Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2019-0380
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

From in-service education to continuing education in a federal hospital

De la educación de servicio a la educación continua en un hospital federal

Da educação em serviço à educação continuada em um hospital federal

Camila Pureza Guimarães da Silva; Pacita Geovana Gama de Sousa Aperibense; Antonio José de Almeida Filho; Tânia Cristina Franco Santos; Sioban Nelson; Maria Angélica de Almeida Peres

Downloads: 0
Views: 35

Abstract

Objective: To analyze the implications of in-service education for the exercise of disciplinary power of nurses in the creation of the continuing education service of the Hospital Geral de Bonsucesso (HGB).

Method: Social-historical study, whose sources were written documents and oral statements; Foucauldian discourse analysis was used.

Results: In-service education activities in the HGB went through two periods of discontinuity and were used as an instrument of disciplinary power exercised by hospital nurses, capable of controlling and organizing the institution’s nursing service, providing basis for the creation of the Continuing Education service.

Conclusion and implications for practice: The creation of Continuing Education functioned as a device used by nurses with knowledge and power to execute disciplinary power, capable of subtly disciplining and training employees, avoiding attitudes contrary to the objectives of the nursing service, in an attempt to ensure its control and qualification. When reflecting on educational practices / continuing education it is stimulated the transformation of care based on the needs of Unified Health System (UHS) users, thus contributing to the quality of health services.

Keywords

Nursing History; Continuing Education in Nursing; Nursing Education; Nursing; Unified Health System  

Resumen

Objetivo: Analizar las implicaciones de la Educación en el Servicio para el ejercicio del poder disciplinario de las enfermeras en la creación del servicio de educación continua del Hospital Geral de Bonsucesso (HGB).

Método: Estudio histórico-social, cuyas fuentes fueron documentos escritos y declaraciones orales; fue utilizado el análisis del discurso Foucaultiano.

Resultados: Las actividades de Educación en Servicio en el HGB pasaron por dos períodos de discontinuidad y fueron utilizadas como un instrumento de poder disciplinario ejercido por las enfermeras del hospital, capaces de controlar y organizar el servicio de enfermería de la institución, proporcionando la base para la creación del servicio de Educación Continua de la enfermería.

Conclusión e implicaciones para la práctica: La creación de la Educación Continua funcionó como un dispositivo utilizado por enfermeras con conocimiento y poder para ejecutar el poder disciplinario, capaz de disciplinar y capacitar sutilmente a los empleados, evitando actitudes contrarias a los objetivos del servicio de enfermería, en un intento de garantizar su control y calificación. Reflexionar sobre las prácticas educativas / educación continua estimula la transformación de la atención basada en las necesidades de los usuarios del Sistema Único de Salud (SUS), contribuyendo así a la calidad de los servicios de salud.

Palabras clave

Historia de la Enfermería; Educación Continua en Enfermería; Educación en Enfermería; Enfermería; Sistema Único de Salud  

Resumo

Objetivo: analisar as implicações da Educação em Serviço para o exercício do poder disciplinar dos enfermeiros na criação do serviço de Educação Continuada do Hospital Geral de Bonsucesso (HGB).

Método: Estudo histórico-social cujas fontes foram documentos escritos e depoimentos orais; utilizada a análise do discurso Foucaultiano.

Resultados: As atividades da Educação em Serviço no HGB passaram por dois períodos de descontinuidade e foram utilizadas como instrumento de poder disciplinar exercido pelas enfermeiras do hospital, capazes de controlar e organizar o serviço de enfermagem da instituição, fornecendo base para a criação do serviço de Educação Continuada.

Conclusão e implicações para a prática: a criação da Educação Continuada funcionou como um dispositivo utilizado pelas enfermeiras detentoras de saber e poder para execução do poder disciplinar, capaz de disciplinar e adestrar os funcionários, de forma sutil, evitando atitudes contrárias aos objetivos do serviço de enfermagem, na tentativa de garantir o controle e a qualificação do mesmo. Ao refletir sobre práticas educativas/ educação continuada estimula-se a transformação da assistência a partir das necessidades dos usuários do Sistema Único de Saúde (SUS), contribuindo, dessa forma, para a qualidade dos serviços de saúde.

Palavras-chave

História da Enfermagem; Educação Continuada em Enfermagem; Educação em Enfermagem; Enfermagem; Sistema Único de Saúde

References

1 Sardinha PL, Cuzatis GL, Dutra CT, Tavares CMM, Dantas CAC, Antunes CE. Educación permanente, continuada y de servicio: desvelando sus conceptos. Enferm Glob. 2013 jan;12(29):307-22.

2 Draper J, Clark L, Rogers J. Managers’ role in maximising investment in continuing professional education. Nurs Manag (Harrow). 2016 fev;22(9):30-6. PMid:26938913.

3 Price S, Reichert C. The Importance of Continuing Professional Development to Career Satisfaction and Patient Care: Meeting the Needs of Novice to Mid- to Late-Career Nurses throughout Their Career Span. Adm Sci. 2017 fev 7;7(2):17. http://dx.doi.org/10.3390/admsci7020017.

4 Melnyk BM, Gallagher-Ford L, Zellefrow C, Tucker S, Thomas B, Sinnott LT et al. The First U.S. Study on Nurses’ evidence-based practice competencies indicates major deficits that threaten healthcare quality, safety, and patient outcomes. Worldviews Evid Based Nurs. 2018 fev;15(1):16-25. http://dx.doi.org/10.1111/wvn.12269. PMid:29278664.

5 Leach LS, McFarland P. Assessing the professional development needs of experienced nurse executive leaders. J Nurs Adm. 2014 jan;44(1):51-62. http://dx.doi.org/10.1097/NNA.0000000000000021. PMid:24316619.

6 Nelson S, Turnbull J, Bainbridge L, Caulfield T, Hudon G, Kendel D et al. Optimizing scopes of practice: new models for a new health care system. Ottawa, Ontario: Canadian Academy of Health Sciences; 2014

7 Alexander M. Does mandatory continuing education ensure continuing competence? J Nurs Regul. 2012 jul;3(2):3. http://dx.doi.org/10.1016/S2155-8256(15)30211-8.

8 Libner J. Priorities for continuing education regarding regulation: perceptions of RN-to-BSN students and state regulators. J Nurs Regul. 2016 abr;7(1):53-8. http://dx.doi.org/10.1016/S2155-8256(16)31042-0.

9 Institute of Medicine. Committee on Planning a Continuing Health Professional. Continuing professional development: building and sustaining a quality workforce [Internet]. Washington (DC): National Academies Press; 2010 [citado em 2019 nov 23]. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK219809/

10 Arnemann CT, Lavich CRP, Terra MG, Mello AL, Raddatz M. Health education and permanent education: actions integrating the educational process of nursing. Rev Baiana Enferm. 2018 jul;32:e24719.

11 Cardoso MLM, Costa PP, Costa DM, Xavier C, Souza RMP. The National Permanent Health Education Policy in Public Health Schools: reflections from practice. Ciênc Saúde Coletiva. 2017 maio;22(5):1489-1500.

12 Merhy EE, Feuerwerker LCM. Educação Permanente em Saúde: educação, saúde, gestão e produção do cuidado. In: Mandarino ACS, Gomberg E, organizadores. Informar e Educar em Saúde: análises e experiências. Salvador: Editora da UFBA; 2014. v. 1, p. 5-21.

13 Campos KFC, Marques RC, Silva KL. Continuing education: speeches by professionals of one Basic Health Unit. Esc Anna Nery. 2018 out;22(4):e20180172. http://dx.doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2018-0172.

14 Silva CPG, Santos TCF, Peres MAA. Nursing Service at the current Hospital Federal de Bonsucesso (1950-1951): From laic to religious. Esc Anna Nery. 2015 abr/jun;19(2):356-62. http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20150049.

15 Hospital Geral de Bonsucesso. Relatório de atividades da Educação Continuada. Rio de Janeiro: Hospital Geral de Bonsucesso; 2006.

16 Alberti V. Histórias dentro da História. In: Pinsky CB, organizador. Fontes históricas. 2ª ed. São Paulo: Contexto; 2006.

17 Santos KS, Ribeiro MC, Queiroga DEU, Silva IAPD, Ferreira SMS. O uso de triangulação múltipla como estratégia de validação em um estudo qualitativo. Cien Saude Colet. 2020 mar;25(2):655-64. http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232020252.12302018. PMid:32022205.

18 Kruse MHL, Dornelles CS, Viana KRF, Bernardi KS, Botega MSX, Pinheiro MS. Estudos culturais: possibilidades para pensar de outro modo a pesquisa em enfermagem. Rev Gaúcha Enferm. 2018 ago;39(0):e2017-0135. http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2018.2017-0135.

19 Adamy EK, Zocche DAA, Almeida MA. Contribution of the nursing process for the construction of the identity of nursing professionals. Rev Gaúcha Enferm. 2020 nov;41(spe):e20190143. http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2020.20190143. PMid:31778384.

20 Foucault M. Microfísica do poder. São Paulo: Paz e Terra S/A; 2016.

21 Sabóia V. Educação em Saúde: a arte de talhar pedras. Niterói: Intertexto; 2003.

22 Foucault M. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes; 2014.

23 Fertonani HP, Pires DEP, Biff D, Scherer, MDA. Modelo assistencial em saúde: conceitos e desafios para a atenção básica brasileira. Ciênc Saúde Coletiva. 2015 jun;20(6):1869-78. http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015206.13272014.

24 Mendonça FTNF, Santos AS, Buso ALZ, Malaquias BSS. Health education with older adults: action research with primary care professionals. Rev Bras Enferm. 2017 jul/ago;70(4):792-9. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0349. PMid:28793110.

25 Mello AL, Brito LJS, Terra MG, Camelo SH. Estratégia organizacional para o desenvolvimento de competências de enfermeiros: possibilidades de Educação Permanente em Saúde. Esc Anna Nery. 2018 jan;22(1):e20170192.
 


Submitted date:
12/20/2019

Accepted date:
04/27/2020

681a4b19a9539526cd17ea32 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections