Eases and hindrances of reference in an emergency care unit
Facilidades y barreras de referencia en una unidad de atención de emergencia
Facilidades e entraves da referência em unidade de pronto atendimento
Patrícia Madalena Vieira Hermida; Eliane Regina Pereira do Nascimento; Luciana Bihain Hagemann de Malfussi; Daniele Delacanal Lazzari; Sabrina Guterres da Silva Galetto; Giovanna Mercado Torres
Abstract
Objective: to describe, from the perspective of nurses and physicians, the eases and hindrances of referrals in an Emergency Care Unit.
Method: a descriptive, qualitative study, carried out in an Emergency Care Unit in a city of Santa Catarina, Brazil. Seven nurses and 23 physicians participated. Data was collected through individual semi-structured interviews and analyzed using the Discourse of the Collective Subject technique.
Results: the eases involved: having specialized reference services; patient severity; care in “zero vacancy”; good relationship among professionals of the emergency services and empathy. Among the hindrances were: difficult contact by telephone with hospitals and their overcrowding; difficulty in getting transport, especially for patients with stable clinical situation and the lack of ambulance from the municipality.
Conclusion and implications for the practice: the referral facilities potentiate the attendance to urgencies, however, the hindrances, referring to hospital vacancy and transport, can compromise the integrality and continuity of care, requiring improvements in network health care.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: descrever, na perspectiva de enfermeiros e médicos, as facilidades e os entraves da referência em uma Unidade de Pronto Atendimento.
Método: estudo descritivo, qualitativo, realizado em uma Unidade de Pronto Atendimento de um município de Santa Catarina, Brasil. Participaram sete enfermeiros e 23 médicos. Os dados foram coletados por meio de entrevista individual semiestruturada e analisados mediante a técnica do Discurso do Sujeito Coletivo.
Resultados: as facilidades envolveram: ter serviços de referência especializados; gravidade do paciente; atendimento em “vaga zero”; boa relação entre os profissionais dos serviços de urgência e a empatia. Dentre os entraves, estavam: contato difícil por telefone com os hospitais e a superlotação destes; dificuldade para conseguir transporte, sobretudo, para paciente com situação clínica estável e a falta de ambulância do município.
Conclusão e implicações para a prática: as facilidades da referência potencializam o atendimento às urgências, porém, os entraves, referentes à vaga hospitalar e ao transporte, podem comprometer a integralidade e a continuidade do cuidado, necessitando de melhorias na atenção à saúde em rede.
Palavras-chave
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Submitted date:
03/03/2021
Accepted date:
08/12/2021