Characterization of nursing undergraduate students during the COVID-19: analysis of ethnic-racial and socioeconomic dimensions
Caracterización de los estudiantes de pregrado en enfermería durante la COVID-19: análisis de las dimensiones étnico-raciales y socioeconómicas
Caracterização dos estudantes de graduação em enfermagem durante a COVID-19: análise das dimensões étnico-raciais e socioeconômicas
Diego Lima de Oliveira; Tiago Oliveira de Souza; Thamires Monteiro de Medeiros
Abstract
Objective: to characterize nursing undergraduate students during the COVID-19 pandemic based on intersectionality.
Method: this is a cross-sectional study with a descriptive approach that characterized the population during the pandemic, covering the years 2020 and 2021. A questionnaire was developed with questions on socioeconomic, labor, cultural, and health aspects.
Results: the analysis of the implementation of a nursing bachelor’s program at the Universidade Federal do Rio de Janeiro - Macaé Institute of Nursing reveals a student profile that is predominantly young, female, Black, working class, and cisgender, reflecting a specific social reality of northern Rio de Janeiro. The expansion of the Universidade Federal do Rio de Janeiro and the implementation of affirmative actions, such as reserving spots for black students, have promoted greater diversity in nursing education. However, structural and institutional racism still persists, reflected in inequalities between white and black professionals in the field.
Conclusion and implications for practice: promoting equity and developing intersectoral actions for the maintenance and expansion of educational and social policies is fundamental to correcting social asymmetries in academic training.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: caracterizar os estudantes de enfermagem no período da pandemia de COVID-19 com base na interseccionalidade.
Método: estudo transversal, com abordagem descritiva, que caracterizou a população durante a pandemia, compreendendo os anos de 2020 e 2021. Foi elaborado um questionário com questões socioeconômicas, laborais, culturais e de saúde.
Resultados: a análise da implementação do curso de bacharelado em enfermagem do Instituto de Enfermagem da Universidade Federal do Rio de Janeiro - Macaé revela um perfil discente que é predominantemente jovem, feminino, negro, trabalhador e cisgênero, refletindo uma realidade social específica da região do Norte Fluminense. A expansão da universidade na região e a implementação de ações afirmativas, como a reserva de vagas para estudantes negros, têm promovido uma maior diversidade na formação em enfermagem. No entanto, o racismo estrutural e institucional ainda persiste, refletido nas desigualdades entre brancos e negros na profissão.
Conclusão e implicações para a prática: a promoção da equidade e o desenvolvimento de ações intersetoriais para a manutenção e ampliação das políticas educacionais e sociais são fundamentais para corrigir assimetrias sociais na formação acadêmica.
Palavras-chave
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Submitted date:
02/04/2024
Accepted date:
19/09/2024