Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0222
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

The routine of the street outreach office team: weaving networks for health promotion

El día a día de los equipos consultores de calle: tejiendo redes para la promoción de la salud

Quotidiano de equipes de consultório na rua: tecendo redes para a promoção da saúde

Selma Maria da Fonseca Viegas; Rosane Gonçalves Nitschke; Lucas Andreolli Bernardo; Adriana Dutra Tholl; Maria Aurora Rodriguez Borrego; Pablo Jesús López Soto; Daniela Priscila Oliveira do Vale Tafner

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Abstract

Objective: to understand the powers and limits for promoting the health of homeless people in the daily life of the Outreach office team.

Method: a holistic-qualitative multiple case study, based on Comprehensive Sociology of Everyday Life, conducted with two key informants and 20 outreach office team professionals from two Southern Brazilian Capitals. We used the technique of thematic content analysis.

Results: the powers for health promotion of homeless people come from the articulation of the intrasectoral and intersectoral network by the Outreach office team, in addition to bonding and harm reduction. The limits faced to develop health promotion actions are faced in the specificity and characteristics of this public, in the outsourcing of social assistance, in management, in politics.

Conclusions and implications for practice: health promotion is still a challenge for the team to be overcome before demands of injuries, treatment of illness and biomedical logic. Intrasectoral and intersectoral strategies can be established to achieve network actions and effectively promote health, contemplating fundamental rights to the lives of homeless people, even in a daily life with unfavorable conditions of living and living.

Keywords

Homeless Persons; Health Promotion; Intersectoral Collaboration; Delivery of Health Care; Nursing

Resumen

Objetivo: comprender los poderes y límites para promover la salud de las personas que viven en las calles en la vida cotidiana del equipo de Consultório na Rua.

Método: estudio de caso múltiple holístico-cualitativo, basado en la Sociología Comprensiva del Cotidiano, realizado con dos informantes clave y 20 profesionales del equipo de Consultório na Rua de dos capitales en el sur de Brasil. Se utilizó el análisis de contenido temático.

Resultados: las competencias para promover la salud de las personas que viven en la calle provienen de la articulación de la red intrasectorial e intersectorial por parte del equipo Consultório na Rua, además del vínculo y la reducción de daños. Los límites que se enfrentan para desarrollar acciones de promoción de la salud se enfrentan en la especificidad y características de este público, en la externalización de la asistencia social, en la gestión, en la política.

Conclusiones e implicaciones para la práctica: la promoción de la salud sigue siendo un desafío para el equipo a superar ante los problemas de salud, el tratamiento de la enfermedad y la lógica biomédica. Se pueden establecer estrategias intrasectoriales e intersectoriales para lograr acciones en red y promover eficazmente la salud, contemplando los derechos fundamentales a la vida de las personas que viven en la calle, incluso en una vida cotidiana con condiciones desfavorables para vivir y convivir.

Palabras clave

Personas Sin Hogar; Promoción de la Salud; Colaboración Intersectorial; Prestación de Atención de Salud; Enfermería

Resumo

Objetivo: compreender as potências e limites para a promoção da saúde de pessoas em situação de rua no quotidiano da equipe de Consultório na Rua.

Método: estudo de casos múltiplos holístico-qualitativo, fundamentado na Sociologia Compreensiva do Quotidiano, realizado com dois informantes-chave e 20 profissionais de equipe de Consultório na Rua de duas capitais do Sul do Brasil. Utilizou-se a Análise de Conteúdo Temática.

Resultados: as potências para a promoção da saúde de pessoas em situação de rua advêm da articulação da rede intrasetorial e intersetorial pela equipe de Consultório na Rua, além do vínculo e da redução de danos. Os limites enfrentados para desenvolver ações de promoção da saúde se deparam na especificidade e características desse público na terceirização da assistência social, na gestão, na política.

Conclusões e implicações para a prática: a promoção da saúde ainda é um desafio para a equipe a ser superado perante as demandas de agravos, o tratamento do adoecimento e a lógica biomédica. As estratégias intrasetoriais e intersetoriais podem ser estabelecidas para alcançar ações em rede e efetivamente promover saúde, contemplando direitos fundamentais à vida de pessoas em situação de rua, mesmo em um quotidiano com condições desfavoráveis de viver e conviver.

Palavras-chave

Pessoas em Situação de Rua; Promoção da Saúde; Colaboração Intersetorial; Assistência à Saúde; Enfermagem

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Submetido em:
24/06/2020

Aceito em:
04/12/2020

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Esc. Anna Nery

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