Access and accessibility in Primary Health Care: experiences of individuals affected by leprosy
Acceso y accesibilidad en la Atención Primaria de Salud: experiencias de personas con lepra
Acesso e acessibilidade na Atenção Primária à Saúde: experiências de pessoas com hanseníase
Charles Victor Gomes de Souza; Carolyny Rosa Freire de Sá; Camila Carvalho do Vale; Widson Davi Vaz de Matos; Márcia de Assunção Ferreira; Iaci Proença Palmeira
Abstract
Objective to examine the access and accessibility barriers faced by individuals affected by leprosy in meeting their healthcare needs.
Methods this is a descriptive, qualitative study conducted between November 2021 and February 2022 in four Basic Health Units in Belém, Pará. A total of 29 individuals diagnosed with leprosy participated in the study. Data were collected through individual semi-structured interviews. The textual corpus was analyzed using IRAMUTEQ software.
Results Data processing generated 366 text segments and revealed six lexical classes. Lexical class 5 encompasses aspects related to treatment and the availability of medications at Health Units, the quality of care provided by healthcare professionals, and the absence of adequate health education. The conflict between the activities carried out by the Leprosy Control Program in Health Units and the principles of the Brazilian Unified Health System becomes evident through the challenges surrounding access and accessibility to treatment.
Final considerations and implications for practice Overcoming territorial and regional challenges is crucial for the successful implementation of leprosy control measures within primary care. Urgent action is needed to reassess the shift scheduling process. Ongoing professional education, coupled with health education for users, creates a more welcoming environment and better addresses patients’ needs.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: identificar as dificuldades de acesso e acessibilidade de pessoas com hanseníase para atender às suas demandas de saúde.
Método: estudo descritivo, qualitativo, realizado entre novembro de 2021 e fevereiro de 2022 em quatro Unidades Básicas de Saúde em Belém, Pará. Participaram 29 usuários diagnosticados com hanseníase. Os dados foram produzidos por entrevista individual e semiestruturada. O corpus foi submetido ao software IRAMUTEQ.
Resultados: o processamento dos dados resultou em 366 seguimentos de textos e seis classes lexicais. A classe lexical 5 alude ao tratamento e disponibilidade dos medicamentos oferecidos pelas Unidades de Saúde, o bom trato dos profissionais e a ausência de educação em saúde. O antagonismo entre as atividades desenvolvidas pelo Programa de Controle da Hanseníase nas Unidades de Saúde e os Princípios do Sistema Único de Saúde se evidencia com as dificuldades de acesso e acessibilidade ao tratamento.
Considerações finais e implicações para a prática: peculiaridades territoriais e regionais precisam ser vencidas para que as ações de controle da hanseníase na atenção primária possam se desenvolver. A revisão da rotina nos turnos de agendamentos é urgente. Educação permanente dos profissionais e educação em saúde aos usuários ampliam o acolhimento e contribuem para o atendimento das demandas dos usuários.
Palavras-chave
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Accepted date:
03/31/2025