Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0278
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Therapeutic toy for children with Type I Diabetes Mellitus: Home interventions

Juguete terapéutico para niños con Diabetes Mellitus tipo I: intervenciones en el hogar

Brinquedo terapêutico para crianças com Diabetes Mellitus tipo I: intervenções no domicílio

Letícia Roberta Pedrinho; Bianca Machado Cruz Shibukawa; Gabrieli Patricio Rissi; Roberta Tognollo Borota Uema; Maria de Fátima Garcia Lopes Merino; Ieda Harumi Higarashi

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Abstract

Objective: To describe the use of therapeutic toys in home care for children with type 1 Diabetes Mellitus.

Method: A qualitative case study carried out with children diagnosed with type 1 Diabetes mellitus, residents in the inland of Paraná. Data was collected in 2018, through interviews with mothers, therapeutic play sessions with children and notes in the field diary. Data analysis was performed following the precepts of content analysis.

Results: The children simulated everyday situations with the therapeutic toy naturally, showing that the care measures with blood glucose and insulin application are part of the routine. However, they show signs of dissatisfaction with their own health, drawing comparisons with children who do not suffer from the disease and demonstrating their distress when subjected to painful procedures.

Conclusion: The use of therapeutic toys allowed for the opening of an effective communication channel between children and professionals, enabling the researcher to understand the children's perception of their health condition, and to develop guidelines and targeted care measures.

Implications for the practice: When using the therapeutic toy, a resource for intervention in Nursing care, as a care technology, the possibilities for pediatric Nursing work are expanded, helping children in chronic conditions.

Keywords

Diabetes Mellitus, Type 1; Play and Playthings; Case Reports; Child Care; Pediatric Nursing

Resumen

Objetivo: Describir el uso de juguetes terapéuticos en el cuidado domiciliario de niños con Diabetes Mellitus tipo 1.

Método: Estudio de caso tipo estudio cualitativo realizado con niños diagnosticados de Diabetes mellitus tipo 1, residentes del interior de Paraná. Los datos fueron recolectados en 2018, a través de entrevistas con madres, sesiones de juego terapéutico con niños y notas en el diario de campo. El análisis de datos se realizó siguiendo los preceptos del análisis de contenido.

Resultados: Los niños simularon situaciones cotidianas con el juguete terapéutico de forma natural, demostrando que los cuidados con la aplicación de glucosa e insulina son parte de su rutina. Sin embargo, muestran signos de insatisfacción con su propia salud, haciendo comparaciones con niños que no padecen la enfermedad y demostrando su angustia al ser sometidos a procedimientos dolorosos.

Conclusión: El uso de juguetes terapéuticos permitió la apertura de un canal de comunicación eficaz entre los niños y los profesionales, posibilitando al investigador comprender la percepción de los niños sobre su estado de salud, y desarrollar orientaciones y cuidados focalizados.

Implicaciones para la práctica: Al utilizar el juguete terapéutico, recurso de intervención en el cuidado de enfermería, como tecnología asistencial, se amplían las posibilidades del trabajo de enfermería pediátrica y se presta ayuda a los niños en condiciones crónicas.

Palabras clave

Diabetes Mellitus Tipo 1; Juego e Implementos de Juego; Informes de Casos; Cuidado del Niño; Enfermería Pediátrica

Resumo

Objetivo: Descrever o uso do brinquedo terapêutico no cuidado domiciliar de crianças com Diabetes Mellitus tipo 1.

Método: Estudo qualitativo do tipo Estudo de Caso, realizado com crianças com diagnóstico de Diabetes Mellitus tipo 1, residentes no interior do Paraná. Os dados foram coletados em 2018, por meio de entrevista com as mães, sessões de brinquedo terapêutico com as crianças e anotações no diário de campo. A análise dos dados foi realizada seguindo os preceitos da análise de conteúdo.

Resultados: As crianças simularam situações cotidianas com o brinquedo terapêutico com naturalidade, evidenciando que cuidados com a glicemia e aplicação da insulina fazem parte da rotina. Contudo, demonstram sinais de insatisfação com a própria saúde, traçando comparações com crianças que não apresentam a doença e demonstrando suas angústias quando submetidas a procedimentos dolorosos.

Conclusão: A utilização do brinquedo terapêutico permitiu a abertura de um canal efetivo de comunicação entre criança e profissional, possibilitando ao pesquisador compreender a percepção das crianças sobre sua condição de saúde e desenvolver orientações e cuidados direcionados.

Implicações para a prática: Ao utilizar o brinquedo terapêutico, recurso de intervenção na assistência de enfermagem, como tecnologia de cuidado, amplia-se as possibilidades de atuação da enfermagem pediátrica, auxiliando crianças em condições crônicas.

Palavras-chave

Diabetes Mellitus tipo 1; Jogos e Brinquedos; Relatos de casos; Cuidado da criança; Enfermagem pediátrica

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Submitted date:
07/18/2020

Accepted date:
11/10/2020

67e70ba5a95395366a4b3df9 ean Articles

Esc. Anna Nery

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