Development of an educational video on type 1 diabetes mellitus for primary education professionals
Creación de un vídeo educativo sobre diabetes mellitus tipo 1 para profesionales de la educación básica
Elaboração de um vídeo educativo sobre diabetes mellitus tipo 1 para profissionais da educação básica
Ana Júlia do Nascimento Sodré; Beatriz Marra Viera; Tatiana Ramos Lavich; Luísiane de Ávila Santana
Abstract
Objective to create an educational material for preschool teachers to middle school teachers regarding the needed behavior and care to be done during a daily basis towards children living with type 1 Diabetes Mellitus.
Method descriptive exploratory study conducted in five stages: exploratory research, selection of topics to be addressed in the video, literature research on the selected topics, script production and video development. Topics with a knowledge deficit greater than 70% were included and visual techniques were used that increase cognitive load and engagement.
Results 4 articles were chosen, analyzed, and the selected topics were incorporated. The produced video addresses the main knowledge deficits about Type 1 Diabetes among teachers, based on reliable diabetes guidelines.
Conclusion and implication for practice the video proves to be an easily accessible tool, quick to watch, facilitating its use. Thus, it is concluded that the material resulting from this study serves as a facilitator for diabetes education in schools.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: elaborar um vídeo educativo para professores do Ensino Infantil e Fundamental sobre os cuidados e condutas que precisam ser tomadas durante o dia a dia escolar de crianças com Diabetes Mellitus Tipo 1 (DM1).
Método: estudo descritivo exploratório realizado em cinco etapas: pesquisa exploratória, seleção dos tópicos a serem abordados no vídeo, pesquisa na literatura sobre os tópicos selecionados, produção do roteiro e elaboração do vídeo. Foram incluídos os tópicos com déficit de conhecimento maior que 70% e utilizadas as técnicas visuais que aumentam a carga cognitiva e o engajamento.
Resultados: elegeram-se quatro artigos, os quais foram analisados, e os tópicos selecionados. O vídeo produzido aborda os principais déficits de conhecimento dos professores em relação ao DM1 e apresenta informações oriundas de diretrizes médicas confiáveis sobre a DM.
Conclusão e implicação para prática: o vídeo demonstra ser uma ferramenta de fácil acesso, de rápida visualização, facilitando a sua utilização e aplicação. Com isso, conclui-se que o material resultante deste estudo se mostra como um facilitador da educação em DM nas escolas.
Palavras-chave
References
1 Sociedade Brasileira de Diabetes. Diretrizes Sociedade Brasileira de Diabetes 2019-2020 [Internet]. São Paulo: SBD; 2019 [citado 2023 out 5]. Disponível em:
2 Ministério da Saúde (BR). Boletim Epidemiológico [Internet]. Vol. 53. Brasília: Ministério da Saúde; 2022 [citado 2023 jan 5]. Disponível em:
3 Rodacki M, Teles M, Gabbay M, Montenegro R, Bertoluci M. Classificação do diabetes. In: Montenegro R, Bertoluci M, editores. Diretriz Oficial da Sociedade Brasileira de Diabetes. São Paulo: SBD; 2022.
4 Acharjee S, Ghosh B, Al-Dhubiab BE, Nair AB. Understanding Type 1 Diabetes: etiology and models. Can J Diabetes. 2013 ago 1;37(4):269-76.
5 Mayer-Davis EJ, Kahkoska AR, Jefferies C, Dabelea D, Balde N, Gong CX et al. ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2018: definition, epidemiology, and classification of diabetes in children and adolescents. Pediatr Diabetes. 2018;19(Suppl 27):7-19.
6 International Diabetes Federation. IDF Diabetes Atlas [Internet]. 10th ed. Brussels: IDF; 2021 [citado 2023 jan 9]. 141 p. Disponível em:
7 Lawrence SE, Cummings EA, Pacaud D, Lynk A, Metzger DL. Managing type 1 diabetes in school: Recommendations for policy and practice. Paediatr Child Health. 2015;20(1):35-44.
8 Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Média de Horas-aula diária [Internet]. Brasília: INEP; 2022 [citado 2023 out 5]. Disponível em:
9 Camargo LC, Carvalho D. Conhecimentos da equipe escolar sobre diabetes mellitus tipo 1. Rev Ibero-Am Estud Educ. 2020;15(2):619-30.
10 Monteiro LZ, Spinato IL, Pinheiro MHNP, Silva CAB, Montenegro RM Jr. Exercicio Fisico em Crianças com Diabetes Mellitus Tipo 1: conhecimento do Profissional de Educação Fisica. Rev Bras Ciênc Mov. 2009;17(2):1-23.
11 Nass EMA, Reis P, Teston EF, Ichisato SMT, Salci MA, Marcon SS. Knowledge of teachers of elementary school on diabetes and its management in the school environment. REME - Rev Min Enferm. 2019;23:e-1186. https://doi.org/10.5935/1415-2762.20190034.
12 Simões AL, Stacciarin TS, Dal Poggetto MT, Maruxo HB, Soares HM, Simões ACA. Conhecimento dos professores sobre o manejo da criança com diabetes mellitus. Texto Contexto Enferm. 2010;19(4):651-7.
13 Garcia RS, Araújo DVG, Silva GO, Medeiros GSD, Barros SS, Garcia CS. Conhecimento sobre diabetes mellitus entre profissionais da rede pública de ensino. Rev Bras Promoc Saude. 2017;30(1):57-63.
14 Lawrence SE, Albanese‐O’Neill A, Besançon S, Black T, Bratina N, Chaney D et al. Clinical Practice Consensus Guidelines 2022: management and support of children and adolescents with diabetes in school. Pediatr Diabetes. 2022;23(8):1478-95.
15 Jackson CC, Albanese-O’Neill A, Butler KL, Chiang JL, Deeb LC, Hathaway K et al. Diabetes care in the school setting: a position statement of the American Diabetes Association. Diabetes Care. 2015;38(10):1958-63.
16 Gonçalves CBCD, Mantovani RM, Albuquerque CTM, Reis JS, Gomes VMR. O aluno com diabetes: avaliação dos pais sobre o ambiente escolar. Rev Med Minas Gerais [citado 2025 abr 7]. 2022 [Internet]. 32:32112. Disponível em:
17 Dixe MACR, Gordo CMGO, Catarino HBP, Kraus T, Menino EPSG. Effects of an education program on knowledge and self-perception of school personnel in preparing to care for type 1 diabetes students. Einstein (Sao Paulo). 2020;18:eAO5101.
18 Brame CJ. Effective educational videos: principles and guidelines for maximizing student learning from video content. CBE Life Sci Educ. 2016;15(4):es6.
19 Pereira WVC, Vancea DMM, Oliveira RA, de Freitas YGPC, Lamounier DrRN, Zagury RL. Atividade física e exercício no DM1. In: Bertoluci M, editor. Diretriz Oficial da Sociedade Brasileira de Diabetes [Internet]. São Paulo: SBD; 2022 [citado 2023 jan 11]. Disponível em:
20 Pititto BA, Dias ML, Moura FF, Lamounier R, Vencio S, Calliari LE. Metas no tratamento do diabetes. In: Bertoluci M, editor. Diretriz Oficial da Sociedade Brasileira de Diabetes. São Paulo: SBD; 2022.
21 Abraham MB, Karges B, Dovc K, Naranjo D, Arbelaez AM, Mbogo J et al. ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2022: assessment and management of hypoglycemia in children and adolescents with diabetes. Pediatr Diabetes. 2022 dez 20;23(8):1322-40.
22 Adolfsson P, Taplin CE, Zaharieva DP, Pemberton J, Davis EA, Riddell MC et al. ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2022: exercise in children and adolescents with diabetes. Pediatr Diabetes. 2022 dez 20;23(8):1341-72.
23 ADOBE. Software de desenhos vetoriais líder do setor [Internet]. Adobe Illustrator [citado 2023 jan 16]. Disponível em:
24 ADOBE. Software de animação 2D e Flash [Internet]. Adobe Animate [citado 2023 jan 16]. Disponível em:
25 Gutiérrez-Manzanedo JV, Carral-San Laureano F, Moreno-Vides P, de Castro-Maqueda G, Fernández-Santos JR, Ponce-González JG. Teachers’ knowledge about type 1 diabetes in south of Spain public schools. Diabetes Res Clin Pract. 2018 set;143:140-5.
26 Aycan Z, Önder A, Çetinkaya S, Bilgili H, Yıldırım N, Baş VN et al. Assessment of the knowledge of Diabetes Mellitus Among School Teachers within the Scope of the Managing Diabetes at School Program. J Clin Res Pediatr Endocrinol. 2012;4(4):199-203.
27 Wright A, Chopak-Foss J. School personnel knowledge and perceived skills in diabetic emergencies in Georgia Public Schools. J Sch Nurs. 2020;36(4):304-12.
28 Alshammari FM, Haridi HK. Teachers’ knowledge about type 1 diabetes in public female elementary schools in Northern Saudi Arabia. J Prev Med Hyg. 2021 set;62(3):E673-80. PMid:34909495.
29 Merino MFGL, Oliveira RR, Silva PLAR, Carvalho MDB, Pelloso SM, Higarashi IH. Hospitalization and mortality by diabetes mellitus in children: analysis of temporal series. Rev Bras Enferm. 2019 dez;72(suppl 3):147-53.
30 Liu NF, Brown AS, Folias AE, Younge MF, Guzman SJ, Close KL et al. Stigma in people with Type 1 or Type 2 Diabetes. Clin Diabetes. 2017;35(1):27-34.
31 Sparapani VC, Liberatore RDR, Damião EBC, Oliveira Dantas IR, Camargo RAA, Nascimento LC. Children with Type 1 Diabetes Mellitus: self‐management experiences in school. J Sch Health. 2017 ago 9;87(8):623-9.
32 Wagner J, Heapy A, James A, Abbott G. Brief report: glycemic control, quality of life, and school experiences among students with diabetes. J Pediatr Psychol. 2006 set 1;31(8):764-9.
33 Gabbay MAL, Rodacki M, Calliari LE, Vianna AGD, Krakauer M, Pinto MS et al. Time in range: a new parameter to evaluate blood glucose control in patients with diabetes. Diabetol Metab Syndr. 2020 mar 16;12(1):22.
34 Lindholm Olinder A, DeAbreu M, Greene S, Haugstvedt A, Lange K, Majaliwa ES et al. ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2022: diabetes education in children and adolescents. Pediatr Diabetes. 2022 dez 20;23(8):1229-42.
35 Codella R, Terruzzi I, Luzi L. Why should people with type 1 diabetes exercise regularly? Acta Diabetol. 2017 jul 14;54(7):615-30.
36 Urakami T. Severe hypoglycemia: is it still a threat for children and adolescents with Type 1 Diabetes? Front Endocrinol (Lausanne). 2020;11:609.
37 Lawrence SE, Cummings EA, Pacaud D, Lynk A, Metzger DL. Managing type 1 diabetes in school: recommendations for policy and practice. Paediatr Child Health. 2015;20(1):35-44.
38 Stockwell BR, Stockwell MS, Cennamo M, Jiang E. Blended learning improves science education. Cell. 2015;162(5):933-6.
39 Hoe CYW, Ahmad B, Watterson J. The use of videos for diabetes patient education: a systematic review. Diabetes Metab Res Rev. 2024;40(2):e3722. PMid:37690072.
40 Chinnici D, Middlehurst A, Tandon N, Arora M, Belton A, Reis Franco D et al. Improving the school experience of children with diabetes: evaluation of the KiDS project. J Clin Transl Endocrinol. 2019;15:70-5.
Accepted date:
06/26/2025