Theater on the scene in the teaching-learning process to approach violence against women: experience report
Teatro enes cenaen el proceso de enseñanza-aprendizaje para abordar la violencia contra las mujeres: relato de experiencia
Teatro em cena no processo ensino-aprendizagem para abordagem da violência contra mulheres: relato de experiência
José Gerfeson Alves; Antonio Wellington Vieira Mendes; Karina Ellen Alves de Albuquerque; Andreza Vitor da Silva; Leonarda Marques Pereira; Lorena Pinheiro Braga; Maria Jeny de Sousa Oliveira; Emanuelly Vieira Pereira; Riani Joyce Neves Nobrega; Camila Almeida Neves de Oliveira
Abstract
Objective: Report the construction, organization and presentation of a play with an approach to violence against womens.
Method: This is an experience report about the use of theater in the teaching-learning process to approach violence against womens. The activity was developed from April to November 2019, being elaborated in three stages: (1) Construction of the script; (2) Essays and organization and (3) Presentation. Data were analyzed through thematic categorical analysis, presented in a descriptive way, emerging four thematic categories and six subcategories, discussing them according to the relevant literature.
Results: It highlights the importance of using this educational technology to favor the teaching-learning process, from the construction to the presentation of the play, enabling undergraduates encouragement to creativity, strengthening of social relations, criticality, respect and the capacity for agreement, by providing opportunities for the development of essential skills for professional practice, collective coexistence and transdisciplinary work.
Conclusionan and implications for practice: The experience was considered successful, as it constituted an educational strategy that enabled undergraduates to develop crucial skills for recognizing and assisting to women in situations of violence.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: relatar a construção, organização e apresentação de peça teatral com abordagem acerca da violência contra mulheres.
Método: trata-se de relato de experiência acerca da utilização do teatro no processo ensino-aprendizagem para abordagem da violência contra mulheres. A atividade foi desenvolvida nos meses de abril a novembro de 2019, sendo elaborada em três etapas: (1) Construção do roteiro; (2) Ensaios e organização e (3) Apresentação. Os dados foram analisados mediante análise categorial temática e apresentados de forma descritiva, emergindo quatro categorias temáticas e seis subcategorias, discutindo-os conforme a literatura pertinente.
Resultados: evidencia-se a importância de utilização dessa tecnologia educativa para favorecer o processo ensino-aprendizagem, desde a construção até a apresentação da peça, possibilitando, aos graduandos, estímulo à criatividade, fortalecimento das relações sociais, criticidade, respeito e a capacidade de pactuação ao oportunizar o desenvolvimento de competências imprescindíveis para o exercício profissional, convivência coletiva e trabalho transdisciplinar.
Conclusão e implicações para a prática: a vivência foi considerada exitosa, pois constitui estratégia educativa que possibilitou, aos graduandos, desenvolvimento de aptidões cruciais para o reconhecimento e a assistência às mulheres em situação de violência.
Palavras-chave
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Submitted date:
02/17/2022
Accepted date:
08/01/2022