Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2021-0207
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Reflection

Vulnerability in health, education and freedom: reflection in the light of Hannah Arendt

Vulnerabilidad en salud, educación y libertad: reflexión a la luz de Hannah Arendt

Vulnerabilidade em saúde, educação e liberdade: reflexão à luz de Hannah Arendt

Virna Ribeiro Feitosa Cestari; Raquel Sampaio Florêncio; Vera Lúcia Mendes de Paula Pessoa; Thereza Maria Magalhães Moreira

Downloads: 0
Views: 122

Abstract

Objective: reflect on the concept of health vulnerability in light of Hannah Arendt's assumptions on education and freedom.

Method: a theoretical-reflexive study whose results were grouped into two categories: Vulnerability in health as a human condition and Education and freedom of the subject in a vulnerable situation.

Results: vulnerability must be recognized as a feature of the human condition, because its dimensions involve the subject and their health, material, socio-environmental, cultural and legal conditions. When considering vulnerability from a political and awareness-raising perspective, education emerges as a tool to overcome it, for it makes it possible to develop the singularities of the subjects, preparing them for their responsibility to the world; it enables them to overcome alienation; it materializes political learning and decision making. All of this together is crucial to overcome the condition of vulnerability to the inequalities existing in the world and the respect for the subjects' freedom.

Conclusion and implications for practice: arendtian thoughts are related to vulnerability, since awareness, through education, is indispensable to the improvement of the current social and political context. The human being's search for freedom and the encouragement of their actions enable the evolution of the subject in the world.

Keywords

Education; Nursing; Freedom; Philosophy; Health Vulnerability

Resumen

Objetivo: reflexionar sobre el concepto de vulnerabilidad en salud a la luz de los supuestos de educación y libertad de Hannah Arendt.

Método: estudio teórico-reflexivo cuyos resultados se agruparon en dos categorías: Vulnerabilidad en salud como condición humana y Educación y libertad del sujeto en situación de vulnerabilidad.

Resultados: la vulnerabilidad debe ser reconocida como un rasgo de la condición humana, ya que sus dimensiones involucran al sujeto y sus condiciones de salud, materiales, socioambientales, culturales y legales. Al considerar la vulnerabilidad desde una perspectiva política y de sensibilización, la educación surge como una herramienta para superarlas, ya que permite desarrollar las singularidades de los sujetos, preparándolos para la responsabilidad con el mundo; permite superar la alienación; materializa el aprendizaje político y la toma de decisiones. Todo esto en conjunto es fundamental para superar la condición de vulnerabilidad ante las desigualdades existentes en el mundo y el respeto a la libertad de los sujetos.

Conclusión e implicaciones para la práctica: los pensamientos arendtianos están relacionados con la vulnerabilidad, ya que la conciencia, a través de la educación, es fundamental para mejorar el contexto social y político actual. La búsqueda por la libertad de los seres humanos y el estímulo de sus acciones brindan oportunidades para la evolución del sujeto en el mundo.

Palabras clave

Educación; Enfermería; Filosofía; Libertad; Vulnerabilidad en Salud

Resumo

Objetivo: refletir sobre o conceito de vulnerabilidade em saúde à luz dos pressupostos de educação e liberdade de Hannah Arendt.

Método: estudo teórico-reflexivo cujos resultados foram agrupados em duas categorias: Vulnerabilidade em saúde como condição humana e Educação e liberdade do sujeito em situação de vulnerabilidade.

Resultados: a vulnerabilidade deve ser reconhecida como traço da condição humana, pois suas dimensões envolvem o sujeito e suas condições de saúde, materiais, socioambientais, culturais e jurídicas. Ao considerar a vulnerabilidade na perspectiva política e conscientizadora, a educação emerge como ferramenta para sobrepujá-las, pois possibilita desenvolver as singularidades dos sujeitos, preparando-os para a responsabilidade com o mundo; propicia superar a alienação; concretiza o aprendizado político e a tomada de decisões. Tudo isso reunido é crucial para suplantar a condição de vulnerabilidade frente às desigualdades existentes no mundo e o respeito à liberdade dos sujeitos.

Conclusão e implicações para a prática: pensamentos arendtianos guardam relação com vulnerabilidade, pois a conscientização, por meio da educação, é indispensável ao aprimoramento do atual contexto social e político. A busca do ser humano pela liberdade e o encorajamento de suas ações oportunizam a evolução do sujeito no mundo.

Palavras-chave

Educação; Enfermagem; Filosofia; Liberdade; Vulnerabilidade em saúde

References

1 Anbeek C. The courage to be vulnerable: philosophical considerations. Int J Philosophy Theology. 2021;82(1):64-76. http://dx.doi.org/10.1080/21692327.2021.1880962.

2 Enang I, Murray J, Dougall N, Wooff A, Heyman I, Aston E. Defining and assessing vulnerability within law enforcement and public health organisations: a scoping review. Health Justice. 2019;7(1):2. http://dx.doi.org/10.1186/s40352-019-0083-z. PMid:30825016.

3 Arendt H. A condição humana. 13ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária; 2016.

4 Winter AC, Menegotto LMO, Zucchetti DT. Vulnerabilidade social e educação: uma reflexão na perspectiva da importância da intersetorialidade. Conh Diversidade. 2019;11(25):165-83. http://dx.doi.org/10.18316/rcd.v11i25.5526.

5 Garret PM. Hannah Arendt and social work: a critical commentary. Qual Soc Work. 2019;1-18. http://dx.doi.org/10.1177/1473325019887778.

6 Shymko Y, Frémeaux S. Escaping the fantasy land of freedom in organizations: the contribuition of Hannah Arendt. J Bus Ehtics. 2021. http://dx.doi.org/10.1007/s10551-020-04707-x.

7 Sousa YG, Medeiros SM, Santos VEP, Temoteo RCA, Carvalho JBL. The human condition og the nursing worker from the perspective of Hannah Arendt. Rev Bras Enferm. 2020;73(1):e20170727. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0727. PMid:32049213.

8 Martinez CT, Machado AM. Diálogos entre o método da cartografia e alguns pressupostos filosóficos de Hannah Arendt na pesquisa em educação. Interface (Botucatu). 2021;25:e190835. http://dx.doi.org/10.1590/interface.190835.

9 Cenci AV, Casagranda EA. Alteridade, ação e educação em Hannah Arendt. Cad Pesq. 2018;48(167):172-91. http://dx.doi.org/10.1590/198053144664.

10 Arendt H. Entre o passado e o futuro. 8ª ed. São Paulo: Perspectiva; 2016.

11 Palma D, Sá APS, Barros NN, Sachs RS. Storytelling and the pleasure of getting used to: exercises in imagination for writing practice in human rights education. Trab Ling Aplic. 2018;57(2):699-730. http://dx.doi.org/10.1590/010318138651914365851.

12 Briskievicz DA. A ontologia da singularidade e a educação em Hannah Arendt: uma preparação para o mundo. Rev Port Educ. 2018;31(1):79-83. http://dx.doi.org/10.21814/rpe.12082.

13 Florêncio RS, Moreira TMM. Modelo de vulnerabilidade em saúde: esclarecimento conceitual na perspectiva do sujeito-social. Acta Paul Enferm. 2021;34:eAPE00353. http://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO00353.

14 Ayres JRCM. Vulnerabilidade, direitos humanos e cuidado: aportes conceituais. In: Barros S, Campos PFS, Fernandes JJS, organizadores. Atenção à saúde de populações vulneráveis. Barueri, SP: Manole; 2014.

15 Sevalho G. The concept of vulnerability and health education based on the teory laid out by Paulo Freire. Interface. 2018;22(64):177-88. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622016.0822.

16 Cestari VRF, Moreira TMM, Pessoa VLMP, Florêncio RS, Silva MRF, Torres RAM. The essence of care in health vulnerability: a Heideggerian construction. Rev Bras Enferm. 2017;70(5):1112-6. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0570. PMid:28977242.

17 Cestari VRF, Moreira TMM, Pessoa VLMP, Florêncio RS. Insuficiência cardíaca: interface com a vulnerabilidade em saúde. Curitiba: Ed CRV; 2019. http://dx.doi.org/10.24824/978854443499.4.

18 Ayres JRCM, Calazans GJ, Saletti HC Fo, França I Jr. Risco, vulnerabilidade e práticas de prevenção e promoção da saúde. In: Campos GWS, Bonfim JRA, Minayo MCS, Akerman M, Drumond M Jr, Carvalho YM, organizadores. Tratado de saúde coletiva. 2ª ed. São Paulo: HUCITEC Editora; 2012.

19 Aguiar OA. Hannah Arendt e o direito (parte II): outlaw e o direito a ter direitos. Kriterion. 2019;143(143):403-15. http://dx.doi.org/10.1590/0100-512x2019n14309oaa.

20 Wuensch AM, Cabrera J. Bioética e condição humana: contribuições para pensar o nascimento. Rev Bioet. 2018;26(4):484-93. http://dx.doi.org/10.1590/1983-80422018264266.

21 Heideman ITSB, Souza JB, Santos DG, Oliveira DR, Marques LC. Empoderamento: reflexões no contexto das vulnerabilidades e das práticas de enfermagem. Rev Baiana Enferm. 2021;35:e36399. https://doi.org/10.18471/rbe.v35.36399.

22 Gama CN, Duarte N. Concepção de currículo em Dermeval Saviani e suas relações com a categoria marxista de liberdade. Interface (Botucatu). 2017;21(62):521-30. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622016.0922.

23 Elias MDC. Celestin Freinet: uma pedagogia de atividade e cooperação. 9ª ed. Petrópolis: Editora Vozes; 2010. 112 p.

24 Alves R. A escola com que sempre sonhei sem imaginar que pudesse existir. 12ª ed. Campinas: Papirus Editora; 2010.

25 Romano A. Maria Montessori: a complex and multifaceted historiographical subject. Hist Psychol. 2020;23(2):203-7. http://dx.doi.org/10.1037/hop0000150. PMid:32378916.

26 Wagemann J, Edelhäuser F, Weger U. Outer and inner dimensions of brain and consciousness: refining and integrating the phenomenal layers. Adv Cogn Psychol. 2018;14(4):167-85. http://dx.doi.org/10.5709/acp-0248-2.

27 Almeida VS. Educação e liberdade em Hannah Arendt. Educ Pesqui. 2008;34(3):465-79. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022008000300004.

28 Macedo JKSS, Costa LPS, Lima AFS, Lima JLR, Vasconcelos BMV, Santos AAP. Vulnerability and its dimensions: reflections on nursing care for humans groups. Rev Enferm UERJ. 2020;28:e39222. http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2020.39222.

29 Santos IS, Vieira FS. The right to healthcare and fiscal austerity: the Brazilian case from an international perspective. Cien Saude Colet. 2018 jul;23(7):2303-14. http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232018237.09192018. PMid:30020383.

30 Machado VA, Pinheiro R, Miguez SF. Educação e liberdade na promoção da saúde escolar: perspectivas compreensivas sobre a ação política como potência nas comunidades escolares. Interface (Botucatu). 2021;25:e200035. http://dx.doi.org/10.1590/interface.200035.
 


Submitted date:
06/08/2021

Accepted date:
08/12/2021

67d835b7a95395592659a1f3 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections