Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2025-0004en
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Educational video for families about choking prevention and management in newborns: development, validity, and assessment

Video educativo para familiares sobre prevención y manejo del atragantamiento en recién nacidos: elaboración, validación y evaluación

Vídeo educativo para familiares sobre prevenção e manejo do engasgo em recém-nascidos: elaboração, validação e avaliação

Nátale Gabriele Ferreira Nunes; Fernanda Garcia Bezerra Góes; Liliane Faria da Silva; Aline Cerqueira Santos Santana da Silva; Maithê de Carvalho e Lemos Goulart; Leticia de Assis Santos

Downloads: 0
Views: 2

Abstract

Objective  to develop, validate, and assess an educational video for families on choking prevention and management in newborns.

Method  this is an methodological study conducted from November 2023 to January 2025 in seven stages: (1) topic selection; (2) theoretical study; (3) educational video development using animation; (4) validity by 20 experts; (5) adjustments after validity; (6) assessment by 32 individuals from the target audience; and (7) final adjustments after assessment. An adapted instrument was used to assess functionality, usability, efficiency, audiovisual technique, environment, and procedure using a Likert scale. Data were analyzed using the Concordance index, considering values ≥ 70% as valid.

Results  the video, lasting 10 minutes and 56 seconds, presents choking prevention and management in newborns through the story of a family. It was validated by experts, achieving a Concordance index of 98%, and was satisfactorily assessed by the target audience, with 99% agreement.

Conclusion and implications for practice  the educational video was developed, validated, and assessed with excellent indices, proving to be an effective educational tool for its intended purpose and contributing to the teaching-learning process on choking prevention and management in newborns. It is available free of charge for health education for family members.

Keywords

Airway Obstruction; Educational Technology; Family; Gagging; Infant, Newborn

Resumen

Objetivos: elaborar, validar y evaluar un video educativo para familias sobre la prevención y el manejo del atragantamiento en recién nacidos.

Método: estudio metodológico, realizado de noviembre de 2023 a enero de 2025, en siete etapas: (1) búsqueda de los temas; (2) estudio teórico; (3) elaboración del video educativo con animación; (4) validación con 20 expertos; (5) ajustes después de la validación; (6) evaluación con 32 individuos del público objetivo; y (7) ajustes finales después de la evaluación. Se utilizó un instrumento adaptado para evaluar la funcionalidad, usabilidad, eficiencia, técnica audiovisual, ambiente y procedimiento mediante una escala de Likert. Los datos fueron analizados mediante el Índice de Concordancia, considerando válidos los valores ≥ 70%.

Resultados: el video, con una duración de 10 minutos y 56 segundos, aborda la prevención y el manejo del atragantamiento en recién nacidos. Fue validado por los expertos, con un Índice de Concordancia del 98%, y evaluado satisfactoriamente por el público objetivo, con un 99% de concordancia.

Conclusión e implicaciones para la práctica: el video educativo fue elaborado, validado y evaluado con excelentes índices, siendo una herramienta educativa adecuada para su propósito y contribuyendo al proceso de enseñanza-aprendizaje de los familiares de recién nacidos. Está disponible de forma gratuita para educación sanitaria para los miembros de la familia.
 

Palabras clave

Atragantamiento; Familia; Obstrucción de las Vías Aéreas; Recién Nacido; Tecnología Educacional

Resumo

Objetivos: elaborar, validar e avaliar um vídeo educativo para familiares sobre prevenção e manejo do engasgo em recém-nascidos.

Método: estudo metodológico, realizado de novembro de 2023 a janeiro de 2025, em sete etapas: (1) busca dos temas; (2) estudo teórico; (3) elaboração do vídeo educativo com desenho animado; (4) validação com 20 experts; (5): adequação após validação; (6) avaliação com 32 indivíduos do público-alvo; e (7) adequação final após avaliação. Utilizou-se um instrumento adaptado para avaliar funcionalidade, usabilidade, eficiência, técnica audiovisual, ambiente e procedimento em escala Likert. Os dados foram analisados pelo Índice de Concordância, considerando válidos valores ≥ 70%.

Resultados: o vídeo, com duração de 10 minutos e 56 segundos, aborda a prevenção e manejo do engasgo em recém-nascidos mediante a história de uma família. Foi considerado válido pelos experts, com Índice de Concordância de 98%, e avaliado satisfatoriamente pelo público-alvo, com concordância de 99%.

Conclusão e implicações para a prática: o vídeo educativo foi elaborado, validado e avaliado com excelentes índices, sendo uma ferramenta educacional adequada ao seu propósito, contribuindo para o processo de ensino-aprendizagem sobre a prevenção e manejo do engasgo em recém-nascidos. Encontra-se disponível em acesso livre e gratuito para a educação em saúde junto aos familiares.

Palavras-chave

Engasgo; Família; Obstrução das Vias Respiratórias; Recém-Nascido; Tecnologia Educacional

Referencias

1 Ministério da Saúde (BR). Primeira infância: mais de 94% dos casos de asfixia por engasgo ocorrem em crianças menores de sete anos [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2022 [citado 2023 Out 2]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2022/dezembro/mais-de-94-dos-casos-de-asfixia-por-engasgo-ocorrem-em-criancas-menores-de-sete-anos

2 American Heart Association. Destaques das Diretrizes da American Heart Association 2010 para RCP e ACE [Internet]. Dallas: AHA; 2010 [citado 2023 Out 14]. Disponível em: https://ftp.medicina.ufmg.br/ped/Arquivos/2014/Destaques_das_Diretrizes_da_American_Heart_Association_2010_para_RCP_e_ACE_03012014.pdf

3 Paiva CSS, Nunes LM, Bernardi JR, Moreira PR, Mariath AAS, Gomes E. Choking, gagging and complementary feeding methods in the first year of life: a randomized clinical trial. J Pediatr. 2023;99(6):574-81. http://doi.org/10.1016/j.jped.2023.05.011. PMid:37400061.

4 Teles LJ, Santiago RF, Lemos TAB, Teles GJ, Rosa ECF, Rodrigues LGF et al. Knowledge of puerperals about first aid front obstruction of airways in neonates. Res Soc Dev. 2021;10(16):e201101623550. http://doi.org/10.33448/rsd-v10i16.23550.

5 Alshaikh AA, Alhelali A, Hassan AA, Asiri MYA, Bukhari LKT, Hassan AAH et al. Community experience and awareness regarding foreign body aspiration in Asir region, kingdom of Saudi Arabia. Medicine. 2024;103(31):e38869. http://doi.org/10.1097/MD.0000000000038869. PMid:39093731.

6 Nasir ZM, Subha ST. A five-year review on pediatric foreign body aspiration. Int Arch Otorhinolaryngol. 2021;25(2):e193-9. http://doi.org/10.1055/s-0040-1709739. PMid:33968219.

7 Reyad HM, El-Deeb ME, Abbas AM, Sherief D, Elagamy OA. Foreign body aspiration in egyptian children clinical, radiological and bronchoscopic findings. J Multidiscip Healthc. 2021;14:2299-305. http://doi.org/10.2147/JMDH.S326967. PMid:34465998.

8 Costa IO, Alves-Felipe RW, Ramos TB, Galvão VB-L, Aguiar MSB, Rocha VG. Descriptive study of deaths by choking among children in Brazil. Rev Ped SOPERJ. 2021;21(Suppl 1):11-4.

9 Lima MCB, Barros ER, Maia LFS. Obstrução de vias aéreas por corpo estranho em crianças: atuação do enfermeiro. Rev Recien. 2021;11(34):307-11. http://doi.org/10.24276/rrecien2021.11.34.307-311.

10 Saccomanno S, Saran S, Paskay LC, De Luca M, Tricerri A, Orlandini SM et al. Risk factors and prevention of choking. Eur J Transl Myol. 2023;33(4):11471. . PMid:37905785.

11 Almeida LA, Torres BVS, Silva JS, Silva RCM, Vieira ACS. Prevención de accidentes domésticos en la primera infancia: una revisión integradora. Rev Urug Enferm. 2023;18(2):e401. .

12 Jadhav P, Deshpande R, Shinde E, Desoza F. Effectiveness of structured teaching program on knowledge regarding prevention and first aid management of foreign body aspiration in mothers of toddler in selected rural community. Innov J Nurs H Care. 2021;7(3):67-72.

13 Santos RR, Machado MED, Gomes ALM, Aguiar RCB, Christoffel MM. Prevention of domestic accidents in childhood: knowledge of caregivers at a health care facility. Rev Bras Enferm. 2021;75(2):e20210006. http://doi.org/10.1590/0034-7167-2021-0006. PMid:34705994.

14 Góes FGB, Nunes NGF, Borges JO, Souza AN, Soares IAA, Lucchese I. Transmídia na enfermagem pediátrica para orientações aos familiares no enfrentamento da COVID-19: relato de experiência. Rev Enferm UFSM. 2023;13:e2. http://doi.org/10.5902/2179769271376.

15 von Sommoggy J, Grepmeier EM, Curbach J. Health literacy-sensitive counselling on early childhood allergy prevention: results of a qualitative study on German midwives’ perspectives. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(7):4182. http://doi.org/10.3390/ijerph19074182. PMid:35409865.

16 Santos IL, Nascimento LCN, Coelho MP, Freitas PSS, Moraes-Partelli AN. Educational material production and validity: educational instrument for home care for premature newborns. Rev Bras Enferm. 2023;76(1):e20210648. http://doi.org/10.1590/0034-7167-2021-0648pt. PMid:36722643.

17 Soares IAA, Góes FGB, Silva ACSS, Pereira-Ávila FMV, Oliveira GB, Silva MA. Health education website on home care for newborns: construction, validation, and evaluation. Rev Lat Am Enfermagem. 2024;32:e4197. . PMid:38922266.

18 Gatti M, Wen CL, Guedes RLV, Berretin-Felix G. Physiology and execution of swallowing maneuvers in 3d videos: integrating the technology into patient care. Dysphagia. 2025;40(3):541-62. http://doi.org/10.1007/s00455-024-10753-8. PMid:39302429.

19 Dantas DC, Góes FGB, Santos AST, Silva ACSS, Silva MA, Silva LF. Production and validation of educational video to encourage breastfeeding. Rev Gaúcha Enferm. 2022;43:e20210247. http://doi.org/10.1590/1983-1447.2022.20210247.en. PMid:35976384.

20 Shqaidef AJ, Saleh MYN, Ismail FK, Abu-Awad M, Khambay BS. A comparative assessment of information recall and comprehension between conventional leaflets and an animated video in adolescent patients undergoing fixed orthodontic treatment: a single-center,randomized controlled trial. Am J Orthod Dentofacial Orthop. 2021;160(1):11-8.e1. http://doi.org/10.1016/j.ajodo.2020.03.028. PMid:33902979.

21 Cruz-Oliver DM, Pacheco Rueda A, Viera-Ortiz L, Washington KT, Oliver DP. The evidence supporting educational videos for patients and caregivers receiving hospice and palliative care: a systematic review. Patient Educ Couns. 2020;103(9):1677-91. http://doi.org/10.1016/j.pec.2020.03.014. PMid:32241583.

22 Magnabosco P, Godoy S, Mendes IAC, Raponi MBG, Toneti BF, Marchi-Alves LM. Production and validation of an educational video on the use of the z-track technique. Rev Bras Enferm. 2023;76(2):e20220439. http://doi.org/10.1590/0034-7167-2022-0439. PMid:36946814.

23 Natarajan J, Joseph MA, Al Shibli ZS, Al Hajji SS, Al Hanawi DK, Al Kharusi AN et al. Effectiveness of an interactive educational video on knowledge, skill and satisfaction of nursing students. Sultan Qaboos Univ Med J. 2022;22(4):546-53. http://doi.org/10.18295/squmj.2.2022.013. PMid:36407708.

24 Ziade N, Arayssi T, Elzorkany B, Daher A, Karam GA, Jbara MA et al. Development of an educational video for self-assessment of patients with ra: steps, challenges, and responses. Mediterr J Rheumatol. 2021;32(1):66-73. http://doi.org/10.31138/mjr.32.1.66. PMid:34386703.

25 Guimarães EMR, Barbosa IV, Carmo TG, Probo DRG, Rolim KMC. Construction and validation of an educational video for patients in the perioperative period of robotic surgery. Rev Bras Enferm. 2022;75(5):e20210952. http://doi.org/10.1590/0034-7167-2021-0952. PMid:35976276.

26 Sociedade de Pediatria de São Paulo. Engasgo líquido no recém-nascido [Internet]. São Paulo: SPSP; 2024 [citado 2025 Jan 2]. Disponível em: https://www.spsp.org.br/PDF/EngasgoOKDra.Tania_Dra.Fernanda.pdf

27 Barbosa RFM, Gonzaga AKLL, Jardim FA, Mendes KDS, Sawada NO. Methodologies used by nursing professionals in the production of educational videos: an integrative review. Rev Lat Am Enfermagem. 2023;31:e3951. http://doi.org/10.1590/1518-8345.6690.3951.

28 Campos BL, Góes FG, Silva LF, Silva AC, Silva MA, Silva LJ. Elaboração e validação de vídeo educativo sobre o banho domiciliar do recém-nascido a termo. Enferm Foco. 2021;12(5):1033-9. .

29 Rother ET. Systematic literature review × narrative review. Acta Paul Enferm. 2007;20(2):vii. http://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001.

30 Miranda PD, Silva LF, Cursino EG, Góes FGB, Pacheco STA, Moraes JRMM. Development and validation of a video on first aid for choking incidents in the school environment. Rev Gaúcha Enferm. 2023;44:e20220251. http://doi.org/10.1590/1983-1447.2023.20220251.en. PMid:37909512.

31 Franco GAS, Silva LF, Seixas FL, Góes FGB, Pacheco STA, Moraes JRMM. Quimio em casa: application for family members of children and adolescents using oral antineoplastic agents. Texto Contexto Enferm. 2022;31:e20210414. http://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2021-0414pt.

32 Bockorni BRS, Gomes AF. A amostragem em snowball (bola de neve) em uma pesquisa qualitativa no campo da administração. Rev Cienc Empres UNIPAR. 2021;22(1):105-17. http://doi.org/10.25110/receu.v22i1.8346.

33 Teixeira E, Mota VMSS. Tecnologias educacionais em foco. São Paulo: Difusão Editora; 2011.

34 Lopes CO. Manual de primeiros socorros para leigos: suporte básico de vida [Internet]. São Paulo: Secretaria Municipal de Saúde; 2022 [citado 2023 Out 14]. Disponível em: https://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/upload/saude/MANUAL_PRIMEIROS_SOCORROS_PARA_LEIGOS.pdf

35 Góes FSN, Bonetti S. O que fazer quando seu bebê engasgar? [Internet]. São Paulo: Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo; 2017 [citado 2023 Out 29]. Disponível em: https://gruposdepesquisa.eerp.usp.br/gpecca/cartilha_sabrina_Final_Para_distribuicao.pdf

36 Sociedade Brasileira de Pediatria. Aspiração de corpo estranho [Internet]. Rio de Janeiro: SBP; 2023 [citado 2024 Nov 10]. Disponível em: https://www.sbp.com.br/especiais/pediatria-para-familias/prevencao-de-acidentes/aspiracao-de-corpo-estranho/

37 Silva FL, Galindo No NM, Sá GGM, França MS, Oliveira PMP, Grimaldi MRM. Tecnologias para educação em saúde sobre obstrução das vias aéreas por corpo estranho: revisão integrativa. Rev Esc Enferm USP. 2021;55:e03778. http://doi.org/10.1590/s1980-220x2020035103778. PMid:34259757.

38 Thiele L, Schmidt-Borcherding F, Bateman JA. All eyes on the signal? mapping cohesive discourse structures with eye-tracking data of explanation videos. Front Commun. 2024;9:1356495. http://doi.org/10.3389/fcomm.2024.1356495.

39 Hussain IM, Hartney N, Sweet L. A survey of Australian women’s digital media usage in pregnancy and labour and birth. BMC Pregnancy Childbirth. 2023;23(1):688. http://doi.org/10.1186/s12884-023-06003-8. PMid:37741990.

40 Flynn KE, McDonnell SM, Brazauskas R, Ahamed SI, McIntosh JJ, Pitt MB et al. Smartphone-Based video antenatal preterm birth education: the preemie prep for parents randomized clinical trial. JAMA Pediatr. 2023;177(9):921-9. http://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2023.1586. PMid:37523163.

41 Schouten MJE, Derksen ME, Dekker JJM, Goudriaan AE, Blankers M. Preferences of young adults on the development of a new digital add-on alcohol intervention for depression treatment: a qualitative study. Internet Interv. 2023;33:100641. http://doi.org/10.1016/j.invent.2023.100641. PMid:37559821.

42 Ribeiro ASR, Silva JG, Ferreira CRS, Pena JLC, Santos KC, Pena LDS et al. Construction and validation of educational technology on insulin therapy: methodological stud. Cogitare Enferm. 2023;28:e85412. http://doi.org/10.1590/ce.v28i0.89207.

43 Dutra BD, Nascimento KC, Echevarría-Guanilo ME, Sparapani VC, Lanzoni GMM. Validation of an educational game about first aid for schoolchildren. Rev Bras Enferm. 2021;74(6):e20201107. http://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-1107. PMid:34431938.

44 Leite PL, Torres FAF, Pereira LM, Bezerra AM, Machado LS, Silva MRF. Construction and validation of podcast for teen sexual and reproductive health education. Rev Lat Am Enfermagem. 2022;30(spe):e3706. http://doi.org/10.1590/1518-8345.6263.3705.

45 Nascimento MVF, Alvarenga WA, Gouveia MTO, Jorge HMF, Carvalho MRD, Amaral JV et al. Construção e validação de tecnologia educacional em mídia audiovisual sobre cuidados ao recém-nascido prematuro. Rev Bras Enferm. 2023;76(Suppl 4):e20220403. . PMid:37970980.

46 Fuhrmann AC, Bierhals CCBK, Santos NO, Machado DO, Cordova FP, Paskulin LMG. Construction and validation of an educational manual for family caregivers of older adults after a stroke. Texto Contexto Enferm. 2021;30:e20190208. http://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2019-0208.

47 Costa AC, Conceição AP, Butcher HK, Butcher RCGS. Factors that influence health literacy in patients with coronary artery disease. Rev Lat Am Enfermagem. 2023;31:e3878. http://doi.org/10.1590/1518-8345.6211.3879. PMid:36995856.
 


Accepted date:
06/06/2025

68a5b225a9539533f46f4025 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections