement among evaluators, demonstrating its high potential as an educational tool. It is available free of charge for the continuing education of nurses in Primary Health Care.

Keywords

Child; Child Abuse; Educational Technology; Nurses; Primary Health Care

Resumen

Objetivo: producir, validar y evaluar una mediateca para enfermeras sobre la prevención y el manejo del maltrato infantil en Atención Primaria de Salud.

Método: estudio metodológico aplicado, desarrollado entre febrero de 2023 y junio de 2024 en siete etapas: revisión bibliográfica; organización del contenido; construcción de la mediateca; validación de la mediateca por expertos; adaptación tras la validación; evaluación de la mediateca por el público objetivo; y nueva adaptación tras la evaluación. Participaron 32 personas: 16 expertos en la validación y 16 participantes del público objetivo en la evaluación. Los datos se analizaron mediante el Índice de Concordancia y la System Usability Scale.

Resultados: la mediateca en formato web está integrada con otras plataformas (YouTube® y Spotify®) y obtuvo un Índice de Concordancia de 0,996 (99,6%) tanto en la validación como en la evaluación. La usabilidad evaluada por los expertos obtuvo una puntuación de 95,63, y la del público objetivo, de 94,53, obteniendo la clasificación de “mejor imaginable”.

Conclusión e implicaciones para la práctica: la mediateca fue producida, ajustada y validada satisfactoriamente por expertos, además de ser bien valorada por representantes del público objetivo. Los resultados indicaron un alto grado de acuerdo entre los evaluadores, lo que demuestra su gran potencial como herramienta educativa. Está disponible gratuitamente para la formación continua de enfermeras en Atención Primaria de Salud.
 

Palabras clave

Atención Primaria de Salud; Enfermeras y Enfermeros; Maltrato a los Niños; Niño; Tecnología Educacional

Resumo

Objetivo: produzir, validar e avaliar uma midiateca para enfermeiros sobre prevenção e manejo dos maus-tratos infantis na Atenção Primária à Saúde.

Método: estudo metodológico aplicado, desenvolvido de fevereiro de 2023 a junho de 2024 em sete etapas: revisão de literatura; organização do conteúdo; construção da midiateca; validação da midiateca por experts; adequação após validação; avaliação da midiateca pelo público-alvo; e nova adequação após avaliação. Participaram 32 indivíduos, sendo 16 experts na validação e 16 participantes do público-alvo na avaliação. Os dados foram analisados pelo Índice de Concordância e pela System Usability Scale.

Resultados: a midiateca em formato de website está integrada a outras plataformas de mídia (YouTube ® e Spotify ®), e obteve Índice de Concordância de 0,996 (99,6%) tanto na validação quanto na avaliação. A usabilidade avaliada pelas experts obteve escore de 95,63, e pelo público-alvo, de 94,53, obtendo-se a classificação “melhor imaginável”.

Conclusão e implicações para a prática: a midiateca foi produzida, ajustada e validada satisfatoriamente por especialistas, além de bem avaliada por representantes do público-alvo. Os resultados indicaram alta concordância entre os avaliadores, demonstrando seu elevado potencial como uma ferramenta educacional. Encontra-se disponível em acesso gratuito para a educação permanente de enfermeiros da Atenção Primária à Saúde.

Palavras-chave

Atenção Primária à Saúde; Criança; Enfermeiras e Enfermeiros; Maus-tratos Infantis; Tecnologia Educacional

Referências

1 World Health Organization. Child maltreatment [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2022 [citado 2024 jun 9]. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/child-maltreatment

2 Organização Pan-Americana da Saúde. Países estão falhando em prevenir violência contra criança, alertam agência [Internet]. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde; 2020 [citado 2024 jun 9]. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/18-6-2020-paises-estao-falhando-em-prevenir-violencia-contra-criancas-alertam-agencias

3 Ministério da Saúde (BR). Superintendência de Vigilância em Saúde. Datasus - Tabnet. Violência interpessoal/autoprovocada - Brasil [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2024 [citado 2024 jun 9]. Disponível em: http://tabnet.datasus.gov.br/cgi/deftohtm.exe?sinannet/cnv/violebr.def

4 Figueiredo MC, Bassôa MPG, Potrich ARV, Gouvêa DB. Prevalência da violência contra crianças, adolescentes, mulheres e idosos no município de Porto Alegre de 2017 a 2019. Revista Baiana de Saúde Pública. 2021;45(1):166-83. http://doi.org/10.22278/2318-2660.2021.v45.n1.a3377.

5 Helpingstine CE, Zalaquett VCJ, Murphy CA, Merrick MT, Fickler W, Bernier J et al. Prevention of child sexual abuse in the United States: scoping review of United States legislative policies. Child Abuse Negl. 2024;152:106747. http://doi.org/10.1016/j.chiabu.2024.106747. PMid:38552558.

6 Brandão MAG, Barros ALBL, Caniçali Primo CC, Bispo GS, Lopes ROP. Nursing theories in the conceptual expansion of good practices in nursing. Rev Bras Enferm. 2019;72(2):577-81. http://doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0395. PMid:31017224.

7 Midtsund AD, Garnweidner-Holme L, Valla L, Lukasse M, Henriksen L. A qualitative study of public health nurses’ experiences detecting and preventing child maltreatment in primary care settings. J Adv Nurs. 2023;79(12):4660-71. http://doi.org/10.1111/jan.15761. PMid:37358075.

8 Karakachian A, Colbert A, Zoucha RZ, Goldman GS. “Did I do the right thing?” Nurses’ experiences of caring for victims of child maltreatment: a qualitative study. J Pediatr Nurs. 2024;76:45-51. http://doi.org/10.1016/j.pedn.2024.02.002. PMid:38359544.

9 Muniz BAA, Dantas ALM, Santana MM. Notificação de violência infantojuvenil: percepção dos profissionais da Atenção Primária à Saúde. Trab Educ Saúde. 2022;20:e00620196. http://doi.org/10.1590/1981-7746-ojs620.

10 Ministério da Saúde (BR). Estratégia de Saúde Digital para o Brasil 2020-2028. Brasília: Ministério da Saúde; 2020 [citado 2024 jun 10]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/estrategia_saude_digital_Brasil.pdf

11 Byrne S, Rodriguez G, Álvarez M, Guitiérrez-Rodríguez N, Rodrigo MJ, Padilla S et al. Professionals’ digital competences and user profiles in social agencies and their impact on professional practice, family autonomy and wellbeing. Front Psychol. 2024;15:1363444. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1363444. PMid:38572203.

12 Sousa LB, Braga HFGM, Alencastro ASA, Silva MJN, Oliveira BSB, Santos LVF et al. Effect of educational video on newborn care for the knowledge of pregnant and postpartum women and their families. Rev Bras Enferm. 2022;75(75, Suppl 2):e20201371. http://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-1371. PMid:34787277.

13 Marinho RR, Pereira LJS, Pereira LJS. Midiateca: uma nova terminologia ou um conceito ampliado de biblioteca. XXV Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documento e Ciência da Informação; 2013 jul. 7-10; Florianópolis (SC), Brasil. São Paulo: FEBAB; 2013 [citado 2024 jun 9]. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/2304

14 Amorim JA, Alvarenga CEA. A abordagem metodológica da ciência do design no contexto dos cursos híbridos. TEyET. 2021;(30):e3. http://doi.org/10.24215/18509959.30.e3.

15 Organização das Nações Unidas no Brasil. Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável [Internet]. Brasília: ONU Brasil; 2015 [citado 2024 jun 9]. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/91863-agenda-2030-para-o-desenvolvimento-sustent%C3%A1vel

16 Teixeira E, Mota VMSS. Tecnologias educacionais em foco. São Paulo: Difusão; 2011.

17 Franco GAS, Silva LF, Seixas FL, Góes FGB, Pacheco STA, Moraes JRMM. Quimio em casa: aplicativo para familiares de crianças e adolescentes em uso de antineoplásicos orais. Texto Contexto Enferm. 2022;31:e20210414. http://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2021-0414pt.

18 Bockorni BRS, Gomes AF. A amostragem em snowball (bola de neve) em uma pesquisa qualitativa no campo da administração. Revista de Ciências Empresariais da UNIPAR. 2021;22(1):105-17. http://doi.org/10.25110/receu.v22i1.8346.

19 Salvador PTC, Mariz CMS, Vítor AF, Ferreira Júnior MA, Fernandes MID, Martins JCA et al. Validation of virtual learning object to support the teaching of nursing care systematization. Rev Bras Enferm. 2018;71(1):11-9. http://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0537. PMid:29324939.

20 Teles LMR, Oliveira AS, Campos FC, Lima TM, Costa CC, Gomes LFS et al. Development and validating an educational booklet for childbirth companions. Rev Esc Enferm USP. 2014;48(6):977-84. http://doi.org/10.1590/S0080-623420140000700003. PMid:25626495.

21 Leite SS, Áfio ACE, Carvalho LV, Silva JM, Almeida PC, Pagliuca LMF. Construction and validation of an educational content validation instrument in health. Rev Bras Enferm. 2018;71(Suppl 4):1635-41. http://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0648. PMid:30088634.

22 Lucchese I, Góes FGB, Souza AN, Silva ACSS, Silva LF, Soares IAA. Evaluation of the mobile application “Descomplicando a Amamentação” by family members of newborns. Rev Lat Am Enfermagem. 2023;31:e4085. http://doi.org/10.1590/1518-8345.6883.4086. PMid:38055595.

23 Lourenço DF, Valentim EC, Lopes MHBM. Translation and cross-cultural adaptation of the system usability scale to brazilian portuguese. Aquichan. 2022;22(2):e2228. http://doi.org/10.5294/aqui.2022.22.2.8.

24 Correia GD, Silva ACSS, Pinto LF, Góes FGB, Goulart MCL, Pereira-Ávila FMV. Usability of the ROBOVID mobile app for health education about COVID-19. Rev Lat Am Enfermagem. 2024;32:e4191. http://doi.org/10.1590/1518-8345.6924.4191. PMid:38865557.

25 Arzani A, Valizadeh S, Poorkaremi S, Taheri Ezbarami Z, Ghojazadeh M. Evaluating the impact of a multimedia training versus lecture training on attitudes and practices in paediatric nurses in children pain management: a randomized controlled trial. Nurs Open. 2020;7(4):1032-8. http://doi.org/10.1002/nop2.476. PMid:32587722.

26 Mello EF, Tibério BA, Reichembach MT, Pontes L. Development of a nursing website for critical care regarding healthcare-associated infections. Rev Bras Enferm. 2021;74(Suppl 5):e20200928. http://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0928. PMid:34105699.

27 Soares TCAE, Lima TM. Usabilidade de um aplicativo móvel de apoio aos profissionais de saúde para cálculos de doses de vancomicina. Semin Cienc Biol Saude. 2024;45(1):35-44. http://doi.org/10.5433/1679-0367.2024v45n1p35.

28 Adler RF, Baez K, Morales P, Sotelo J, Victorson D, Magasi S. Evaluating the usability of an mHealth app for empowering cancer survivors with disabilities: heuristic evaluation and usability testing. JMIR Human Factors. 2024;11:e51522. http://doi.org/10.2196/51522. PMid:38564261.

29 Ortíz GO, Vega García S, Islas Salinas C, Muñoz Torres AV, Velázquez López L. Usability evaluation of the educational website “understanding my diabetes” for Mexican patients with type 2 diabetes. Front Public Health. 2024;12:1394066. http://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1394066. PMid:38799692.

30 Mohan S, Sharmil SH. Usability and quality evaluation of the “e- midwife” mobile application for nurse-midwives in obstetric complications: a randomized controlled trial. Int J Community Based Nurs Midwifery. 2023;11(4):247-56. http://doi.org/10.30476/IJCBNM.2023.98777.2264. PMid:37901185.

31 Soares IAA, Góes FGB, Silva ACSS, Pereira-Ávila FMV, Oliveira GB, Silva MA. Health education website on home care for newborns: construction, validation, and evaluation. Rev Lat Am Enfermagem. 2024;32:e4197. http://doi.org/10.1590/1518-8345.7222.4197. PMid:38922266.
 


Aceito em:
14/05/2025

687115aea95395357a62d2e9 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections