Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2019-0287
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Death and die in the hospital: a social, spiritual and ethical look of students

Muerte y morir en el hospital: una mirada social, espiritual y ética de los estudiantes

Morte e morrer no hospital: um olhar social, espiritual e ético dos estudantes 

Sylvia Álvarez Sandoval; Mara Ambrosina de Oliveira Vargas; Dulcinéia Ghizoni Schneider; Aline Lima Pestana Magalhães; Laura Cavalcanti de Farias Brehmer; Francielly Zilli

Downloads: 0
Views: 40

Abstract

Objective: Identify the social, spiritual and ethical implications that have the death process and die for nursing students.

Methodology: A qualitative approach, of a descriptive character. Sample comprised of 19 fifth-year nursing students. The data collected were submitted to content analysis precepts, analyzed in the light of the principles of bioethics and related to the Theory of the Peaceful End of Life, by Ruland and Moore.

Results: Social implications are mainly related to experiences and the family approach, the spiritual meaning is linked to the transcendence of the spirit with an explanation that people are composed of a biological body that ends with death, and the stories about ethical implications show the importance of humanized care and the meaning of a dignified death.

Conclusion and implications for practice: Self-reflection about the meaning of death and its process, helps the student to respect the values and beliefs of the patient and his family regarding the process of finitude, and thus the dignified care. It is highlighted the nursing education process in relation to ethical aspects and the end of life.

Keywords

Actitud Frente a la Muerte, Educación en Enfermería, Atención Hospitalaria, Ética en Enfermería

Resumen

Objetivo: Identificar las implicancias sociales, espirituales y éticas que tiene el proceso de muerte y morir para estudiantes de enfermería.

Metodología: Abordaje cualitativo, de carácter descriptivo. La muestra estuvo compuesta por 19 estudiantes de enfermería de quinto año. Los datos recolectados fueron sometidos a los preceptos de Análisis de Contenido, analizados a la luz de los principios bioéticos y relacionados con la Teoría del Final Tranquilo de la Vida, de Ruland y Moore.

Resultados: Las implicancias sociales se relacionan con las experiencias previas y el abordaje familiar, el significado espiritual está ligado a la trascendencia del espíritu como una explicación de que la persona se compone de un cuerpo biológico que termina con la muerte, y los relatos sobre las implicancias éticas muestran la importancia del cuidado humanizado y el significado de una muerte digna.

Conclusión e implicación para la práctica: La autorreflexión acerca del significado de la muerte y su proceso, ayuda al estudiante a respetar los valores y creencias del paciente y su familia con respecto al proceso de finitud, y por lo tanto, a propiciar un cuidado más digno. Destacamos el proceso de educación en enfermería con respecto a los aspectos éticos implicados en el final de la vida.

Palabras clave

Atitude Frente à Morte, Educação em Enfermagem, Assistência Hospitalar, Ética em Enfermagem

Resumo

Objetivo: Identificar as implicâncias sociais, espirituais e éticas que tem o processo de morte e morrer para estudantes de enfermagem.

Método: Abordagem qualitativa, de caráter descritivo. Amostra composta por 19 estudantes de enfermagem do quinto ano. Os dados coletados foram submetidos aos preceitos da Análise de Conteúdo, analisados à luz dos princípios da bioética e relacionados com a Teoria de Final de Vida Tranquilo, de Ruland e Moore.

Resultados: As implicâncias sociais são relacionadas com as experiências prévias e a abordagem familiar, o significado espiritual está ligado à transcendência do espírito com a explicação de que as pessoas se compõem de um corpo biológico que termina com a morte, e os relatos sobre as implicações éticas mostram a importância do cuidado humanizado e o significado de uma morte digna.

Conclusão e implicação para a prática: A autorreflexão acerca do significado da morte e seu processo, ajuda o estudante a respeitar os valores e crenças do paciente e de sua família em relação ao processo de finitude, e assim a entrega de um cuidado mais digno. Destaca-se o processo de educação em enfermagem em relação aos aspectos éticos que envolvem o final de vida.

Referencias

1 Oliveira ES, Agra G, Morais MF, Feitosa IP, Gouveia BLA, Costa MML. O processo de morte e morrer na percepção de acadêmicos de enfermagem. Rev. Enferm UFPE. 2016 May;10(5):1709-16.

2 Praxedes AM, Araújo JL, Nascimento EGC. A morte e o morrer no processo de formação do enfermeiro. Psicol Saude Doencas. 2018;19(2):369-76.

3 Ivo OP, Pedroso KO. O processo da morte e do morrer: uma visão dos acadêmicos de enfermagem. Rev Psicol. 2017;11(34):305-21.

4 Perboni JS, Zilli F, Oliveira SG. Profissionais de saúde e o processo de morte e morrer dos pacientes: uma revisão integrativa. Pers. Bioét. 2018;22(2):288-302.

5 Kempfer S, Carraro T. Temporality: existing and the perspective of finiteness for nursing students when experiencing death. Rev. Texto e Cont. Enferm. 2014 Jul;23(3):728-34. http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072014001980013.

6 Mondragon-Sánchez E, Cordero EAT, Espinoza MLM, Landeros-Oliveira EA. Comparación del nivel de miedo a la muerte entre estudiantes y profesionales de enfermería en México. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2015 Mar;23(2):323-8.

7 Luz KR, Vargas MAO, Barlem ELD, Schmitt PH, Ramos FRS, Meirelles BHS. Coping strategies for oncology nurses in high complexity. Rev Bras Enferm. 2016;69(1):59-71. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2016690109i. PMid:26871217.

8 Sampaio AV, Comassetto I, Faro ACM, Santos RM, Monteiro FS. The experience of nursing students facing death and dying. Invest Educ Enferm. 2015;33(2):305-14. http://dx.doi.org/10.17533/udea.iee.v33n2a13. PMid:26535851.

9 Bandeira D, Cogo SB, Hildebrandt LM, Badke MR. Death and dying in the formation process of nurses from the perspective of nursing professors. Texto Contexto Enferm. 2014;23(2):400-7. http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072014000660013.

10 Dias MV, Backes DS, Barlem EL, Backes MT, Lunardi VL, Souza MH. Nursing undergraduate education in relation to the death-dying process: perceptions in light of the complex thinking. Rev Gaúcha Enferm. 2014 Dec;35(4):79-85. http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2014.04.45177. PMid:25842784.

11 Stochero HM, Nietsche EA, Salbego C, Pivetta A, Schwertner MVE, Fettermann FA et al. Feelings and difficulties experienced by nursing students in coping with death and the process of dying. Aquichan. 2016 Jun;16(2):219-29. http://dx.doi.org/10.5294/aqui.2016.16.2.9.

12 Costa AP, Poles K, Silva AE. Palliative care education: experience of medical and nursing students. Interface. 2016 Oct;20(59):1041-52. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622015.0774.

13 Pogrányivá AH, López MVG, Serrano MRC, Sánchez BLDS, Martín JMB, Conty JLM. Nursing student’s reflections on the death process. Enferm Glob. 2014;13(33):133-44.

14 Blasco-León M, Ortiz-Luis SR. Ética y valores en enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2016;24(2):145-9.

15 Rosa RNW, Estes BAT, Watson RNJ. Caring science conscious dying: an emerging metaparadigm. Nurs Sci Q. 2017 Jan;30(1):58-64. http://dx.doi.org/10.1177/0894318416680538. PMid:28899296.

16 Zacara AAL, Costa SFG, Nóbrega MML, França JRFS, Morais GSN, Fernandes MA. Analysis and assessment of the peaceful end of life theory according to fawcett’s criteria. Texto Contexto Enferm. 2017 Jan;26(4):e2920017.

17 Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2016.

18 Bellaguarda MLRB, Ventura G, Silva B, Heinzen KV, Canever BP, Pereira VP. Enfrentamiento de enfermerosa la muerte em el proceso de cuidado em la sala de emergência. Rev. Enferm Actual Costa Rica. 2019 Jul;37:1-13.

19 Costa EKC, Silva SB, Silva JB. O impacto do estresse na assistência do enfermeiro ao paciente terminal – revisão literária. Rev. Inic Cient e Ext. 2019;2(1):51-6.

20 Alves EATD, Cogo ALP. Percepção de estudantes de enfermagem sobre o processo de aprendizagem em ambiente hospitalar. Rev Gaúcha Enferm. 2014 Mar;35(1):102-9. http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2014.01.42870. PMid:24930279.

21 Arrieira ICO, Thofehrn MB, Porto AR, Moura PMM, Martins CL, Jacondino MB. Spirituality in palliative care: experiences of an interdisciplinary team. Rev Esc Enferm USP. 2018;52:e03312. http://dx.doi.org/10.1590/s1980-220x2017007403312. PMid:29668791.

22 Ibáñez-Masero O, Ortega-Galán AM, Carmona-Rega MI, Ruiz-Fernández MD, Cabrera-Troya J, García-Cisneros R et al. El significado de morir dignamente desde la perspectiva de las personas cuidadoras: estudio fenomenológico. Enferm Clin. 2016 Nov;26(6):1-9. http://dx.doi.org/10.1016/j.enfcli.2016.07.003. PMid:27522539.

23 Arrieira ICO, Thofehrn MB, Milbrath VM, Schwonke CRGB, Cardoso DH, Fripp JC. The meaning of spirituality in the transience of life. Esc Anna Nery. 2017 Jan;21(1):1-6. http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20170012.

24 Arimany-Manso J, Torralba F, Gómez-Sancho M, Gómez-Durán EL. Aspectos éticos, médico-legales y jurídicos del proceso del final de la vida. Med Clin. 2017;149(5):217-22. http://dx.doi.org/10.1016/j.medcli.2017.05.004. PMid:28625515.

25 Ortega-Galán A. Cuidados compasivos en el final de la vida:una cuestión ética. Enferm Clin. 2018 Feb;29(1):1-2. http://dx.doi.org/10.1016/j.enfcli.2018.12.002.

26 Ley 20.584 (CL). Regula los derechos y deberes que tienen las personas en relación con acciones vinculadas a su atención en salud. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile [Internet], Santiago, 1 September 2012 [citado 2019 Feb 10]. Disponible en: https://www.minsal.cl/sites/default/files/files/Ley%2020584%20Derechos%20y%20Deberes.pdf

27 Decreto 162 (CL). Promulgala Convención Interamericana sobre la protección de los derechos humanos de las personas mayores. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile [Internet], Santiago, 1 September 2017 [citado 2019 Feb 10]. Disponible en: https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1108819

28 Colbert A. Poner en práctica la ética. Nursing. 2018 Mar;35(2):7-8.

29 Vettorato JG, Müller NTG, Silva DH. Bioética: vida humana como objeto de experiência científica. Rev. Interdisciplinar de Ciência Aplicada. 2019;4(7):47-53.

30 Gómez-Sancho M, Altisent R, Bátiz J, Ciprés L, Corral P, González-Fernández JL et al. Atención médica al final de La vida. Rev Soc Esp Dolor. 2010 Apr;17(3):177-9. http://dx.doi.org/10.1016/S1134-8046(10)70028-8.
 


Submitted date:
02/10/2019

Accepted date:
15/01/2020

68191bd2a95395391e4994d5 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections