Remote work of nurse-professors in pandemic times
Trabajo remoto de enfermeros docentes en tiempos de pandemia
O trabalho remoto de enfermeiros docentes em tempos de pandemia
Anna Raquel Lima Araújo; Larisse Marques Costa Sousa; Rita Beatriz de Sousa Carvalho; Adélia Dalva da Silva Oliveira; Fernanda Cláudia Miranda Amorim; Kayo Henrique Jardel Feitosa Sousa; Regina Célia Gollner Zeitoune; Carolinne Kilcia Carvalho Sena Damasceno
Abstract
Objective: from the perspective of nurse-professors, to analyze the effects of remote teaching because of the COVID-19 pandemic on their lives.
Method: a descriptive and qualitative study, conducted in October 2020 at a University Center in Teresina-PI. The research participants were 13 nurse-professors. Data collection took place by means of individual interviews, guided by a semi-structured script. Subsequently, content thematic analysis was performed
Results: the participants reported that remote teaching generated changes in the routine, with the need to adapt the class to the virtual environment and to implement home rearrangements. These aspects were maximized by lack of mastery in terms of the digital tools, which increased the work demands. Sometimes they felt anguished, sad, guilty, and alone due to the obstacles to establish good relationships with the students. Work overload contributed to physical and emotional illness in the nurse-professors, who reported stress, tiredness, difficulty sleeping, blood circulation and eating problems, and visual impairment.
Final considerations and implications for the practice: remote teaching has generated high demands, which exacerbate risk situations for the participants' illness; therefore, strategies must be thought out focusing on the re-signification of the teaching work, a theme that is still incipient in research studies.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: analisar, na percepção de enfermeiros docentes, os efeitos do ensino remoto decorrente da pandemia de Covid-19 na sua vida.
Método: estudo descritivo e qualitativo, realizado em um Centro Universitário de Teresina-PI, em outubro de 2020. Participaram da pesquisa 13 enfermeiros docentes. A coleta de dados ocorreu mediante entrevistas individuais, guiadas por um roteiro semiestruturado. Posteriormente, procedeu-se à análise temática de conteúdo.
Resultados: os participantes relataram que o ensino remoto gerou mudanças na rotina, com a necessidade de adequação das aulas para o ambiente virtual e rearranjos domésticos. Esses aspectos foram maximizados pela falta de domínio sobre as ferramentas digitais, o que aumentou as demandas de trabalho. Algumas vezes eles sentiram-se angustiados, tristes, culpados e sozinhos devido aos entraves para estabelecer relações com os alunos. A sobrecarga laboral contribuiu para o adoecimento físico e emocional dos enfermeiros docentes, que referiram estresse, cansaço, dificuldades para dormir, problemas de circulação sanguínea e de alimentação e danos visuais.
Considerações finais e implicações para a prática: o ensino remoto tem produzido demandas elevadas, que exacerbam situações de risco para adoecimento dos participantes; portanto, estratégias devem ser pensadas com foco na ressignificação do trabalho docente, uma temática ainda incipiente nas investigações.
Palavras-chave
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Submetido em:
06/05/2021
Aceito em:
06/07/2021