Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2019-0387
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

Training in the obstetric nursing residency modality: a hermeneutic-dialectic analysis

La formación en la modalidad residencia en enfermería obstétrica: un análisis de la hermeneutica dialética

A formação na modalidade residência em enfermagem obstétrica: uma análise hermenêutico-dialética

Giuliana Fernandes e Silva; Maria Aparecida Vasconcelos Moura; Pilar Almansa Martinez; Ívis Emília de Oliveira Souza; Ana Beatriz Azevedo Queiroz; Adriana Lenho de Figueiredo Pereira

Downloads: 0
Views: 30

Abstract

Objective: To analyze the conceptions of post-graduate obstetric nurses from the residency course on the training and practice in normal childbirth care.

Method: Qualitative, descriptive and exploratory research with 13 obstetric nurses in two public maternity hospitals in Rio de Janeiro, Brazil. Data collected by individual, semi-structured interview and hermeneutic-dialectic analysis.

Results: Despite the contradictions and dichotomies present in the training process, it was found that there was a breakthrough in knowledge and professional practice, which enabled the constitution of an integrative obstetric praxis, aware of the humanized principles in normal childbirth care, supporting the creation of new paths for obstetric nurses.

Conclusion and implications for practice: Residency training generated security for nurses in their care praxis, contributing to the social, cultural and political reformulation of the interventionist obstetric model. Residency involves a new and challenging training modality for nursing care in this area, requiring specific and ethical knowledge. The study highlights the need for the inclusion of post-graduate obstetric nurses in the practice of usual risk childbirth care, expanding the field of action of these professionals.

Keywords

Women’s health; Obstetric Nurses; Natural childbirth; Education in Nursing

Resumen

Objetivo: Analizar las concepciones de las enfermeras obstétricas egresadas del curso de residencia sobre la formación y práctica en la asistencia al parto normal.

Método: Investigación cualitativa, descriptiva y exploratoria con 13 enfermeras obstétricas en dos maternidades públicas de Rio de Janeiro, Brasil. Datos recopilados por medio de entrevista individual, semiestructurada y análisis hermenéutico-dialéctico.

Resultados: A pesar de las contradicciones y dicotomías presentes en el proceso de formación, se verificó que hubo superación en el conocimiento y en la práctica profesional, lo que posibilitó la constitución de una praxis obstétrica integradora, consciente de los principios humanizados en la asistencia al parto normal, apoyando la construcción de nuevos caminos para la enfermería obstétrica.

Conclusión e implicaciones para la práctica: La formación en residencia fomentó seguridad a las enfermeras en su praxis asistencial, contribuyendo a la reformulación social, cultural y política del modelo obstétrico intervencionista. La residencia implica una nueva y desafiante modalidad de capacitación para el cuidado de enfermería en el área, y requiere un conocimiento específico y ético. El estudio destaca la necesidad de la inclusión de las enfermeras obstétricas egresadas en la práctica de la asistencia al parto de riesgo habitual, ampliando el espacio de actuación de estas profesionales.

Palabras clave

Salud de la Mujer; Enfermeras obstetras; Parto normal; Educación en Enfermería

Resumo

Objetivo: Analisar as concepções das enfermeiras obstétricas egressas do curso de residência sobre a formação e prática na assistência ao parto normal.

Método: Pesquisa qualitativa, descritiva e exploratória, realizada com 13 enfermeiras obstétricas em duas maternidades públicas do Rio de Janeiro, Brasil. Os dados foram coletados por meio de entrevista individual, semiestruturada e análise hermenêutico-dialética.

Resultados: Apesar dos contrassensos e dicotomias presentes no processo de formação, verificou-se nos depoimentos que houve superação no conhecimento e na prática profissional, que possibilitou a constituição de uma práxis obstétrica integradora, consciente dos princípios humanizados na assistência ao parto normal, sustentando a construção de novos caminhos para a enfermagem obstétrica.

Conclusão e implicações para a prática: A formação na residência promoveu segurança às enfermeiras, em sua práxis assistencial, contribuindo para a reformulação social, cultural e política do modelo obstétrico intervencionista. A residência envolve uma nova e desafiadora modalidade de formação para o cuidado de enfermagem na área, exigindo conhecimento específico e ético. O estudo evidencia a necessidade de inserção das enfermeiras obstétricas egressas na prática da assistência ao parto de risco habitual, ampliando o espaço de atuação dessas profissionais.

Palavras-chave

Saúde da Mulher; Enfermeiras obstétricas; Parto normal; Educação em Enfermagem

Referências

1 Santos AHL, Nicácio MC, Pereira ALF, Oliveira TCM, Progianti JM. Las prácticas de asistencia al parto normal: formación en la modalidad de residência. Rev Enferm UFPE [Internet]. 2017; [citado 2018 set 10];11(1):1-9. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/viewFile/11871/14318

2 Vargens OMDC, Silva ACVD, Progianti JM. The contribution of nurse midwives to consolidating humanized childbirth in maternity hospitals in Rio de Janeiro-Brazil. Esc Anna Nery. 2017;21(1):1-8. http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20170015.

3 Aquino EML. Reinventing delivery and childbirth in Brazil: back to the future. Cad Saude Publica. 2014;30(Supl 1):S1-3. PMid:25167193.

4 Medeiros RMK, Teixeira RC, Nicolini AB, Alvares AS, Corrêa ACP, Martins DP. Humanized care: insertion of obstetric nurses in a teaching hospital. Rev Bras Enferm. 2016;69(6):1091-8. PMid:27925085.

5 Pereira ALF, Guimarães JCN, Nicácio MC, Batista DBS, Mouta RJO, Prata JA. Perceptions of nurse-midwives of their residency training and professional practice. Rev Min Enferm. 2018;22:1-8. http://dx.doi.org/10.5935/1415-2762.20180035.

6 Pereira ALF, Mouta RJO, Barbosa DSP. El proceso de creación del curso de especialización en Enfermería Obstétrica, modalidad de residencia, en la red municipal de salud de Rio de Janeiro, Brasil. Cul Cuid. 2018;22(51):114-23. http://dx.doi.org/10.14198/cuid.2018.51.13.

7 Sousa AMM, Souza KV, Rezende EM, Martins EF, Campos D, Lansky S. Practices in childbirth care in maternity with inclusion of obstetric nurses in Belo Horizonte, Minas Gerais. Esc Anna Nery. 2016;20(2):324-31. http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20160044.

8 Santana AT, Felzemburgh RDM, Couto TM, Pereira LP. Performance of resident nurses in obstetrics on childbirth care. Rev Bras Saúde Mater Infant. 2019;19(1):135-44. http://dx.doi.org/10.1590/1806-93042019000100008.

9 Edmonds JK, O’Hara M, Clarke SP, Shah NT. Variation in cesarean birth rates by labor and delivery nurses. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs. 2017;46(4):486-93. http://dx.doi.org/10.1016/j.jogn.2017.03.009. PMid:28549612.

10 Taquette SR, Minayo MC. An analysis of articles on qualitative studies conducted by doctors published in scientific journals in Brazil between 2004 and 2013. Physis. 2017;27(2):357-74. http://dx.doi.org/10.1590/s0103-73312017000200010.

11 Kramer M, Maguire P, Halfer D, Brewer B, Schmalenberg C. Impact of residency programs on professional socialization of newly licensed registered nurses. West J Nurs Res. 2013;35(4):459-96. http://dx.doi.org/10.1177/0193945911415555. PMid:21816962.

12 Pereira RM, Fonseca GO, Pereira ACCC, Gonçalves GA, Mafra RA. New childbirth practices and the challenges for the humanization of health care in southern and southeastern Brazil. Cien Saude Colet. 2018;23(11):3517-24. http://dx.doi.org/10.1590/1413-812320182311.07832016. PMid:30427425.

13 Monguilhott JJC, Brüggemann OM, Freitas PF, D’Orsi E. Nascer no Brasil: the presence of a companion favors the use of best practices in delivery care in the South region of Brazil. Rev Saude Publica. 2018;52:1. http://dx.doi.org/10.11606/S1518-8787.2018052006258. PMid:29364356.

14 Santos RCS, Santos RG. Fatores relacionados com a prática da episiotomia no Brasil: revisão de literatura. Estação Científica. 2016 ago;6(2):43-52. http://dx.doi.org/10.18468/estcien.2016v6n2.p43-52.

15 Guida NFB, Pereira ALF, Lima GPV, Zveiter M, Araújo CLF, Moura MAV. Compliance of nursing care practices with technical recommendations for normal birth. Rev Rene. 2017;18(4):543-50. http://dx.doi.org/10.15253/2175-6783.2017000400017.

16 Pereda-Goikoetxea B, Marín-Fernández B, Liceaga-Otazu NE, Elorza-Puyadena MI. A qualitative study of hospital birth perceptions: the helix of priority needs. Midwifery. 2019;74:91-8. http://dx.doi.org/10.1016/j.midw.2019.03.018. PMid:30939335.

17 Breman RB, Iobst S, Paul J, Low LK. Clinicians’ perspectives on admission of pregnant women: a triad. MCN Am J Matern Child Nurs. 2019;44(5):260-8. http://dx.doi.org/10.1097/NMC.0000000000000550.

18 Amaral APS, Cotta FM, Jardim DMB. A experiência na formação interdisciplinar dos residentes em obstetrícia do hospital Sofia Feldman. J Manag Prim Heal Care [Internet]. 2016; [citado 2018 set 10];7(1):1. Disponível em: http://www.jmphc.com.br/jmphc/article/view/349

19 Gómez Gutiérrez JJ. Filosofía de la praxis como crítica de la hegemonía en Antonio Gramsci. Ideas y Valores. 2018;67(166):93-114. http://dx.doi.org/10.15446/ideasyvalores.v67n166.56117.

20 Oliveira BLCA, Silva AM, Lima SF. Teekly workload for nurses in brazil: challenges to practice the profession. Trab Educ Saúde. 2018;16(3):1221-36. http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00159.

21 Lima GPV, Pereira ALF, Guida NFB, Progianti JM, Araújo CLF, Moura MAV. Expectations, motivations and perceptions of nurses on the nurse-midwifery specialization course in the residence modality. Esc Anna Nery. 2015;19(4):593-9. http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20150079.

22 Reis TR, Zamberlan C, Quadros JS, Grasel JT, Moro ASS. Enfermagem obstétrica: contribuições às metas dos objetivos de desenvolvimento do milênio. Rev Gaúcha Enferm. 2015;36(spe):94-101. http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2015.esp.57393.
 


Submetido em:
23/01/2020

Aceito em:
08/04/2020

681a1fefa9539516be0391e4 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections