Interprofessional collaboration in primary health care: the team’s intentions versus the reality of work processes
La colaboración interprofesional en la atención primaria: la intencionalidad de los equipos versus la realidad del proceso de trabajo
Interprofissionalidade na atenção primária: intencionalidades das equipes versus realidade do processo de trabalho
Aridiane Alves Ribeiro; Christiane Ricaldoni Giviziez; Elânia Assis Rocha Coimbra; Jeniffer Dayane Duarte dos Santos; Jhonatan Emanuel Maciel de Pontes; Nina Franco Luz; Rafael de Oliveira Rocha; Webster Leonardo Guimarães da Costa
Abstract
Objective: to compare self-reported interprofessional attitudes according to the teams from different primary health care services with the actual context of work processes.
Method: Quantitative and qualitative study in which data were collected in two stages between December of 2019 and October of 2020. Systematic observation was the strategy used to collect data from primary health care centers. A script based on the Canadian Interprofessional Health Collaborative framework and the Analyzer Flowchart was used to observe the patient-centered work process. Observations were recorded in a Field Diary, and the Brazilian version of the Jefferson Scale of Attitudes Toward Interprofessional Collaboration was used.
Results: 91 primary health workers completed the scale. The median score was 120, meaning all the health teams value collaborative work. Nonetheless, differences were found between what the participants say and what they do, considering that the structured work process limits collaborative practice.
Conclusions and Implications to Practice: the services need to value programmed activities to promote interprofessional collaboration among health and nursing teams working in primary health care, and reserve time, and give opportunities for meetings to occur. Additionally, training addressing interprofessional collaboration needs to be provided to workers in addition to public policies to ensure mechanisms that promote collaborative practices.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: comparar atitudes relacionadas à colaboração interprofissional autorrelatadas por diferentes equipes da atenção primária com a realidade observada de seus processos de trabalho.
Método: abordagem qualitativa e quantitativa implementada em duas etapas de coleta de dados, entre dezembro de 2019 e outubro de 2020. Na qualitativa, empregou-se a observação sistemática dos atendimentos em unidades de saúde. Utilizou-se roteiro de observação baseado no Referencial para Competências em Interprofissionalidade e no Fluxograma Analisador do processo de trabalho centrado no usuário. As observações foram registradas em diário de campo. Na etapa quantitativa, aplicou-se a Escala de Atitudes Relacionadas à Colaboração Interprofissional.
Resultados: noventa e um profissionais da atenção básica responderam a escala. Obteve-se uma média de 120 de pontuação, que significa valorização do trabalho colaborativo por respondentes de todas as equipes. Apesar disso, foram observadas divergências entre o falado e o vivido, pois o processo de trabalho estruturado parece limitar atitudes colaborativas.
Conclusões e implicações para a prática: valorização de atividades programadas para o trabalho interprofissional da equipe de saúde e de enfermagem na atenção primária, como espaços na agenda para reuniões. Necessidade de promoção da educação interprofissional com trabalhadores, bem como de políticas públicas que garantam mecanismos para o trabalho colaborativo na atenção básica.
Palavras-chave
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Submetido em:
01/07/2021
Aceito em:
11/08/2021