Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0200
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Relato de Experiência

Florence Nightingale’s concepts in times of COVID-19 pandemic portrayed in comics: an experience report

Los conceptos de Florence Nightingale en tiempos de pandemia COVID-19 retratados en cómics: relato de experiencia

Os conceitos de Florence Nightingale em tempos de pandemia da COVID-19 retratados em história em quadrinhos: relato de experiência

Lucas Eduardo Mello Barboza; Isaque Souza da Silveira; Paula Carvalho Leite; Marialda Moreira Christoffel; Ana Leticia Monteiro Gomes; Tania Vignuda de Souza; Gláucia Cristina Lima da Silva

Downloads: 0
Views: 47

Abstract

Objective: To describe the experience of the process of elaboration of a comic about prevention measures to combat the new coronavirus from the legacy of Florence Nightingale and the Environmental Theory.

Method: It is an experience report of a university extension action about the process of elaboration of a graphic novel that brings the concepts of Florence Nightingale’s environmental theory in the fight against the new coronavirus.

Results: From the brainstorming technique, the comic idea came up and three characters were created: Florence Nightingale, Super Sabão (Super Soap, in free translation), and Luiza. These stages were followed: creation of the script and characters and transfer of the manual drawing to digitization programs. The material produced underwent three revisions: that of nursing students; of the teacher responsible for preparing the material and; of the group of teachers whose purpose was to evaluate the materials produced in extension activities on the theme COVID-19.

Conclusion and implications for practice: The experience in the construction of didactic material such as a graphic novel was a challenge for students and teachers. Stands out the opportunity to discover new pedagogical resources and the production of technological material in times of social distancing.

Keywords

Comic; Nursing; Child health; Coronavirus infections; Health education

Resumen

Objetivo: Describir la experiencia del proceso de preparación de una historieta (cómics) sobre las medidas preventivas para el combate al nuevo coronavirus a partir del legado de Florence Nightingale y de la Teoría Ambientalista.

Método: Relato de experiencia de una acción de extensión universitaria acerca del proceso de elaboración de un cómic que trae los conceptos de la Teoría Ambientalista de Florence Nightingale en la lucha contra el nuevo coronavirus.

Resultados: A partir de la técnica de brainstorming (lluvia de ideas), surgió la idea del cómic y se crearon tres personajes: Florence Nightingale, Súper Jabón y Luiza. Se siguieron los pasos: creación del guion y de los personajes y transferencia del dibujo manual a programas de digitalización. El material producido se sometió a tres revisiones: por alumnos de enfermería; docente responsable de preparar el material y; del grupo de docentes cuyo propósito era evaluar los materiales producidos en actividades de extensión sobre el tema COVID-19.

Conclusión e implicaciones para la práctica: La experiencia en la construcción de material didáctico como los cómics fue un desafío para estudiantes y profesores. Se destaca la oportunidad de descubierta de nuevos recursos pedagógicos y la producción de material tecnológico en tiempos de aislamiento social.

Palabras clave

Historieta; Enfermería; Salud de los niños; Infecciones por coronavirus; Educación para la Salud

Resumo

Objetivo: Descrever a experiência do processo de elaboração de uma história em quadrinhos acerca das medidas de prevenção para o combate ao novo coronavírus a partir do legado de Florence Nightingale e da Teoria Ambientalista.

Método: Trata-se de um relato de experiência de uma ação extensionista universitária acerca do processo de elaboração de uma história em quadrinhos que traz os conceitos da teoria ambientalista de Florence Nightingale no combate ao novo coronavírus.

Resultados: A partir da técnica do brainstorming, surgiu a ideia da história em quadrinhos e foram criados três personagens: Florence Nightingale, Super Sabão e Luiza. Foram seguidas as etapas: criação do roteiro e dos personagens e transferência do desenho manual para programas de digitalização. O material elaborado passou por três revisões: a dos alunos de enfermagem; do docente responsável pela elaboração do material e; do grupo de docentes cuja finalidade foi avaliar os materiais produzidos nas atividades de extensão acerca do tema COVID-19.

Conclusão e implicações para prática: A experiência na construção de material didático tipo história em quadrinhos foi um desafio para os estudantes e docentes. Destaca-se a oportunidade da descoberta de novos recursos pedagógicos e produção de material tecnológico em tempos de distanciamento social.

Palavras-chave

História em Quadrinhos; Enfermagem; Saúde da criança; Infecções por Coronavírus; Educação em Saúde

Referências

1 Ministério da Saúde (BR). OMS define 2020 como ano internacional dos profissionais de enfermagem e obstetrícia [Internet]. 2020 [citado 2020 Maio 4]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/component/content/article?id=3119

2 Nightingale F. Notas sobre enfermagem: um guia para os cuidadores na actualidade. Loures: Lusociência; 2011.

3 Peres MAA. Escola de Enfermagem Anna Nery da Universidade Federal do Rio de Janeiro: 90 anos de sua criação. Esc Anna Nery. 2013;17(1):7-9. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452013000100001.

4 Bedford J, Enria D, Giesecke J, Heymann DL, Ihekweazu C, Kobinger G et al. COVID-19: towards controlling of a pandemic. Lancet. 2020 mar;395(10229):1015-8. http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30673-5. PMid:32197103.

5 Medeiros ABA, Enders BC, Lira ALBC. The Florence Nightingale’s environmental theory: a critical analysis. Esc Anna Nery. 2015;9(3):518-24. http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20150069.

6 Xavier GKRS. Histórias em quadrinhos: panorama histórico, características e verbo-visualidade. Dandarina Rev Eletron [Internet]. 2018; [citado 2020 maio 23];10(2):1-20. Disponível em: http://www.ufjf.br/darandina/files/2018/01/Artigo-Glayci-Xavier.pdf

7 Prado CC, Sousa Jr CES, Pires ML. Comic strips: a tool for education and health promotion. Rev Eletron Comun Inf Inov Saúde [Internet]. 2017; [citado 2020 jul 10];11(2):1-12. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/19698/2/ve_Prado_Carolina_Concei%C3%A7%C3%A3o_etal_2017.pdf

8 Gazetta SMM, Sobrinho VC. História em quadrinhos como gênero textual e o desenvolvimento da leitura e da escrita. Acta Cient Ciênc Hum [Internet]. 2014; [citado 2020 maio 4];2(17):23-37. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/acch/article/view/25

9 G1. Maurício de Sousa diz que Cascão também está tomando banho contra Covid-19. Gazeta Digital [Internet], Alagoas, 31 mar 2020.

10 Cicuto CAT, Chagas SS, Santos CS. A student-centered approach to teach chemistry: investigating the use of comic books as a didactic resource. Vivências. 2019 Jul;15(29):199-208. http://dx.doi.org/10.31512/vivencias.v15i29.84.

11 Al-Samarraie H, Hurmuzan S. A review of brainstorming techniques in higher education. Think Skills Creat. 2018 mar;7:78-91. http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2017.12.002.

12 Silva O. Grandes enfermeiras Florence Nightingale e Anna Nery [Internet]. 2016; [citado 2020 jul 30]. Disponível em: http://www.guiadosquadrinhos.com/edicao/grandes-enfermeiras-florence-nightingale-e-anna-nery/gr194510/147365

13 Silva O. A história de Florence Nightingale em Cordel [Internet]. 2016 [citado 2020 jul 30]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SRirMHB6wjA

14 DBpedia. About: Storyboard [Internet]. 2020 [citado 2020 maio 4]. Disponível em: http://dbpedia.org/page/Storyboard

15 Rocha HSC, Vasconcelos AJ, Rodrigues RMSC. A journal as digital comic: the HQD OuSADAs and its innovative contribution to the teaching and learning of ABPj. Rev Thema [Internet]. 2019; [citado 2020 jul 10];16(2):346-60. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1094

16 Sezefredo TS, Murata FHA, Peresi JTM, Paschoal VDA, Pedro HSP, Nardi SMT. Comic strips to teach about prevention against foodborne disease. Arq Ciênc Saúde. 2016 abr;23(2):81-6. http://dx.doi.org/10.17696/2318-3691.23.2.2016.232.

17 Partelli AN, Cabral IE. Stories about alcohol drinking in a quilombola community: participatory methodology for creatingvalidating a comic book by adolescents. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2017; [citado 2020 jul 10];26(4):e2820017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?lng=pt&pid=S0104-07072017000400323&script=sci_arttext&tlng=pt

18 Rolim KMC, Pinheiro CW, Magalhães FJ, Frota MA, Mendonça FAC, Fernandes HIVM. Comic books: technology in health for the humanization of care delivery to hospitalized children. Rev Enf Ref. 2017; serIV(14):69-78. http://dx.doi.org/10.12707/RIV17028.
 


Submetido em:
09/11/2020

Aceito em:
12/09/2020

681b6256a953950c563db265 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections