Potentialities and limits in the everyday life of undergraduate training in health care for deaf people
Potencias y límites en el curso diario de la formación académica en la atención médica para personas sordas
Potências e limites no cotidiano da formação acadêmica no cuidado à saúde da pessoa surda
Lucas Andreolli Bernardo; Adriana Dutra Tholl; Rosane Gonçalves Nitschke; Selma Maria da Fonseca Viegas; Soraia Dornelles Schoeller; Maria Ligia dos Reis Bellaguarda; Daniela Priscila Oliveira do Vale Tafner
Abstract
Objective: to understand the potencialities and the limits in the daily training of undergraduate students in the health care of the deaf person.
Method: it is a qualitative and interpretative study, based on Comprehensive and Daily Sociology, involving 18 students from a federal university in the South of Brazil of the undergraduate courses in Nursing, Pharmacy, Speech Therapy, Medicine, Nutrition, Dentistry and Psychology. The sources of evidence were individual interviews developed from October to November 2019. The data analysis involved preliminary analysis, ordering, key links, coding and categorization.
Results: the potencialities in the daily training of students in health care of the deaf person are shown in the communication institute, the techno-sociality in care and the communicating in Libras and being able to integrate with the deaf community. The limits are shown in the models and training practices not inclusive, the impersonality of interpretation and lack of technical specificity in the Libras (Brazilian sign language) discipline.
Conclusion and implications for practice: it is concluded that there is a need to reflect on the curricula of health courses, providing the inclusion of health care for deaf people in order to enable students to act at different levels of complexity.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: compreender as potências e os limites no cotidiano da formação dos estudantes de graduação no cuidado à saúde da pessoa surda.
Método: trata-se de um estudo qualitativo e interpretativo, fundamentado na Sociologia Compreensiva e do Cotidiano, envolvendo 18 estudantes de uma universidade federal do Sul do Brasil dos cursos de graduação em Enfermagem, Farmácia, Fonoaudiologia, Medicina, Nutrição, Odontologia e Psicologia. As fontes de evidências foram entrevistas individuais desenvolvidas no período de outubro a novembro de 2019. A análise dos dados envolveu a análise preliminar, a ordenação, as ligações-chave, a codificação e a categorização.
Resultados: as potências no cotidiano da formação dos estudantes no cuidado à saúde da pessoa surda mostram-se na comunicação instituinte, na tecnossocialidade no cuidado e no falar Libras e poder integrar-se à comunidade surda. Os limites mostram-se nos modelos e nas práticas formativas não inclusivas, na impessoalidade da interpretação e na falta de especificidade técnica na disciplina de Libras.
Conclusão e implicações para a prática: conclui-se que há a necessidade de se refletir sobre os currículos dos cursos da área da saúde, proporcionado a inclusão do cuidado à saúde da pessoa surda, a fim de capacitar os estudantes para a atuação nos diferentes níveis de complexidade.
Palavras-chave
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Submetido em:
25/08/2020
Aceito em:
19/11/2020