Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0109-EAN-2020-0109
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

Suicidal behavior and prevention strategies from teachers' perspective

Comportamiento suicida y estrategias de prevención desde la perspectiva de los docentes

Comportamento suicida e estratégias de prevenção sob a ótica de professores

Mara Dalila Leandro de Sousa Brito; Fernando José Guedes da Silva Júnior; Ana Paula Cardoso Costa; Jaqueline Carvalho e Silva Sales; Angélica Martins de Souza Gonçalves; Claudete Ferreira de Souza Monteiro

Downloads: 0
Views: 34

Abstract

Objective  To analyze the knowledge on suicidal behavior and prevention strategies adopted by elementary school teachers.

Method  A qualitative study, supported by action research, carried out in a public school in the city of Teresina, Piauí, Brazil. Nine elementary school teachers took part. Three meetings, a negotiation meeting and two thematic seminars were held. The speeches were submitted to thematic analysis.

Results  Teachers' knowledge about suicidal behavior involves the identification of the warning signs, with self-mutilation being the most recurrent suicidal attitude. As strategies, they pointed out the need to avoid the risk of identifying the student at risk, observation, dialog, monitoring and using the support networks. The challenges listed by the teachers were the following: being unable to identify and associate the warning signs with the suicidal behavior, difficulty in approaching the student in crisis, lack of mental health staff in schools, and transversal themes in the school curricula.

Conclusion and implications for the practice  The need for actions aimed at the training of these professionals is observed, in view of their privileged position for the promotion of food environments, as well as for the prevention and identification of adolescents at risk, with appropriate management and shared referral to the health services.

Keywords

Suicidal Ideation; Social Vulnerability; Knowledge; Adolescent; School Teachers  

Resumen

Objetivo: Analizar el conocimiento sobre el comportamiento suicida y las estrategias de prevención adoptadas por los maestros de la escuela primaria.

Método: Estudio cualitativo, apoyado por una investigación de acción, realizado en una escuela pública en la ciudad de Teresina, Piauí, Brasil. Participaron nueve maestros de la primaria. Se celebraron tres encuentros: una reunión de negociación y dos seminarios temáticos. Se sometieron los discursos al análisis temático.

Resultados: El conocimiento de los docentes sobre el comportamiento suicida implica identificar señales de alerta, siendo la automutilación la actitud suicida más recurrente. Como estrategias, señalaron la necesidad de prevención, a través de la identificación del estudiante en riesgo, de la observación, del diálogo, de un seguimiento y del uso de redes de apoyo. Los desafíos enumerados por los maestros fueron la incapacidad de identificar y asociar señales de alerta con la conducta suicida, dificultad para acercarse al estudiante en crisis, falta de personal de la salud mental en las escuelas y de temas transversales en los planes de estudio escolares.

Conclusión e implicaciones para la práctica: Se observa la necesidad de acciones dirigidas a la capacitación de estos profesionales, en vista de su posición privilegiada para promover ambientes sanos, así como para prevenir e identificar adolescentes en riesgo, con un manejo adecuado y derivación compartida entre la escuela y los servicios de salud.

Palabras clave

Ideación Suicida; Vulnerabilidad Social Conocimiento; Adolescente; Maestros

Resumo

Objetivo: Analisar conhecimentos sobre comportamento suicida e estratégias de prevenção adotadas por professores do ensino fundamental.

Método: Estudo qualitativo, apoiado na pesquisa-ação, realizado em escola pública do município de Teresina, Piauí, Brasil. Participaram nove professores de ensino fundamental. Realizaram-se três encontros, uma reunião de negociação e dois seminários temáticos. Os discursos foram submetidos à análise temática.

Resultados: O conhecimento dos professores acerca do comportamento suicida envolveu identificação dos sinais de alerta, tendo a automutilação como atitude suicida mais recorrente. Como estratégias apontaram a necessidade de prevenção por meio da identificação do aluno em risco, da observação, do diálogo, do monitoramento e utilização de redes de apoio. Os desafios elencados pelos professores foram a inabilidade na identificação e associação dos sinais de alerta com o comportamento suicida, a dificuldade na abordagem do aluno em crise, a ausência de equipe de saúde mental nas escolas e de temas transversais nos currículos escolares.

Conclusão e implicações para a prática: Observa-se a necessidade de ações voltadas para a capacitação desses profissionais, tendo em vista sua posição privilegiada para promoção de ambientes saudáveis, bem como para prevenção e identificação dos adolescentes em risco, com manejo adequado e encaminhamento compartilhado aos serviços de saúde.

Palavras-chave

Ideação Suicida; Vulnerabilidade Social; Conhecimento; Adolescente; Professores Escolares

Referências

1 World Health Organization. Preventing suicide: a global imperative [Internet]. Geneva: WHO; 2014; [citado 2019 maio 11]. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/131056/9789241564779_eng.pdf?sequence=1

2 Stone DM, Crosby AE. Suicide prevention: state of the art review. Am J Lifestyle Me. 2014 oct;8(6):404-420. http://dx.doi.org/10.1177/1559827614551130

3 Claumann GS, Pinto ADA, Silva DAS, Pelegrini A. Prevalência de pensamentos e comportamentos suicidas e associação com a insatisfação corporal em adolescentes. J Bras Psiquiatr. 2018;67(1):3-9. http://dx.doi.org/10.1590/0047-2085000000177.

4 Shepherd S, Spivak B, Borschmann R, Kinner SA, Hachtel H. Correlates of self-harm and suicide attempts in justice-involved young people. PLoS One. 2018;13(2):e0193172. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0193172. PMid:29447289.

5 Ministério da Saúde (BR). Suicídio. Saber, agir e prevenir. Boletim epidemiológico [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde, Secretária de Vigilância em Saúde; 2017 [citado 2019 mar 12]. Disponível em: http://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2017/setembro/21/Coletiva-suicidio-21-09.pdf

6 Shilubane HN, Bos AE, Ruiter RA, van den Borne B, Reddy PS. High school suicide in South Africa: teachers’ knowledge, views and training needs. BMC Public Health. 2015;15(1):245. http://dx.doi.org/10.1186/s12889-015-1599-3. PMid:25884473.

7 Botega NJ. Crise suicida: avaliação e manejo. Porto Alegre: Artmed Editora; 2015.

8 Sisask M, Värnik P, Värnik A, Apter A, Balazs J, Balint M et al. Teacher satisfaction with school and psychological well-being affects their readiness to help children with mental health problems. Health Educ J. 2014;73(4):382-93. http://dx.doi.org/10.1177/0017896913485742.

9 Berger E, Hasking P, Reupert A. Response and training needs of school staff towards student self-injury. Teach Teach Educ. 2014;44:25-34. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2014.07.013.

10 Berger E, Hasking P, Martin G. ‘Listen to them’: Adolescents’ views on helping young people who self-injure. J Adolesc. 2013;36(5):935-45. http://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2013.07.011. PMid:24011109.

11 Fortune S, Sinclair J, Hawton K. Help-seeking before and after episodes of self-harm: a descriptive study in school pupils in England. BMC Public Health. 2008;8(1):369. http://dx.doi.org/10.1186/1471-2458-8-369. PMid:18947435.

12 Parker R. Small-scale study investigating staff and student perceptions of the barriers to a preventative approach for adolescent self-harm in secondary schools in Wales—a grounded theory model of stigma. Public Health. 2018;159:8-13. http://dx.doi.org/10.1016/j.puhe.2018.03.016. PMid:29679862.

13 Thiollent M. Metodologia da pesquisa-ação. 18ª ed. São Paulo: Cortez; 2011.

14 Soratto J, Witt RR. Participação e controle social: percepção dos trabalhadores da saúde da família. Texto Contexto Enferm. 2013;22(1):89-96. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072013000100011.

15 Minayo MCS. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes Limitada; 2016.

16 Loboa NJ, Morales DF. Perfil de orientación al suicidio en adolescentes escolarizados, Villahermosa-Tolima, 2013. Rev Fac Nac Salud Pública. 2016;34(1):94-102. http://dx.doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v34n1a12.

17 Endo K, Ando S, Shimodera S, Yamasaki S, Usami S, Okazaki Y et al. Preference for solitude, social isolation, suicidal ideation, and self-harm in adolescents. J Adolesc Health. 2017;61(2):187-91. http://dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2017.02.018. PMid:28457686.

18 Mbroh H, Zullo L, Westers N, Stone L, King J, Kennard B et al. Double trouble: Nonsuicidal self-injury and its relationship to suicidal ideation and number of past suicide attempts in clinical adolescents. J Affect Disord. 2018;238:579-85. http://dx.doi.org/10.1016/j.jad.2018.05.056. PMid:29945076.

19 Klemera E, Brooks FM, Chester KL, Magnusson J, Spencer N. Self-harm in adolescence: protective health assets in the family, school and community. Int J Public Health. 2017;62(6):631-8. http://dx.doi.org/10.1007/s00038-016-0900-2. PMid:27658811.

20 Claes L, Luyckx K, Baetens I, Van de Ven M, Witteman C. Bullying and victimization, depressive mood, and non-suicidal self-injury in adolescents: The moderating role of parental support. J Child Fam Stud. 2015;24(11):3363-71. http://dx.doi.org/10.1007/s10826-015-0138-2.

21 Nadeem E, Santiago CD, Kataoka SH, Chang VY, Stein BD. School personnel experiences in notifying parents about their child’s risk for suicide: lessons learned. J Sch Health. 2016;86(1):3-10. http://dx.doi.org/10.1111/josh.12346. PMid:26645415.

22 Adrian M, Miller AB, McCauley E, Vander Stoep A. Suicidal ideation in early to middle adolescence: sex‐specific trajectories and predictors. J Child Psychol Psychiatry. 2016;57(5):645-53. http://dx.doi.org/10.1111/jcpp.12484. PMid:26610726.

23 Morey Y, Mellon D, Dailami N, Verne J, Tapp A. Adolescent self-harm in the community: an update on prevalence using a self-report survey of adolescents aged 13-18 in England. J Public Health (Oxf). 2016;39(1):58-64. http://dx.doi.org/10.1093/pubmed/fdw010. PMid:26892623.

24 Mars B, Heron J, Crane C, Hawton K, Lewis G, Macleod J et al. Clinical and social outcomes of adolescent self harm: population based birth cohort study. BMJ. 2014;349(oct20 5):g5954. http://dx.doi.org/10.1136/bmj.g5954. PMid:25335825.

25 Cox LJ, Stanley BH, Melhem NM, Oquendo MA, Birmaher B, Burke A et al. A longitudinal study of nonsuicidal self-injury in offspring at high risk for mood disorder. J Clin Psychiatry. 2012;73(6):821-8. http://dx.doi.org/10.4088/JCP.11m07250. PMid:22687609.

26 Mbroh H, Zullo L, Westers N, Stone L, King J, Kennard B et al. Double trouble: Nonsuicidal self-injury and its relationship to suicidal ideation and number of past suicide attempts in clinical adolescents. J Affect Disord. 2018;238:579-85. http://dx.doi.org/10.1016/j.jad.2018.05.056. PMid:29945076.

27 Moura ATMSD, Almeida ECD, Rodrigues PHDA, Nogueira RC, Santos TEHH. organizadores. Prevenção do suicídio no nível local: orientações para a formação de redes municipais de prevenção e controle do suicídio e para os profissionais que a integram [Internet]. Porto Alegre: CORAG; 2011 [citado 2012 out 3]. Disponível em: https://www.polbr.med.br/ano11/034704do1ao64.pdf

28 Shilubane HN, Ruiter RA, Bos AE, Van den Borne B, James S, Reddy PS. Psychosocial correlates of suicidal ideation in rural South African adolescents. Child Psychiatry Hum Dev. 2014;45(2):153-62. http://dx.doi.org/10.1007/s10578-013-0387-5. PMid:23722474.

29 Silva MDNRM, Costa IID. A rede social na intervenção em crise nas tentativas de suicídio: elos imprescindíveis da atenção. Rev Tempus Actas Saúde Colet [Internet]. 2010; [citado 2012 out 3];4(1):19-29. Disponível em: http://www.tempusactas.unb.br/index.php/tempus/article/view/938/884

30 Jantzer V, Haffner J, Parzer P, Resch F, Kaess M. Does parental monitoring moderate the relationship between bullying and adolescent nonsuicidal self-injury and suicidal behavior? A community-based self-report study of adolescents in Germany. BMC Public Health. 2015;15(1):583. http://dx.doi.org/10.1186/s12889-015-1940-x. PMid:26099341.

31 Olweus D. School bullying: Development and some important challenges. Annu Rev Clin Psychol. 2013;9(1):751-80. http://dx.doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-050212-185516. PMid:23297789.

32 Stewart JG, Valeri L, Esposito EC, Auerbach RP. Peer victimization and suicidal thoughts and behaviors in depressed adolescents. J Abnorm Child Psychol. 2018;46(3):581-96. http://dx.doi.org/10.1007/s10802-017-0304-7. PMid:28444481.

33 Vergara GA, Stewart JG, Cosby EA, Lincoln SH, Auerbach RP. Non-Suicidal self-injury and suicide in depressed Adolescents: Impact of peer victimization and bullying. J Affect Disord. 2019;245:744-9. http://dx.doi.org/10.1016/j.jad.2018.11.084. PMid:30448758.

34 Vieira MA, Estanislau GM, Bressan RA, Bordin IA. Saúde mental na escola. In: Estanislau GM, Bressan RA, organizadores. Saúde mental na escola: o que os educadores devem saber. Porto Alegre: Artmed; 2014. p 13-24.

35 Paschall MJ, Bersamin M. School-based health centers, depression, and suicide risk among adolescents. Am J Prev Med. 2018;54(1):44-50. http://dx.doi.org/10.1016/j.amepre.2017.08.022. PMid:29132951.

36 Evans R, Hurrell C. The role of schools in children and young people’s self-harm and suicide: systematic review and meta-ethnography of qualitative research. BMC Public Health. 2016;16(1):401. http://dx.doi.org/10.1186/s12889-016-3065-2. PMid:27179765.

37 Ministério da Saúde (BR). Caderno do Gestor do PSE [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2015 [citado 2019 mar 23]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_gestor_pse.pdf
 


Submetido em:
03/04/2020

Aceito em:
08/05/2020

681a5ad9a953952d4f2f998d ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections