Model for the systematic implementation of therapeutic play in pediatric hospital units
Modelo de implementación sistemática del juego terapéutico en unidades hospitalarias de pediatria
Modelo de implementação sistemática do brinquedo terapêutico em unidades pediátricas hospitalares
Carolline Billett Miranda; Edmara Bazoni Soares Maia; Fabiane de Amorim Almeida
Abstract
There is a consensus in the literature on the importance of using therapeutic play, recommending its systematization in pediatric care planning, however, there are gaps in knowledge about how to systematize this care and implement it in hospital units.
Objectives: to propose a model for the systematic implementation of therapeutic play for pediatric hospital units and describe the steps of this process.
Method: descriptive qualitative study, developed in pediatric hospitalization and intensive care units, supported by the PDCA (Plan, Do, Check and Action) tool. Data were collected through observation of the dynamics of care at the unit and an interview with 11 professionals from the reference group, followed by thematic analysis.
Results: the implementation of therapeutic play showed positive results, from the perspective of the members of the reference group, in the perception of increased frequency in the practice of performing therapeutic play, and due to the recognition of the family and the institution.
Conclusion and implications for practice: the steps taken in the process of implementing TP in pediatric units provide support to guide professionals from different institutions to systematically implement this playful practice.
Keywords
Resumen
Existe consenso en la literatura sobre la importancia del uso de juguetes terapéuticos (JT), recomendándose su sistematización en la planificación del cuidado pediátrico, sin embargo existen lagunas en el conocimiento sobre cómo sistematizar este cuidado e implementarlo en las unidades hospitalarias.
Palabras clave
Resumo
Existe consenso na literatura sobre a importância do uso do brinquedo terapêutico (BT), recomendando-se a sua sistematização no planejamento do cuidado pediátrico, contudo há lacunas no conhecimento sobre como sistematizar esse cuidado e implementa-lo em unidades hospitalares.
Objetivos: Propor um modelo de implementação sistemática do BT para unidades pediátricas hospitalares e descrever as etapas desse processo.
Método: estudo descritivo, de abordagem qualitativa, desenvolvido em unidades de internação e terapia intensiva pediátricas, apoiado pela ferramenta PDCA (Plan, Do, Check e Action). Os dados foram coletados por meio da observação da dinâmica dos atendimentos da unidade e entrevista com onze dos profissionais do grupo de referência de BT e, a seguir procedeu-se a análise temática.
Resultados: a implementação do BT evidenciou resultados positivos, seja na perspectiva dos integrantes do grupo de referência, seja na percepção de aumento da frequência na prática de realização do BT ou, ainda, pelo reconhecimento da família e da instituição.
Conclusão e implicações para a prática: As etapas percorridas no processo de implementação do BT em unidades pediátricas fornecem subsídios para direcionar profissionais de diferentes instituições a implementar de forma sistemática esta prática lúdica.
Palavras-chave
References
1 Gjærde LK, Hybschmann J, Dybdal D, Topperzer MK, Schrøder MA, Gibson JL et al. Play interventions for paediatric patients in hospital: a scoping review. BMJ Open. 2021;11(7):e051957.
2 Vessey JA, Mahon MM. Therapeutic play and the hospitalized children. J Pediatr Nurs. 1990;5(5):328-33. PMid:2213476.
3 Gulyurtlu S, Jacobs N, Evans I. The impact of children’s play in hospital [Internet]. 2020 [citado 2022 abr 1]. Disponivel em: www.starlight.org.uk/wp-content/uploads/2020/10/Starlight_ImpactOfPlay_Report_Oct20.pdf
4 Steele S. Child health and family: concept of communication. New York: Masson; 1981. p. 705-38.
5 Liu MC, Chou FH. Play effects on hospitalized children with acute respiratory infection: an experimental design study. Biol Res Nurs. 2021 jul;23(3):430-41.
6 Almeida FA, Silva LSR, Miranda CM. Playing at the hospital: nurses’ experience with the use of bt in pediatric units. New Trends Qual Res. 2020;3:279-92.
7 Maia EBS, La Banca RO, Rodrigues S, Pontes ED, Sulino MC, Lima RAG. A força brincar-cuidar na enfermagem pediátrica: perspectivas de enfermeiros em grupos focais. Texto Contexto Enferm. 2022;31:e20210170.
8 Oliveira CS, Maia EBS, Borba RIH, Ribeiro CA. Brinquedo Terapêutico na assistência à criança: percepção de enfermeiros das unidades pediátricas de um hospital universitário. Rev Soc Bras Enferm Ped. 2015;15(1):21-30.
9 Baldan JM, Santos CP, Matos APK, Wernet M. Introduction of play/playthings in the assistance practice to the hospitalized child: nurses’ trajectory. Cienc Cuid Saude. 2014;13(2):228-35.
10 Jordan Z, Lockwood C, Munn Z, Aromataris E. The updated Joanna Briggs Institute model for evidence-based healthcare. Int J Evid-Based Healthc. 2019;17(1):58-71.
11 Milat A, Li B. Narrative review of frameworks for translating research evidence into policy and practice. Public Health Res Pract. 2017;27(1):2711704.
12 Porritt K, McArthur A, Lockwood C, Munn Z, editores. JBI handbook for evidence implementation [Internet]. Adelaide: JBI; 2019 [citado 2022 mar 10]. Disponivel em:
13 Andrade FF. O método de melhorias PDCA [dissertação]. São Paulo: Escola Politécnica, Universidade de São Paulo; 2003.
14 Taylor MJ, McNicholas C, Nicolay C, Darzi A, Bell D, Reed JE. Systematic review of the application of the plan-do-study-act method to improve quality in healthcare. BMJ Qual Saf. 2014;23(4):290-8.
15 Quinquiolo JM. Avaliação da eficácia de um sistema de gerenciamento para melhorias implantado na área de carroceria de uma linha de produção automotiva [dissertação]. Taubaté: Universidade de Taubaté; 2002.
16 Souza LK. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a Análise Temática. Arq Bras Psicol. 2019;71(2):51-67.
17 World Health Organization. Standards for improving the quality of care for children and young adolescents in health facilities [Internet]. Geneva: WHO; 2018. 128 p. [citado 17 maio 2020]. Disponível em:
18 Silva RD, Austregésilo SC, Ithamar L, Lima LS. Therapeutic play to prepare children for invasive procedures: a systematic review. J Pediatr. 2017;93(1):6-16.
19 Rashid AA, Cheong AT, Hisham R, Shamsuddin NH, Roslan D. Effectiveness of pretend medical play in improving children’s health outcomes and well-being: a systematic review. BMJ Open. 2021;11(1):e041506.
20 Godino-Iáñez MJ, Martos-Cabrera MB, Suleiman-Martos N, Gómez-Urquiza JL, Vargas-Román K, Membrive-Jiménez MJ et al. Play Therapy as an intervention in hospitalized children: a systematic review. Health Care. 2020;8(3):239.
21 Stenman K, Christofferson J, Alderfer MA, Pierce J, Kelly C, Schifano E et al. Integrating play in trauma-informed care: multidisciplinary pediatric healthcare provider perspectives. Psychol Serv. 2019;16(1):7-15.
22 Ministério da Saúde (BR), Secretaria Executiva, Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização. HumanizaSUS: equipe de referência e apoio matricial. 1ª ed. Brasília: Ministério da Saúde; 2004. (Série B. Textos Básicos de Saúde).
23 Maia EBS, La Banca RO, Nascimento LC, Schultz LF, de Carvalho Furtado MC, Sulino MC et al. Nurses’ perspectives on acquiring play-based competence through an online course: a focus group study in Brazil. J Pediatr Nurs. 2021;57:e46-51.
24 Resolução COFEN nº 0546, de 9 de maio de 2017 (BR). Atualiza norma para utilização da técnica do Brinquedo/Brinquedo Terapêutico pela equipe de enfermagem na assistência à criança hospitalizada. Diário Oficial da União [periódico na internet], Brasília (DF), 17 maio 2017 [citado 2020 jan 20]. Disponível em: www.cofen.gov.br/resolucao-cofen-no-05462017_52036.html
25 Claus MIS, Maia EBS, Oliveira AIB, Ramos AL, Dias PLM, Wernet M. The insertion of play and toys in pediatric nursing practices: a convergent care research. Esc Anna Nery. 2021;25(3):e20200383.
26 Zengin M, Yayan EH, Düken ME. The effects of a therapeutic play/play therapy program on the fear and anxiety levels of hospitalized children after liver transplantation. J Perianesth Nurs. 2021;36(1):81-5.
27 Caleffi CCF, Rocha PK, Anders JC, Souza AIJ, Burciaga VB, Serapião LS. Contribuição do brinquedo terapêutico estruturado em um modelo de cuidado de enfermagem para crianças hospitalizadas. Rev Gaúcha Enferm. 2016;37(2):e58131.
28 Pedrinho LR, Shibukawa BMC, Rissi GP, Uema RTB, Merino MFGL, Higarashi IH. O brinquedo terapêutico na atenção primária: contribuições para a sistematização da assistência de enfermagem. Enferm. 2021;30:e20200616.
29 Espírito Santo JA, Zocratto KBF. Ferramentas da qualidade nos processos gerenciais de serviços de saúde. São Paulo. Rev Remecs. 2020;5(9):62-7.
30 Oliveira CS, Maia EBS, Borba RIH, Ribeiro CA. Brinquedo Terapêutico na assistência à criança: percepção de enfermeiros das unidades pediátricas de um hospital universitário. Rev. Soc. Bras. Enferm. Ped. 2015;15(1):21-30.
31 Veiga MAB, Sousa MC, Pereira RS. Enfermagem e o brinquedo terapêutico: vantagens do uso e dificuldades. Rev Eletrôn Atualiza Saúde [Internet]. 2016; [citado 2022 mar 17];3(3):60-6. Disponível em:
32 Sousa CS, Barreto BC, Santana GA, Miguel JV, Braz LS, Lima LN et al. O brinquedo terapêutico e o impacto na hospitalização da criança: revisão de escopo. Rev Soc Bras Enferm Ped. 2021;21(2):173-80.
Submitted date:
04/22/2022
Accepted date:
08/01/2022