Educational technology on cleaning and disinfecting toys for school environments in the face of the COVID-19 pandemic
Tecnología educativa en limpieza y desinfección de juguetes para ambientes escolares ante la pandemia COVID-19
Tecnologia Educacional sobre limpeza e desinfecção de brinquedos para ambientes escolares frente à pandemia da COVID-19
Patrícia Pinto Braga; Márcia Christina Caetano Romano; Elaine Cristina Rodrigues Gesteira; Dayse Bazílio Rosa de Souza; Marina Guedes Pinto; Verônica Gomes dos Santos
Abstract
Objective: to describe the construction and validation, of content and appearance, of an educational technology on cleaning and disinfecting toys for school environments and daycare centers in the context of the coronavirus pandemic.
Method: Validation methodological research, guided by the Psychometry theory. Three phases were carried out, namely: (1) bibliographic review, (2) elaboration of the educational technology, and (3) evaluation, improvement and validation of the content and appearance of the booklet. The participants were 20 evaluators and 16 professionals specialized in early childhood education. To ensure validation, we consider a Content Validity Index of at least 0.8. The data were treated using the Statistical Package for Social Science software and submitted to descriptive analysis of frequency distribution.
Results: The global improvement and validation of the content was 0.99 for the evaluators and 0.96 for the target audience. The domains of the booklet showed improvement and content validation above 0.8, suggesting that this is a representative material, in terms of appearance and content.
Conclusion and implications for the practice: In the context of educational activities in Nursing, the digital booklet can be considered as an instrument capable of favoring clear and reliable guidance on cleaning and disinfecting toys for school environments in the coronavirus pandemic scenario.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: descrever a construção e validação do conteúdo e aparência de tecnologia educacional sobre limpeza e desinfecção de brinquedos para ambientes escolares e creches, no contexto de pandemia do coronavírus.
Método: Pesquisa metodológica de validação, orientada pela teoria da Psicometria. Realizada em três fases: (1) revisão bibliográfica (2) elaboração da tecnologia educacional (3) avaliação, aperfeiçoamento e validação do conteúdo e aparência da cartilha. Participaram 20 juízes e 16 profissionais da educação infantil. Para garantir a validação, consideramos o índice de validade de conteúdo de, no mínimo, 0,8. Os dados foram tratados no software Statistical Package for Social Science e submetidos à análise descritiva de distribuição de frequências.
Resultados: O índice de validade de conteúdo global foi de 0,99 para juízes e 0,96 para o público-alvo. Os domínios da cartilha apresentaram índice de validade de conteúdo superior a 0,8 sugerindo que é um material representativo, quanto à aparência e conteúdo.
Conclusão e implicações para prática: A cartilha digital pode ser considerada, no contexto das atividades educativas em enfermagem, instrumento capaz de favorecer orientações claras e confiáveis sobre a limpeza e desinfecção de brinquedos, para ambientes escolares, no cenário de pandemia do novo coronavírus.
Palavras-chave
Referências
1 World Health Organization. WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard: COVID-19 [Internet]. Geneva: WHO; 2020. Disponível em:
2 Harapan H, Itoh N, Yufika A, Winardi W, Keam S, Te H et al. Coronavirus disease 2019 (COVID-19): a literature review. J Infect Public Health. 2020;13(5):667-73.
3 Ministério da Saúde (BR). Coronavírus (COVID-19) [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2020 [citado 2020 nov 23]. Disponível em:
4 Whittaker E, Bamford A, Kenny J, Kaforou M, Jones CE, Shah P et al. Clinical characteristics of 58 children with a pediatric inflammatory multisystem syndrome temporally associated with SARS-CoV-2. JAMA. 2020;324(3):259-69.
5 Wu Z, McGoogan JM. Characteristics of and important lessons from the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Outbreak in China. JAMA. 2020;323(13):1239-42.
6 Livingston E, Bucher K. Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) in Italy. JAMA. 2020;323(14):1335.
7 Ministério da Saúde (BR). Boletim Epidemiológico Especial 44. Doença pelo Coronavírus COVID-19. Semana Epidemiológica 53 [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2020 [citado 2020 nov 23]. Disponível em:
8 Ministério da Saúde (BR). Boletim Epidemiológico Especial 52. Doença pelo Coronavírus COVID-19. Semana Epidemiológica 8 [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2021 [citado 2020 nov 23]. Disponível em:
9 Nota técnica GVIMS/GGTES/ANVISA Nº 04/2020 (BR). Orientações para serviços de saúde: medidas de prevenção e controle que devem ser adotados durante a assistência aos casos suspeitos ou confirmados de infecção pelo novo Coronavírus (SARS-CoV-2). Diário Oficial da União [periódico de Internet], Brasília (DF), 31 mar. 2020 [citado 2020 nov 23]. Disponível em:
10 Vilelas JMS. The new coronavirus and the risk to children's health. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2020;28:e3320.
11 Cao Q, Chen YC, Chen CL, Chiu CH. SARS-CoV-2 infection in children: transmission dynamics and clinical characteristics. J Formos Med Assoc. 2020;119(3):670-3.
12 Kampf G, Todt D, Pfaender S, Steinmann E. Persistence of coronaviruses on inanimate surfaces and their inactivation with biocidal agents. J Hosp Infect. 2020;104(3):246-51. http://dx.doi.org/10.1016/j.jhin.2020.01.022.
13 Moriarty LF, Plucinski MM, Marston BJ, Kurbatova EV, Knust B, Murray EL et al. Public Health Responses to COVID-19 Outbreaks on Cruise Ships - Worldwide, February-March 2020. MMWR Morb Mortal Wkly Rep. 2020;69(12):347-52.
14 Carvalho AS, Cunha FL, Hofling RTB, Imparato JCP, Fantinato V. Métodos de desinfecção de brinquedos em consultórios odontológicos. Rev Gaucha Odontol. [Internet]. 2004 [citado 2020 nov 23];52(3):165-8. Disponível em:
15 Jimenez M, Martinez CI, Chaidez C. Disinfection alternatives for contact surfaces and toys at child care centers. Int J Environ Health Res. 2010;20(6):387-94.
16 Furquim FC, Medina LT. Identificação de
17 Davis SG, Corbitt AM, Everton VM, Grano CA, Kiefner PA, Wilson AS et al. Are ball pits the play-ground for potentially harmful bacteria? Pediatr Nurs. 1999;25(2):151-5. PMid:10532011.
18 De Paula NM, Costa E. Brinquedoteca hospitalar e a importância da higienização dos brinquedos. SCIAS - Arte/Educação [Internet]. 2014 [citado 2020 nov 23];3(3):51-66. Disponível em:
19 Sabino LMM, Ferreira AMV, Joventino ES, Lima FET, Penha JC, Lima KF et al. Elaboração e validação de cartilha para prevenção da diarreia infantil. Acta Paul Enferm. 2018;31(3):233-9.
20 Lemos M, Fontoura M. A integração da educação e trabalho na saúde e a Política de Educação Permanente em Saúde do SUS-BA. Rev Baiana Saúd Púb. 2009;33(1):113-20.
21 Blasi DG, El Dib RP, Correa I. Efetividade da higienização de brinquedos infantis na redução microbiana: revisão sistemática da literatura. Vigil. Sanit. Debate. 2016;4(3):96-102.
22 Polit DF, Beck CT. Fundamentos de pesquisa em enfermagem - Avaliação de evidências para a prática da enfermagem [Internet]. 7. ed. Porto Alegre: Artmed; 2011 [citado 2020 nov 23]. 669 p. Disponível em:
23 Pasquali L. Psicometria: teoria e aplicações [Internet]. Brasília: Editora Universidade de Brasília; 1997 [citado 2020 nov 23]. 289 p. Disponível em:
24 Melo RP, Moreira RP, Fontenele FC, Aguiar ASC, Joventino ES, Carvalho EC. Critérios de seleção de experts para estudos de validação de fenômenos de enfermagem. Rev Rene
25 Alexandre NMC, Coluci MZO. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Cien Saude Colet. 2011;16(7):3061-8.
26 Lima MB, Rebouças CBA, Castro RCMB, Cipriano MAB, Cardoso MVLML, Almeida PC. Construction and validation of educational video for the guidance of parents of children regarding clean intermittent catheterization. Rev Esc Enferm USP. 2017;51:e03273.
27 Sena JF, Silva IP, Lucena SKP, Oliveira ACS, Costa IKF. Validação de material educativo para o cuidado da pessoa com estomia intestinal. Rev Lat Am Enfermagem. 2020;28:e3269.
28 Canva®. [Internet]. [citado 2020 nov 23]. Disponível em:
29 Centers for Disease Control and Prevention. How to clean and disinfect schools to help slow the spread of Flu [Internet]. USA: CDC; 2018 [citado 2020 nov 23]. Disponível em:
30 Cruz FOAM, Ferreira EB, Vasques CI, Mata LRF, Reis PED. Validation of an educative manual for patients with head and neck cancer submitted to radiation therapy. Rev Lat Am Enfermagem. 2016;24(0):e2706.
31 Moura IH, Silva AFR, Rocha AESH, Lima LHO, Moreira TMM, Silva ARV. Construction and validation of educational materials for the prevention of metabolic syndrome in adolescents. Rev Lat Am Enfermagem. 2017;25(0):e2934.
32 Organização Pan-Americana de Saúde. Entenda a infodemia e a desinformação na luta contra a COVID-19 [Internet]. Washington: Departamento de Evidência e Inteligência para Ação em Saúde/OPAS; 2020 [citado 2020 nov 23]. 5 p. Disponível em:
33 Alexandre NMC, Coluci MZO. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Cien Saude Colet. 2011 jul;16(7):3061-8.
34 Rodrigues LN, Santos AS, Gomes PPS, Silva WCP, Chaves EM. Construction and validation of an educational booklet on care for children with gastrostomy. Rev Bras Enferm. 2020;73(3):e20190108.
35 Cruz FOAM, Ferreira EB, Vasques CI, Mata LRF, Reis PED. Validation of na educative manual for patients with head and neck câncer to radiation therapy. Rev Lat Am Enfermagem. 2016;24(0):e2706.
36 Silva RCR, Raimundo ACL, Santos CTO, Vieira ACS. Construção de cartilha educativa sobre cuidados com crianças frente à pandemia COVID-19: relato de experiência. Rev Baiana Enferm. 2020;34:e37173.
37 Gouveia AO, Silva HRS, Batista JBS No. Saúde mental em tempos de pandemia de Covid-19: construção de cartilha educativa com orientações para o período de pandemia. Enferm. Foco (Brasília). [Internet]. 2020 [citado 2020 nov 23];11(1, n. esp):168-73. Disponível em:
38 Coutinho JG, Padilla M. Informação adequada, confiável e oportuna em tempos de pandemia de COVID-19. Rev Panam Salud Publica. 2020;44:e118.
39 Zarocostas J. How to fight an infodemic. Lancet. 2020;395(10225):676.
40 Rvachew S, Thompson D, Dey R. Can technology help close the gender gap in literacy achievement? Evidence from boys and girls sharing eBooks. Int J Speech Lang Pathol. 2020;22(3):290-301.
41 Teixeira E, Medeiros HP, Nascimento MHM. Referenciais metodológicos para validação de tecnologias cuidativo-educacionais. In: Nietsche EA, Teixeira E, Medeiros HP, organizadores. Tecnologias cuidativo-educacionais: uma possibilidade para o empoderamento do(a) enfermeiro(a). Porto Alegre: Moriá; 2014. p. 113-27.
42 Wild CF, Nietsche EA, Salbego C, Teixeira E, Favero NB. Validation of educational booklet: an educational technology in dengue prevention. Rev Bras Enferm. 2019 set 16;72(5):1318-25.
43 Khurana S, Rao BK, Lewis LES, Bhat R, Purkayastha J, Kamath A et al. Development and validation of educational leaflet for caregivers of preterm infants. J Clin Diagn Res. 2016;10(7):1-4.
Submetido em:
26/01/2021
Aceito em:
28/04/2021