Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2021-0250
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Violence against children and adolescents and the pandemic – Context and possibilities for education professionals

Violencia contra niños, niñas y adolescentes y pandemia – Contexto y posibilidades para los profesionales de educación

Violência contra crianças e adolescentes e pandemia – Contexto e possibilidades para profissionais da educação

Ana Paula França de Oliveira; Marina Soares de Souza; Fabiano Henrique de Oliveira Sabino; Aparecido Renan Vicente; Diene Monique Carlos

Downloads: 0
Views: 131

Abstract

Objective: to understand the education professionals' perception about violence against children and adolescents in the COVID-19 pandemic context.

Method: a research study with a qualitative approach, anchored in the Complex Paradigm, carried out with seven education professionals between September and October 2020. Data collection took place through semi-structured interviews carried out on a free virtual platform, and the data were thematically analyzed.

Results: Two final themes emerged: “Violence and the pandemic” and “(Non)perception of action possibilities”. Violence against children and adolescents is seen as a multidimensional phenomenon by the participants. Due to the specificities that occur more frequently in families, the life changes imposed by the pandemic, especially distancing from the school, can lead to an increase in the number of cases and to greater difficulty identifying violence against this population. The impacts on children's and adolescents' mental health during this period were reinforced.

Conclusion and implications for the practice: despite the understanding of greater exposure to violence during the pandemic, the professionals were unable to propose coping strategies. New studies on the subject matter with different actors involved are needed, as well as intersectoral articulation to face the phenomenon.

Keywords

Adolescent; COVID-19; Child; Social Isolation; Violence

Resumen

Objetivo: comprender las percepciones de los profesionales de la educación sobre la violencia contra niños y adolescentes en el contexto de pandemia por Covid-19.

Método: investigación con enfoque cualitativo, anclada en el Paradigma Complejo, realizada con siete profesionales de la educación entre septiembre y octubre de 2020. La recolección de datos se llevó a cabo a través de entrevistas semiestructuradas realizadas en una plataforma virtual libre, y los datos fueron analizados temáticamente.

Resultados: Surgieron dos temas finales “Violencia y pandemia” y “(No) percepción de posibilidades de actuación”. La violencia contra niños y adolescentes es vista por los participantes como un fenómeno multidimensional. Debido a las especificidades que ocurren con mayor frecuencia en las familias, los cambios en la vida que impone la pandemia, especialmente el alejamiento de las escuelas, pueden conllevar un aumento de casos y una mayor dificultad para identificar la violencia contra esta población. Se reforzaron los impactos en la salud mental de niños y adolescentes durante este período.

Conclusión e implicaciones para la práctica: a pesar de comprender que se manifiesta una mayor exposición a la violencia durante la pandemia, los profesionales no pudieron proponer estrategias de afrontamiento. Se advierte la necesidad de contar con nuevos estudios sobre el tema, que incluyan a los diferentes actores involucrados, con articulación intersectorial para enfrentar el fenómeno.

Palabras clave

Adolescente; COVID-19; Niño; Aislamiento Social; Violencia

Resumo

Objetivo: compreender as percepções de profissionais da educação sobre as violências contra crianças e adolescentes em contexto de pandemia pela Covid-19.

Método: pesquisa com abordagem qualitativa, ancorada no Paradigma Complexo, realizada com sete profissionais da educação entre setembro e outubro de 2020. A coleta de dados se deu por entrevistas semiestruturadas realizadas em plataforma virtual gratuita, sendo os dados analisados tematicamente.

Resultados: emergiram dois temas finais “Violência e pandemia” e “(Não) percepção de possibilidades de atuação”. A violência contra crianças e adolescentes é vislumbrada como fenômeno multidimensional pelos participantes. Pelas especificidades de maior ocorrência nas famílias, as alterações da vida impostas pela pandemia, em especial, o afastamento escolar, podem implicar no aumento de casos e maior dificuldade para identificação de violências contra essa população. Os impactos à saúde mental de crianças e adolescentes nesse período foi reforçado.

Conclusão e implicações para a prática: apesar da compreensão de maior exposição às violências durante a pandemia, os profissionais não conseguiram propor estratégias para enfrentamento. Novos estudos sobre o tema com diferentes atores envolvidos, e articulação intersetorial para enfrentamento do fenômeno, são necessários.

Palavras-chave

Adolescente; COVID-19; Criança; Isolamento Social; Violência

Referencias

1 World Health Organization, Violence Prevention Alliance. Definition and typology of violence [Internet]. Geneva: WHO; 2014 [citado 2020 maio 28]. Disponível em: http://www.who.int/violenceprevention/approach/definition/en/index.html

2 Ministério da Saúde (BR). Vigilância de violência doméstica, sexual e/ou outras violências: Viva/Sinan Brasil, 2011 [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2013. (Boletim Epidemiológico) [citado 2020 jul 20]. Disponível em: https://antigo.saude.gov.br/images/pdf/2014/junho/11/BE-2013-44--9----VIVA-SINAN.pdf

3 World Health Organization. Global status report on violence prevention 2014 [Internet]. Geneva: WHO; 2014 [citado 2020 maio 28]. Disponível em: https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/status_report/2014/en/

4 Katz LF, Stettler N, Gurtovenko K. Traumatic stress symptoms in children exposed to intimate partner violence: the role of parent emotion socialization and children‟s emotion regulation abilities. Soc Dev. 2016;25(1):47-65. http://dx.doi.org/10.1111/sode.12151.

5 World Health Organization. Coronavirus disease (COVID-19) outbreak: rights, roles and responsibilities of health workers, including key considerations for occupational safety and health [Internet]. Genebra: WHO; 2020 [citado 2020 maio 28]. Disponível em: https://www.who.int/publications-detail/coronavirus-disease-(covid-19)-outbreak-rights-roles-and-responsibilities-of-health-workers-including-key-considerations-for-occupational-safety-and-health

6 Colao A, Piscitelli P, Pulimeno M, Colazzo S, Miani A, Giannini S. Rethinking the role of the school after COVID-19. Lancet Public Health. 2020;5(7):e370. http://dx.doi.org/10.1016/S2468-2667(20)30124-9. PMid:32464100.

7 Baron EJ, Goldstein EG, Wallace CT. Suffering in silence: how COVID-19 school closures inhibit the reporting of child maltreatment. J Public Econ. 2020;190:104258. http://dx.doi.org/10.1016/j.jpubeco.2020.104258. PMid:32863462.

8 Lettiere-Viana A, Baraldi NG, Carlos DM, Fumincelli L, Costa LCR, Castro PC. Coping strategies for violence against children, adolescents and women in the context of social isolation due to covid-19: scoping review. Texto Contexto Enferm. 2021;30:e20200443. http://dx.doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2020-0443.

9 Levandowski ML, Stahnke DN, Munhoz TN, Hohendorff JC, Salvador-Silva R. Impact of social distancing on reports of violence against children and adolescents in Rio Grande do Sul, Brazil. Cad Saude Publica. 2021;37(1):e00140020. http://dx.doi.org/10.1590/0102-311x00140020. PMid:33440409.

10 Morin E. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina; 2015.

11 Flick U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed; 2009.

12 Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. Índice paulista de vulnerabilidade social [Internet]. 2010 [citado 26 jul 2020]. Disponível em: http://ipvs.seade.gov.br/view/index.php

13 Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec; 2014.

14 Hennink MM, Kaiser BK, Marconi VC. Code Saturation versus meaning saturation: how many interviews are enough? Qual Health Res. 2017;27(4):591-608. http://dx.doi.org/10.1177/1049732316665344. PMid:27670770.

15 Braun V, Clarke V. Reflecting on reflexive thematic analysis. Qual Res Sport Exerc Health. 2019;11(4):589-97. http://dx.doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806.

16 Marques ES, Moraes CL, Hasselmann MH, Deslandes SF, Reichenheim ME. Violence against women, children, and adolescents during the COVID-19 pandemic: overview, contributing factors, and mitigating measures. Cad Saude Publica. 2020;36(4):e00074420. http://dx.doi.org/10.1590/0102-311x00074420. PMid:32374808.

17 Caron F, Plancq MC, Tourneux P, Gouron R, Klein C. Was child abuse underdetected during the COVID-19 lockdown? Arch Pediatr. 2020;27(7):399-400. http://dx.doi.org/10.1016/j.arcped.2020.07.010. PMid:32807622.

18 Seddighi H, Salmani I, Javadi MH, Seddighi S. Child abuse in natural disasters and conflicts: a systematic review. Trauma Violence Abuse. 2021;22(1):176-85. http://dx.doi.org/10.1177/1524838019835973. PMid:30866745.

19 Chandan JS, Taylor J, Bradbury-Jones C, Nirantharakumar K, Kane E, Bandyopadhyay S. COVID-19: a public health approach to manage domestic violence is needed. Lancet Public Health. 2020;5(6):e309. http://dx.doi.org/10.1016/S2468-2667(20)30112-2. PMid:32401709.

20 Carlos DM, Campeiz AB, Oliveira WA, Silva JL, Wernet M, Ferriani MGC. “I don’t have it, I didn’t have it”: experiences of families involved in violence against children and adolescents. Rev Bras Enferm. 2020;73(Supl. 4):e20190195. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0195. PMid:32756752.

21 Lei n. 14.022, de 7 de julho de 2020 (BR). Altera a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020, e dispõe sobre medidas de enfrentamento à violência doméstica e familiar contra a mulher e de enfrentamento à violência contra crianças, adolescentes, pessoas idosas e pessoas com deficiência durante a emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Diário Oficial da União [periódico na internet], Brasília (DF), 8 jul 2020 [citado 4 out 2020]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/l14022.htm

22 Carlos DM, Pádua EMM, Silva LMP, Silva MAI, Marques WEU, Leitão MNCL et al. The care network of the families involved in violence against children and adolescents: the Primary Health Care perspective. J Clin Nurs. 2017;26(15-16):2452-67. http://dx.doi.org/10.1111/jocn.13692. PMid:28000373.

23 Teo SSS, Griffiths G. Child protection in the time of COVID-19. J Paediatr Child Health. 2020;56(6):838-40. http://dx.doi.org/10.1111/jpc.14916. PMid:32468616.

24 Ghoshal R. Twin public health emergencies: Covid-19 and domestic violence. Indian J Med Ethics. 2020;5(3):195-9. http://dx.doi.org/10.20529/IJME.2020.056. PMid:32546463.

25 Fegert JM, Vitiello B, Plener PL, Clemens V. Challenges and burden of the Coronavirus 2019 (COVID-19) pandemic for child and adolescent mental health: a narrative review to highlight clinical and research needs in the acute phase and the long return to normality. Child Adolesc Psychiatry Ment Health. 2020;14(1):20. http://dx.doi.org/10.1186/s13034-020-00329-3. PMid:32419840.
 


Submitted date:
18/06/2021

Accepted date:
15/09/2021

67cb4048a9539517995323e3 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections