Social representations of adolescents about HIV/AIDS transmission in sexual relations: vulnerabilities and risks
Representaciones sociales de adolescentes sobre la transmisión del VIH/AIDS en relaciones sexuales: vulnerabilidades y riesgos
Representações sociais de adolescentes sobre a transmissão do HIV/AIDS nas relações sexuais: vulnerabilidades e riscos
Esmelsy Cabrera Garcia; Ivoneide Ribeiro Costa; Regina Celia de Oliveira; Carlos Roberto Lyra da Silva; Amanda Regina da Silva Góis; Fátima Maria da Silva Abrão
Abstract
Objective: To understand social representations of adolescents about vulnerabilities and risks of contracting HIV/AIDS in sexual relations.
Method: Study of social representations, based on individual interviews with 15 adolescents and a focus group with eight adolescents from a public school in Recife, Pernambuco, Brazil. Data were collected from May to October 2016. For the processing of data, the thematic-categorial content analysis technique was used with the aid of the QSR Nvivo11 Software.
Results: The categories: risks of contracting HIV/AIDS in sexual relations; and from the risks of contracting HIV/AIDS in sexual relations to the vulnerabilities cover the themes of not using condoms, having used alcohol and/or drugs, having several partners, having difficulties in accessing health and sex education services in schools; and not having conversations with parents or family members.
Conclusion and implications for practice: it was understood that social representations circulate in the imaginary and in the school environment, interfering in the reality of adolescents. It is proposed to prioritize public policies focused on the emotional, affective and social dimensions.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: compreender as representações sociais de adolescentes sobre vulnerabilidades e riscos para contrair o HIV/Aids nas relações sexuais.
Método: estudo de representações sociais, realizado a partir de entrevistas individuais com 15 adolescentes e grupo focal com oito adolescentes de uma escola pública do Recife, Pernambuco, Brasil. Os dados foram coletados no período de maio a outubro de 2016. Para tratamento dos dados, empregou-se a técnica de análise de conteúdo temática-categorial com o auxílio do Software QSR Nvivo11.
Resultados: as categorias: riscos de contrair HIV/Aids nas relações sexuais; e dos riscos de contrair HIV/Aids nas relações sexuais às vulnerabilidades abrigam os temas não usar preservativo, ter usado álcool e/ou drogas, ter vários parceiros, ter dificuldades de acesso aos serviços de saúde e de educação sexual nas escolas; e não ter conversas com os pais ou familiares.
Conclusão e implicações para a prática: compreendeu-se que as representações sociais circulam no imaginário e no ambiente escolar, interferindo na realidade dos adolescentes. Propõe-se priorizar políticas públicas focadas nas dimensões emocionais, afetivas e sociais.
Palavras-chave
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Submetido em:
29/03/2021
Aceito em:
29/06/2021