Realistic simulation as a teaching tool in critical situation communication in palliative care
Simulación realista como herramienta de enseñanza en comunicación de situaciones críticas en cuidados paliativos
Simulação realística como ferramenta de ensino na comunicação de situação crítica em cuidados paliativos
Maria Lígia dos Reis Bellaguarda; Neide da Silva Knihs; Bruna Pedroso Canever; Adriana Dutra Tholl; Ana Graziela Alvarez; Gustavo da Cunha Teixeira
Abstract
Objectives: To identify the perception, skills and competencies of nursing students regarding the communication of the critical situation in palliative care through realistic simulation.
Method: Qualitative and quantitative descriptive study, developed with 41 undergraduate Nursing students from a university in southern Brazil. Research conducted in the laboratory of simulated practices, between March and May 2019.
Results: The average age of students was 23.4 years. Regarding their perception about communication of critical situation: 39% scored it as difficult; 75.6% never participated in communication in critical situations and; 36.6% feel quite stressed in this context. From the analysis of qualitative data, emerged two categories: Feelings and difficulties of the student facing the communication of critical situations in palliative care and; Main competences acquired through the teaching-simulation tool.
Conclusion and implications for nursing practice: Clinical simulation is an important tool in the teaching-learning process, brings about observation and makes students confident in the ability to maintain interprofessional and family dialogues. It implies, in this way, in professional practice regarding decision making, in the communication of bad news.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Identificar a percepção, habilidades e competências dos estudantes de enfermagem frente à comunicação da situação crítica em cuidados paliativos por meio da simulação realística.
Método: Estudo descritivo quali-quantitativo, desenvolvido com 41 estudantes do Curso de Graduação em Enfermagem de uma universidade do sul do Brasil. Pesquisa realizada no laboratório de práticas simuladas, entre março e maio de 2019.
Resultados: A média de idade dos estudantes era 23,4 anos. Quanto à percepção deles sobre comunicação da situação crítica: 39% pontuam como difícil; 75,6% nunca participaram de uma comunicação em situações críticas e; 36,60% se sentem bastante estressados nesse contexto. Da análise dos dados qualitativos, emergiram duas categorias: Sentimentos e dificuldades do estudante frente à comunicação de situações críticas em cuidados paliativos e; Principais competências adquiridas por meio da ferramenta de ensino-simulação.
Conclusão e implicações para a prática da enfermagem: A simulação clínica é importante ferramenta no processo ensino-aprendizagem, faz emergir a observação e torna os estudantes confiantes na habilidade de manter diálogos interprofissionais e com a família. Implica, desta maneira, na prática profissional no tocante às tomadas de decisão, na comunicação de más notícias.
Palavras-chave
Referências
1 Nogueira JWS, Rodrigues MCS. Effective communication in teamwork in health: A challenge for patient safety. Cogitare Enferm. 2015 jul/set;20(3):636-40.
2 Bailey M. Communication failures linked to 1.744 deaths in five years, US malpractice study finds. Stat. 2016 fev 01
3 Broca PV, Ferreira MA. Communication process in the nursing teama based on the dialogue between Berlo and King. Esc Anna Nery. 2015 jul/set;19(3):467-74.
4 Araújo MAN, Lunardi Filho WD, Silveira RS, Souza JC, Barlem ELD, Teixeira SN. Patient safety in the perpective of nurses: A multi professional issue. Enferm Foco. 2017 fev;8(1):52-6.
5 Giménez-Espert MC, Prado-Gascó VJ, Valero-Moreno S. Impact of work aspects on communication, emotional intelligence and empathy in nursing. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2019 fev;27:1-7.
6 Teixeira EHM, Queiroz ABH, Mota MSC, Carvalho MCMP, Costa EPS. Saúde da mulher na perspectiva a assistência prestada pela enfermagem ginecológica: um relato de experiência. Cad Espaço Feminino. 2013 jan;26(1):179-89.
7 Carvalho ECC. A look at the non-technical skills of nurses: Simulation contributions. Rev Latino-Am Enfermagem. 2016 dez;24: e2791.
8 Oliveira SN, Prado ML do, Kempfer SS. Use of simulations in nursing education: An integrative review. REME. Rev Min Enferm. 2014;18(2):496-504.
9 Prado RT, Leite JL, Silva IR, Silva LJ, Castro EAB. The process of dying/death: Intervening conditions to the nursing care management. Rev Bras Enferm. 2018;71(4):2005-13.
10 Junta de Andalucía. Fundación Progreso y Salud. [Internet]. Granada, Espanha: Consejerá de Salud; 2014 [citado 2019 maio 20]. Disponível em:
11 Silva Júnior SD, Costa FJ. Measurement and verification scales: A comparative analysis between the likert and phrase completion scales. Rev Bras Pesq Mark [Internet]. 2014 jun; [citado 2019 maio 18];15:1-16. Disponível em:
12 Bardin I. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições Setenta; 2010. 226 p.
13 Rodriguez MIF. Silenced farewell: Medical staff, family, patient – accomplices in the conspiracy of silence. Psic Rev São Paulo [Internet]. 2014 nov; [citado 2019 maio 15];23(2):261-272. Disponível em:
14 Paula TRS, Borges MS, Bottini ME, Souza MCS, Ribeiro MS. Analysis of the film my life under the perspective of the kübler-ross model. Rev Enferm Cent-Oeste Min. 2017 set;7:1-11.
15 Freitas TLL, Souza SS, Madureira VSF, Silva TG, Maestri E, Migliorini O. Conhecendo as metodologias do ensino do processo de morte e morrer nas escolas de graduação em enfermagem no município de Chapecó/SC. Revista de Enfermagem [Internet]. 2016 [citado 2019 maio 10];12(12):37-47. Disponível em:
16 Sampaio CL, Neri MFS, Araújo MAM, Caetano JA, Eloia SMC, Souza AMA. Problem-based learning in teaching of thanatology in undergraduate nursing program. Esc Anna Nery. 2018 jun;22(3):1-7.
17 Judd BK, Currie J, Dodds KL, Fethney J, Gordon CJ. Registered nurses psychophysiological stress and confidence during highfidelity emergency simulation: Effects on performance. Nurse Education Today. 2019 jul;78:44-49.
18 Head BA, Schapmire TJ, Earnshaw L, Chenault J, Pfeifer M, Sawning S, et al. Improving medical graduates’ training in palliative care: Advancing education and practice. Adv Med Educ Pract. 2016 jul;7:99-113.
19 Mondragón-Sánchez EJ, Cordero EAT, Espinoza MLM, Landeros-Olvera EA. A comparison of the level of fear of death among students and nursing professionals in Mexico. Rev Latino-Am Enfermagem. 2015 mar/apr;23(2):323-28.
20 Karadag E, Kilic SP, Ugur O, Akyol MA. Attitudes of nurses in Turkey toward care of dying individual and the associated religious and cultural factors. J Relig Health. 2019 jun;58:303-16.
21 Zhang H, Goh SHL, Wu XV, Wang W, Möreliusa E. Prelicensure nursing students' perspectives on video-assisted debriefing following high fidelity simulation: A qualitative study. Nurse Education Today. 2019 ago;78:1-7.
22 Duarte CLM., Boeck NJ. Trabalho em equipe na enfermagem e os limites e possibilidades da estratégia saúde da família. Trab Educ Saúde. 2015 set/dez;13(3):709-20.
23 Galvão A, Lopes S, Certo AB. Cuidados paliativos em contexto de formação de licenciatura em enfermagem. In: Sousa P, Paiva A, Pereira F, Filipe M, Osório C, Moreira S. ICHI 2014: Livro de resumos do Congresso Internacional de Informação em Saúde; 2014. Porto: Escola Superior de Enfermagem do Porto. p. 24.
24 Oliveira RRC, Medeiros SM, Vitor AF, Lira ALBC, Martins JCA, Araújo MS. Types and purposes of the simulation in undergraduate nursing education: integrative literature review. Revista Baiana de Enfermagem. 2016 jul/set;30(3):1-11.
Submetido em:
09/11/2019
Aceito em:
26/02/2020