Patient experience with Nursing care during COVID-19 hospitalization: perceived critical incidents
Experiencia del paciente con cuidados de Enfermería en la hospitalización por COVID 19: incidentes críticos percibidos
Experiência do paciente com cuidados de Enfermagem na hospitalização pela COVID-19: incidentes críticos percebidos
Grazielly Nogueira Xavier do Nascimento; Vanessa Alves Mendes; Marina Nolli Bittencourt; Carolina Giordani Silva; Mara Regina Rosa Ribeiro; Gímerson Erick Ferreira
Abstract
Objective: to analyze the patient experience with nursing care during hospitalization for COVID-19.
Method: a qualitative, descriptive, and exploratory study conducted with 32 patients post-COVID-19 discharge at a federal university hospital in the Central-West region of Brazil. Between March 2020 and November 2021, semi-structured interviews were conducted using the Critical Incident Technique to identify significant events in the patients' experience during hospitalization. Data were analyzed using Content Analysis with the assistance of the IRaMuTeQ® software.
Results: patients highlighted effective communication and good organization of services as positive aspects while facing challenges related to isolation logistics, physical infrastructure, and discharge planning. These problems impacted privacy, increased stress, and complicated the transition to home care, especially due to the fear and uncertainty generated by COVID-19.
Conclusion and implications for practice: empathetic communication and detailed discharge planning were essential to improve the patient experience in hospital care, being even more critical in the context of the pandemic. Nursing practice should incorporate humanization and continuous care coordination, investing in measures that ensure a safe and quality transition, and better prepare health services to face future health crises.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: analisar a experiência do paciente com os cuidados de Enfermagem durante a hospitalização pela COVID-19.
Método: estudo qualitativo, descritivo e exploratório conduzido com 32 pacientes pós-alta pela COVID-19, em um hospital universitário federal da Região Centro-Oeste do Brasil. Entre março de 2020 e novembro de 2021, foram realizadas as entrevistas semiestruturadas por meio da técnica do incidente crítico, para identificar os eventos marcantes na experiência dos pacientes durante a hospitalização. Os dados foram analisados por Análise de Conteúdo com o auxílio do software IRaMuTeQ®.
Resultados: os pacientes destacaram a comunicação eficaz e a boa organização dos serviços como os aspectos positivos, enquanto enfrentaram as dificuldades relacionadas à logística de isolamento, à infraestrutura física e ao planejamento da alta hospitalar. Esses problemas repercutiram na privacidade, aumentaram o estresse e complicaram a transição para o cuidado domiciliar.
Conclusão e implicações para a prática: a comunicação empática e o planejamento detalhado da alta, foram essenciais para melhorar a experiência do paciente na atenção hospitalar, especialmente mais críticos no contexto da pandemia. A prática de Enfermagem deve incorporar a humanização e a coordenação contínua do cuidado, por meio de medidas que garantam uma transição segura e de qualidade, e preparem melhor os serviços de saúde para enfrentar as futuras crises sanitárias.
Palavras-chave
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Submitted date:
08/30/2024
Accepted date:
12/13/2024