From in-service education to continuing education in a federal hospital
De la educación de servicio a la educación continua en un hospital federal
Da educação em serviço à educação continuada em um hospital federal
Camila Pureza Guimarães da Silva; Pacita Geovana Gama de Sousa Aperibense; Antonio José de Almeida Filho; Tânia Cristina Franco Santos; Sioban Nelson; Maria Angélica de Almeida Peres
Abstract
Objective: To analyze the implications of in-service education for the exercise of disciplinary power of nurses in the creation of the continuing education service of the Hospital Geral de Bonsucesso (HGB).
Method: Social-historical study, whose sources were written documents and oral statements; Foucauldian discourse analysis was used.
Results: In-service education activities in the HGB went through two periods of discontinuity and were used as an instrument of disciplinary power exercised by hospital nurses, capable of controlling and organizing the institution’s nursing service, providing basis for the creation of the Continuing Education service.
Conclusion and implications for practice: The creation of Continuing Education functioned as a device used by nurses with knowledge and power to execute disciplinary power, capable of subtly disciplining and training employees, avoiding attitudes contrary to the objectives of the nursing service, in an attempt to ensure its control and qualification. When reflecting on educational practices / continuing education it is stimulated the transformation of care based on the needs of Unified Health System (UHS) users, thus contributing to the quality of health services.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: analisar as implicações da Educação em Serviço para o exercício do poder disciplinar dos enfermeiros na criação do serviço de Educação Continuada do Hospital Geral de Bonsucesso (HGB).
Método: Estudo histórico-social cujas fontes foram documentos escritos e depoimentos orais; utilizada a análise do discurso Foucaultiano.
Resultados: As atividades da Educação em Serviço no HGB passaram por dois períodos de descontinuidade e foram utilizadas como instrumento de poder disciplinar exercido pelas enfermeiras do hospital, capazes de controlar e organizar o serviço de enfermagem da instituição, fornecendo base para a criação do serviço de Educação Continuada.
Conclusão e implicações para a prática: a criação da Educação Continuada funcionou como um dispositivo utilizado pelas enfermeiras detentoras de saber e poder para execução do poder disciplinar, capaz de disciplinar e adestrar os funcionários, de forma sutil, evitando atitudes contrárias aos objetivos do serviço de enfermagem, na tentativa de garantir o controle e a qualificação do mesmo. Ao refletir sobre práticas educativas/ educação continuada estimula-se a transformação da assistência a partir das necessidades dos usuários do Sistema Único de Saúde (SUS), contribuindo, dessa forma, para a qualidade dos serviços de saúde.
Palavras-chave
Referências
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Submetido em:
20/12/2019
Aceito em:
27/04/2020