Competence of aged informal caregivers of people in home care
Competencia de ancianos que se desempeñan como cuidadores informales de personas en cuidados domiciliarios
Competência de idosos cuidadores informais de pessoas em assistência domiciliar
Fernanda Gatez Trevisan dos Santos; Camila Harmuch; Marcelle Paiano; Cremilde Aparecida Trindade Radovanovic; Anderson da Silva Rêgo; Lígia Carreira
Abstract
Objectives: to analyze the conditional estimate of knowledge, adaptation and preparation in the skills of aged people who play the role of informal caregivers of assistance-dependent individuals in home care.
Method: a cross-sectional study carried out with aged informal caregivers who live in the city of Maringá, Paraná, Brazil. Data collection was carried out between May and July 2019 through a constructed and validated instrument that assesses the skills of informal caregivers of assistance-dependent individuals in home care. Linear regression analysis was used to treat the variables.
Results: the study participants were 101 aged informal caregivers, in which the conditional estimates of the cognitive and relational skills of the aged person showed a greater correlation with adaptation and preparation. Better knowledge estimates greater development of the psychomotor and cognitive competence of the elderly in care practices.
Conclusion and implications for the practice: the hypothetical concepts of knowledge, adaptation and preparation explain the better performance of the cognitive, relational and psychomotor skills of aged informal caregivers. This result enables the development of new educational interventions for the elderly who play the role of informal caregivers.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivos: analisar a estimativa condicional do conhecimento, adaptação e preparo nas competências de idosos que exercem o papel de cuidadores informais de pessoas dependentes de cuidado em assistência domiciliar.
Método: estudo transversal, realizado com idosos cuidadores informais, residentes no município de Maringá, Paraná, Brasil. A coleta de dados foi realizada entre maio e julho de 2019 com um instrumento que avalia as competências cognitivas, psicomotoras, emocionais e relacionais de cuidadores informais de pessoas dependentes de cuidado em assistência domiciliar. O instrumento é constituído por 14 itens e três construtos: conhecimento, adaptação e preparo, sendo a escala de resposta Likert de cinco pontos. Utilizou-se análise de regressão linear para tratamento das variáveis.
Resultados: participaram do estudo 101 idosos cuidadores informais, e as estimativas condicionais das competências cognitiva e relacional apresentaram maior correlação com adaptação e o preparo. O melhor conhecimento estima maior desenvolvimento da competência psicomotora e cognitiva nas práticas de cuidado.
Conclusão e implicações para a prática: os conceitos hipotéticos de conhecimento, adaptação e preparo explicam o melhor desempenho das competências cognitiva, relacional e psicomotora de idosos cuidadores informais. Este resultado possibilita o desenvolvimento de novas intervenções educativas aos idosos que desempenham o papel de cuidador informal.
Palavras-chave
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Submitted date:
07/29/2021
Accepted date:
12/23/2021