Mobile application for the educational praxis of nurses in the Family Health Strategy: ideation and prototyping
Aplicación móvil para la praxis educativa de enfermeros en la Estrategia de Salud Familiar: ideación y creación de protótipos
Aplicativo móvel para a práxis educativa de enfermeiros da estratégia saúde da família: ideação e prototipagem
Darlisom Sousa Ferreira; Flávia Regina Souza Ramos; Elizabeth Teixeira
Abstract
Objective: To describe the process of ideation and prototyping of a mobile application supporting the educational praxis of nurses from the Family Health Strategy.
Method: Methodological study and participatory research with a qualitative approach, conducted in four steps, according to a model adapted from Participatory Design: Step 1 – Exploration of the context; Step 2 – Ideation; Step 3 – Prototyping; Step 4 – Usability Testing. The study involved 26 nurses of a health district in Manaus, AM, Brazil. Data was collected between April 2018 and March 2019, using the World Café method and a usability test form. Data were submitted to thematic and categorical content analysis and descriptive statistics.
Results: The FracTeam® APS prototype was produced, presented by Wireframe for a briefing on the current status. As a strategic and unconventional technology, it brought together multiple functionalities and thematic areas in alignment with the needs of the nurse user.
Conclusion and implications for practice: The process enabled a collaborative experience to support the intellectual needs of education and work according to the collective intelligence of workers. Ideation and prototyping based on participatory processes will affect the development of technologies for nursing and health.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Descrever o processo de ideação e prototipagem de um aplicativo para dispositivo móvel de apoio à práxis educativa de enfermeiros da estratégia saúde da família.
Método: Estudo metodológico com interface participativa e abordagem qualitativa, operacionalizado em quatro fases, segundo modelo adaptado do Design Participativo: Fase 1 - Exploração do contexto; Fase 2 – Ideação; Fase 3 – Prototipação; Fase 4 – Teste de usabilidade. Envolveu 26 enfermeiros de um distrito de saúde de Manaus, AM, Brasil. Dados coletados entre abril de 2018 e março de 2019, por meio da técnica World Café e formulário de teste de usabilidade, submetidos à análise de conteúdo categorial temática e estatística descritiva.
Resultados: Foi produzido o protótipo FracTeam® APS, apresentado por Wireframe para briefing do estado atual. Como tecnologia estratégica e não convencional aglutinou funcionalidades e áreas temáticas múltiplas em alinhamento com necessidades do usuário enfermeiro.
Conclusão e implicações para a prática: o processo possibilitou o exercício da experiência colaborativa em prol das necessidades intelectuais de educação e trabalho a partir da inteligência coletiva dos trabalhadores. A ideação e prototipagem com processos participativos repercutirão no desenvolvimento de tecnologias para a Enfermagem e saúde.
Palavras-chave
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Submitted date:
18/03/2020
Accepted date:
25/06/2020