Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2021-0070
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Management and leadership in the nurses' perception: A walk in the light of professional burocracy

Gestión y liderazgo en la percepción de los enfermeros: un paseo a la luz de la burocracia profesional

Gestão e liderança na percepção de enfermeiros: um caminhar à luz da burocracia profissional

Gilberto Tadeu Reis da Silva; Patrícia Alves Galhardo Varanda; Nívia Vanessa Carneiro dos Santos; Naomy Safira Batista da Silva; Rilary Silva Salles; Simone Coelho Amestoy; Giselle Alves da Silva Teixeira; Paulo Joaquim Pina Queirós

Downloads: 0
Views: 128

Abstract

Objective: to analyze the styles and factors involved in nurses' management and leadership in three countries, Brazil, Portugal and Spain, in the light of Professional Bureaucracy.

Method: a descriptive and exploratory study with a qualitative approach carried out in three university hospitals located in different countries, namely: Brazil, Spain and Portugal. Thirty nurses participated in the research. Data was collected through a collection script with sociodemographic questions and interviews analyzed using the WebQda software.

Results: different perceptions about the integrating elements of participation in the three countries were revealed, highlighting communication from different perspectives. Some convergences in relation to teamwork were verified, where trust was the element that drives and motivates the team. It is a participatory relationship in the development of work.

Conclusion and implications for the practice: in the three countries, it was possible to identify the importance of communication in the management process, as well as the management and leadership styles, as elements that favor performance of the team. Presence of relevant intervening factors was also evidenced, such as choice, organizational climate, interpersonal relationships, transparency in work and delegation of functions, which involves professional bureaucracy in which the nurses' knowledge allows them to exercise their skills in a horizontal and participatory manner.

Keywords

Nursing; Leadership; Leadership and Governance Capacity; Health Management; Nursing Team

Resumen

Objetivo: analizar los estilos y factores implicados en la gestión y el liderazgo de enfermeros en tres países, Brasil, Portugal y España, a la luz de la Burocracia Profesional.

Método: estudio descriptivo exploratorio con abordaje cualitativo realizado en tres hospitales universitarios ubicados en diferentes países: Brasil, España y Portugal. Treinta enfermeros participaron en la investigación. Los datos fueron recolectados a través de un script de recopilación de datos con preguntas sociodemográficas y entrevistas analizadas con la utilización del software WebQda.

Resultados: se revelaron diferentes percepciones sobre los elementos integradores de la participación en los tres países, destacando la comunicación desde diferentes perspectivas. Se constataron algunas convergencias en relación al trabajo en equipo, siendo la confianza el elemento que impulsa y motiva al equipo. Se advierte una relación participativa en el desarrollo del trabajo.

Conclusión e implicaciones para la práctica: se pudo advertir, en los tres países, la importancia de la comunicación en el proceso de gestión, así como los estilos de gestión y liderazgo, como elementos que permiten mejorar el desempeño del equipo. También se evidenciaron factores intervinientes relevantes, como la escucha, el clima organizacional, la relación interpersonal, la transparencia en el trabajo y la delegación de funciones, que conforman la burocracia profesional en la cual el conocimiento de los enfermos les permite el despliegue de sus competencias de manera horizontal y participativa.

Palabras clave

Enfermería; Liderazgo; Capacidad de Liderazgo y Gobernanza; Gestión en Salud; Equipo de Enfermería

Resumo

Objetivo: analisar os estilos e fatores intervenientes na gestão e liderança de enfermeiros em três países, Brasil, Portugal e Espanha, à luz da Burocracia Profissional.

Método: estudo exploratório e descritivo de abordagem qualitativa realizado em três hospitais universitários localizados em diferentes países: Brasil, Espanha e Portugal. Participaram da pesquisa 30 enfermeiros. Os dados foram coletados por meio de um roteiro de coleta de dados com questões sociodemográficas e entrevistas analisadas com auxílio do software WebQda.

Resultados: diferentes percepções sobre os elementos integradores da participação foram reveladas nos três países, destacando-se a comunicação em diversas óticas. Verificou-se algumas convergências em relação ao trabalho em equipe, sendo a confiança o elemento que impulsiona e motiva a equipe. Sinaliza-se para uma relação participativa no desenvolvimento do trabalho.

Conclusão e implicações para a prática: foi possível identificar, nos três países, a importância da comunicação no processo de gestão, bem como dos estilos de gestão e de liderança, como elementos que oportunizam a atuação da equipe. Também foi evidenciada a presença de fatores intervenientes de relevância, tais como escuta, clima organizacional, relação interpessoal, transparência no trabalho e delegação de funções, os quais envolvem a burocracia profissional em que o conhecimento do enfermeiro possibilita o exercício de suas habilidades de forma horizontalizada e participativa.

Palavras-chave

Enfermagem; Liderança; Capacidade de Liderança e Governança; Gestão em Saúde; Equipe de Enfermagem

Referencias

1 Amestoy SC, Backes VMS, Thofehrn MB, Martini JG, Meirelles BHS, Trindade LL. Conflict management: challenges experienced by nurse-leaders in the hospital environment. Rev Gaúcha Enferm. 2014;35(2):79-85. http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2014.02.40155. PMid:25158465.

2 Neves VR, Sanna MC. Concepts and practices of teaching and exercise of leadership in Nursing. Rev Bras Enferm. 2016;69(4):733-40. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2016690417i. PMid:27508480.

3 Oliveira C, Santos LC, Andrade J, Domingos TS, Spiri WC. Leadership in the perspective of Family Health Strategy nurses. Rev Gaúcha Enferm. 2020;41(3):e20190106. http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2020.20190106. PMid:32294724.

4 Barreto RMA, Vasconcelos MN, Melo ES, Araújo MAF, Lira RCM, Albuquerque IMAN. Managerial dimensions in the academic education of nurses: an integrative review. Rev Eletr Enf. 2018;20:v20a27. https://doi.org/10.5216/ree.v20.47945.

5 Leal JAL, Melo CMM. The nurses’ work process in different countries: an integrative review. Rev Bras Enferm. 2018;71(2):413-23. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0468. PMid:29412301.

6 Nunes EMGT, Gaspar MFM. A liderança em enfermagem e a satisfação dos pacientes em contexto hospitalar. Rev Gaúcha Enferm. 2016;37(2):e55726. http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2016.02.55726. PMid:27253595.

7 Sarik DA, Thompson R, Cordo J, Nieves Roldan I, Gonzalez JL. Good for nurses, good for patients: creating a healthy work environment in a pediatric acute care setting. Nurse Lead. 2020;18(1):30-4. http://dx.doi.org/10.1016/j.mnl.2019.11.005.

8 Fradique MJ, Mendes L. Efeitos da liderança na melhoria da qualidade dos cuidados de enfermagem. Rev Enf Ref. 2013;sérIII(10):45-53. http://dx.doi.org/10.12707/RIII12133.

9 Thofehrn MB, Montesinos MJL, Jacondino MB, Fernandes HN, Gallo CMC, Figueira AB. Processo de trabalho dos enfermeiros na produção de saúde em um hospital universitário de Murcia/Espanha. Cienc Cuid Saúde. 2015;14(1):924-32. http://dx.doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v14i1.22094.

10 Ferracioli GV, Oliveira RR, Souza VS, Teston EF, Varela PLR, Costa MAR. Competências gerenciais na perspectiva de enfermeiros do contexto hospitalar. Rev Of Cons Fed Enferm [Internet]. 2020; [citado 2021 abr 9];11(1):15-20. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/2254

11 Mintzberg H. Criando organizações eficazes: estruturas em cinco configurações. São Paulo: Atlas; 1995. 304 p.

12 Taquette SR, Minayo MC. Análise de estudos qualitativos conduzidos por médicos publicados em periódicos científicos brasileiros entre 2004 e 2013. Physis Rev Saúde Coletiva. 2016;26(2):417-34. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312016000200005.

13 Cunha MLS, Freire J-M, Repullo JR, Hortale VA. Bureaucratic state and health management training from a historical perspective: similarities and differences between Brazil and Spain. Saude Soc. 2019;28(2):80-94. http://dx.doi.org/10.1590/s0104-12902019180616.

14 Major MJ, Magalhães A. Reestruturação do serviço nacional de saúde em Portugal: balanço da empresarialização dos hospitais públicos portugueses. Rev Adm [Internet]. 2014; [citado 2021 abr 9];49(3):476-90. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rausp/a/9vc6zNCVxwjYYYJHvmNmmyP /?format=pdf⟨=pt

15 Costa BRL. Bola de neve virtual: o uso das redes sociais virtuais no processo de coleta de dados de uma pesquisa científica. Rev Interdiscip Gestão Soc [Internet]. 2018; [citado 2021 abr 9];7(1):15-37. Disponível em: http://periódicos.ufba.br/index.php/rigs/article/view/24649/16131

16 Faria CC, Santos MCM, Luz NC, Pereira LF, Lima RS, Haddad JGV. How leader nurse communicates in a hospital: an analysis of discursive practices. Rev Pesqui Cuid é Fundam Online. 2017;9(1):152-8. http://dx.doi.org/10.9789/2175-5361.2017.v9i1.152-158.

17 Jorge MJ, Carvalho FA, Santiago RP, Ferreira DS. Organização e desempenho avaliação da centralização da patologia do INCA-Brasil. Rev Adm Empres. 2014;54(6):681-91. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-759020140608.

18 Solbakken R, Bergdahl E, Rudolfsson G, Bondas T. International Nursing: caring in nursing leadership: a metaethnography from the nurse leader’s perspective. Nurs Adm Q. 2018;42(4):E1-19. http://dx.doi.org/10.1097/NAQ.0000000000000314. PMid:30180085.

19 Carlos AMM, Kuiava IB, Nogueira MM, Menegon FHA, Andrade SR, Santos JLG. Liderança no ambiente hospitalar: diferenças entre enfermeiros assistenciais e enfermeiros gerentes. Enferm. Foco [Internet]. 2019; [citado 2021 abr 9];10(6):143-8. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/ portal/resource/pt/biblio-1099617

20 Peduzzi M, Agreli HLF, Silva JAM, Souza HS. Trabalho em Equipe: uma revisita ao conceito e a seus desdobramentos no trabalho interprofissional. Trab Educ Saúde. 2020;18(Supl. 1):e0024678. http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00246.

21 Pereira RCA, Rivera FJU, Artmann E. O trabalho multiprofissional na Estratégia Saúde da Família: estudo sobre modalidades de equipes. Interface Commun Heal Educ. 2013;17(45):327-40. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832013005000006.

22 Nogueira JWS, Rodrigues MCS. Effective communication in teamwork in health: a challenge for patient safety. Cogitare Enferm. 2015;20(3):636-40. http://dx.doi.org/10.5380/ce.v20i3.40016.

23 Nzinga J, McGivern G, English M. Examining clinical leadership in Kenyan public hospitals through the distributed leadership lens. Health Policy Plan. 2018;33(Supl. 2):ii27-34. http://dx.doi.org/10.1093/heapol/czx167.

24 Poghosyan L, Liu J. Nurse practitioner autonomy and relationships with leadership affect teamwork in primary care practices: a cross-sectional survey. J Gen Intern Med. 2016;31(7):771-7. http://dx.doi.org/10.1007/s11606-016-3652-z. PMid:26951282.


Submitted date:
04/09/2021

Accepted date:
16/09/2021

67d1d962a95395702143a394 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections