Nursing dialogues during the pandemic: reflections, challenges and perspectives for teaching-service integration
Diálogos de enfermería durante la pandemia: reflexiones, desafíos y perspectivas para la integración enseñanza-servcio
Diálogos da enfermagem durante a pandemia: reflexões, desafios e perspectivas para a integração ensino-serviço
Carla Aparecida Spagnol; Karolinna Diniz Pereira; Verônica Pedersane Nunes de Castro; Letícia Gonçalves Figueiredo; Karine Karoline de Souza Borges; Luciana Moreira Batista
Abstract
Objective: critically and reflexively address challenges and perspectives of professional nursing practice, training, and teaching-service integration in the context of the Covid-19 pandemic.
Method: the practical activities of a discipline that addresses the management of the Unified Health System were suspended during the pandemic. In view of this fact, a group was formed to discuss the professional practice, ensuring the teaching-service integration. From the dialogues and texts produced, this reflection was elaborated, using Institutional Analysis as a theoretical framework.
Results: some analyzers revealed challenges such as the influence and difficult access to digital technologies in teaching and in the work process, as well as the fear and insecurity experienced by the authors. The group analyzed their implications, sharing feelings and anguish, without losing sight of the necessary changes in the work processes.
Conclusion and implications for the practice: the Institutional Analysis contributed to carry out this study “in the heat of the moment”, in this pandemic context, bringing to light questions and contradictions experienced in health services and in the university, strengthening the teaching-service integration. But, due to the cut-off of time, practices and scenarios, this study has limitations regarding the impacts on teaching and the care provided, making it possible to carry out other research.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: abordar, de forma crítica e reflexiva, desafios e perspectivas da prática profissional da enfermagem, da formação e da integração ensino-serviço no cenário da pandemia da Covid-19.
Método: as atividades práticas de uma disciplina, que aborda a gestão do Sistema Único de Saúde, foram suspensas durante a pandemia. Diante desse fato, constituiu-se um grupo para discutir a prática profissional, assegurando a integração ensino-serviço. A partir dos diálogos e dos textos produzidos elaborou-se essa reflexão, tendo como referencial teórico a Análise Institucional.
Resultados: alguns analisadores revelaram desafios como a influência e o difícil acesso às tecnologias digitais no ensino e no processo de trabalho, além do medo e da insegurança vivenciados pelas autoras. O grupo analisou suas implicações, compartilhando sentimentos e angústias, sem perder de vista as mudanças necessárias nos processos de trabalho.
Conclusão e implicações para a prática: a Análise Institucional contribuiu para realizar este estudo “à quente”, nesse contexto de pandemia, trazendo à tona questionamentos e contradições vivenciadas nos serviços de saúde e na universidade, fortalecendo a integração ensino-serviço. Mas, mediante o recorte de tempo, práticas e cenários este estudo traz limitações quanto aos impactos para o ensino e para a assistência prestada, possibilitando a realização de outras pesquisas.
Palavras-chave
Referências
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Submetido em:
07/12/2020
Aceito em:
17/03/2021